کد خبر: ۲۸۵۸۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳

هشدار در مورد بازگشت احمدی‌نژاد

پرونده احمدی‌نژاد در دادگاه کماکان در حال پیگیری است. او البته تا به امروز پایش را هم به دادگاه نگذاشته و درباره جزییات پرونده او مساله خاصی اطلاع‌رسانی نشده است. تنها می‌دانیم که رییس دولت نهم و دهم حالا پرونده‌ای در دادگاه دارد. پرونده‌ای که اصل آن مربوط به شکایت کمیسیون اصل٩٠ از او است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهدی دواتگری از اعضای کمیسیون امنیت ملی در این گفت‌وگو جزییات این پرونده و زمزمه‌های بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت را بررسی کرده است.

 

 از پرونده آقای احمدی‌نژاد چه خبر؟

ما براساس دو‌قانون می‌توانیم در پرونده احمدی‌نژاد ورود کنیم؛ یکی قانون وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری مصوب سال٦٥ که براساس آن رای بدون دادسرا و به‌طور مستقیم در دادگاه جاری می‌شود. دیگری نیز قانون احیای دادسرا است که مصوب سال٨١ است. این قانون می‌گوید رسیدگی به اتهام سران سه قوه باید در دادسرای تهران انجام شود.

  حالا فرآیند دادگاه براساس کدام قانون در حال پیگیری است؟

قانون سال٦٥.

 پیشنهاد شما چیست؟

به‌نظرم قانون سال٨١ به روزتر و از جهاتی بهتر است.

 در چه موردی؟

اینکه پرونده از طریق دادسرا دنبال شود، بهتر است. مسوولان هم باید درباره جزییات پرونده و روند پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند.

 اگر قاضی پرونده او بودید، چه می‌کردید؟

برای قاضی بین آدم عادی و رییس دولت و دیگر مسوولان فرقی نیست. اتفاقا اشکال اینکه رییس دولتی در دوره خودش خطایی کرده باشد، به‌شدت سنگین‌تر است و بالطبع تنبیه‌اش نیز بیشتر. مقابله با خطای مسوولان رده بالا باید طوری باشد که جلوی تکرار خطا گرفته شود. خلاصه اینکه احمدی‌نژاد بدون شک دوره ریاست‌جمهوری پر ایرادی داشته و همین ماجرای به‌زندان‌افتادن معاون‌اول او نیز سندی است بر همین ادعا.

 حالا برخی در میان اصولگرایان پیش‌بینی کرده‌اند که احمدی‌نژاد در جامعه بالا می‌آید. بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت شدنی نیست؟

معتقدم بازگشت احمدی‌نژاد اصل «فتنه» است و می‌تواند فتنه‌ای در کشور شکل دهد.

 چطور؟

بدون‌شک احمدی‌نژاد خودش حاشیه‌هایی دارد. اطرافیانش حاشیه‌هایی دارند و در‌عین‌حال خودش دوست دارد حاشیه‌سازی کند.

 می‌شود روشن‌تر بگویید؟

یکی از شگردهای احمدی‌نژاد حاشیه‌سازی است تا به هدفش برسد. به همین دلیل حضورش در انتخابات آینده فتنه جدیدی در کشور رقم خواهد زد. آقای احمدی‌نژاد در برخی جاها بدون مشورت کارهایی می‌کند که خیلی به صلاح منافع عمومی در کشور نیست.

 مصداقی بفرمایید.

خب، یک‌نمونه از این عدم‌مشورت‌ها ماجرای پخش فیلم در روز استیضاح وزیر کار بود. همان فیلمی که در آن تصویری از جلسه سعید مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش شد و نام بابک زنجانی نخستین بار سر زبان‌ها افتاد.

 خب ماجرای عدم مشورت در روز پخش فیلم چه بود؟

 از صبح این بحث مطرح بود. از شش‌صبح روز یکشنبه سیاه خیلی‌ها - حتی از نزدیکان احمدی‌نژاد- به او تاکید کردند که جلوی پخش این فیلم گرفته شود. اما او گوش به حرف کسی نداد و همان کاری را که خواست انجام داد. احمدی‌نژاد با وجود سفارش‌های زیاد بالاخره با خودرایی فیلم را پخش کرد.

 و به‌نظر شما این قبیل کارها برای کشور هزینه دارد؟

بله، ایشان کمتر با کسی مشورت می‌کنند و برای مدیریت یک‌کشور این آسیبی جدی است. احمدی‌نژاد وقتی که تصمیم می‌گیرد، خیلی به تبعات آن تصمیم کاری ندارد. نه به تبعات تصمیم و نه به آدم‌هایی که به او مشورت رسانده‌اند.

 یعنی اهل مشورت نیست؟

خیر، اتفاقا ریزش آدم‌هایی که نزدیکش بوده‌اند هم این مساله را به‌خوبی نشان می‌دهد. حلقه یاران او از ابتدا تا انتها بسیار کوچک شد. تنهاماندن سیاستمداران نشان از ناتوانی در کار تشکیلاتی دارد. چطور می‌توان ممکلتی را بدون اراده مشورتی اداره کرد. احمدی‌نژاد شخصیت غیرقابل پیش‌بینی و لجبازی دارد.

 کدام روحیه او بیشتر به کشور لطمه وارد کرد؟

لجبازی او.

 مورد خاصی هم در ذهن‌تان هست؟

خانه‌نشینی احمدی‌نژاد هیچ توجیهی نداشت. همین خانه‌نشینی بسیار برای کشور هزینه‌ داشت و از دل همان روحیه لجبازی احمدی‌نژاد نشأت می‌گرفت. از سوی دیگر برکناری تعداد وزرا در دولت او بی‌سابقه بود. بعد از انقلاب ما اصلا چنین نمونه‌ای از دروکردن وزرا نداشتیم. او به استقلال وزرا توجهی نداشت. از وزرا انتظار داشت مطیع محض او باشند. این نکته درست است که وزیر باید با رییس دولت هماهنگ باشد، اما قرار نیست وزیر سرسپرده باشد. همین بود که هر وزیری را که بر خلاف میلش بود، برکنار کرد.

 در این مورد هم مصداقی در ذهن دارید؟

یکی از موارد برکناری رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت دهم بود. گویا وزیر در جلسه هیات وزیران بود و ساعاتی بعد که جلسه تمام شده بود، مسوول دفترش زنگ می‌زند که شما دیگر وزیر نیستید. خب معتقدم احمدی‌نژاد می‌توانست به شیوه دیگری در این زمینه عمل کند.

 البته آقای تقی‌پور در موضوع ادغام وزارتخانه‌ها نیز با احمدی‌نژاد مخالف بود.

بله، در ماجرای ادغام وزارتخانه‌های راه ‌و ‌ارتباطات، او برخلاف احمدی‌نژاد مخالف این ادغام بود. او در شورایعالی فضای مجازی نیز اختلاف‌نظرهایی جدی‌ با احمدی‌نژاد داشت، اما اختلاف که دلیل برکناری نمی‌شود. تازه این یک نمونه‌اش بود و ماجرای آقای متکی و وزرای دیگر نیز هنوز از یادها نرفته.

 چه شد که آدمی با این مختصات، رییس دولت ‌شد؟

خب احمدی‌نژاد در‌عین‌حال آدم زرنگی است.

 زرنگ؟

حالا شاید بهتر است از واژه زیرک استفاده کنیم. اما باهوش است.

 هوش مثبت یا منفی؟

خب البته این هوش او در دوره مدیریت‌اش قابل دفاع نیست. او زیرکی خاص خودش را دارد. جایی که لازم است التهاب‌آفرینی می‌کند و خیلی‌خوب از این وضعیت بهره‌برداری می‌کند. از ویژگی‌های بارز او توان التهاب‌آفرینی در کشور و بهره‌برداری از آن بود. اگر لجاجت و خودمحوری نداشت با هوش‌ خود می‌توانست به کشور کمک کند.

 خب این زیرکی که شما به آن اشاره دارید، به کمک اداره کشور نیامد.

بله، منظور من این نبود که هوش احمدی‌نژاد به کمک کشور آمد. منظورم این بود که اگر هوش آدمی در کنار کرامت انسانی و مناعت طبع قرار بگیرد، رهایی‌بخش و کمک‌کننده خواهد بود. درغیراین‌صورت آدم‌های هوشمند بسیاری بوده‌اند که نه‌تنها خیرشان به کسی نرسیده که... احمدی‌نژاد متاسفانه هوش‌اش را به‌جای آنکه به مسیر کرامت انسانی سوق دهد، به مسیر خودمحوری سوق داد.

 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
2
نمی شود بر اساس قانون 96 ورود پیدا کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
6
4
احمدی نژاد باید محاکمه شود
سلامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
2
2
اتفاقا همین روحیه تصمیمات بدون کارشناسی و عدم توجه به ارزش تجربه کارشناسان در ادارات ثبت استان تهران چندسالی است باعث شده شیرازه تمامی زحمات چندین دهه بصورت زیربنایی منهدم شود. امروز اگر از کارشناسان ثبت سوال شود شاید اکثریت قریب به اتفاق آنها دوست دارند چاره ای باشد تا هرچه سریعتر عطای ثبت را به لقای آن ببخشند وبروند .خواهشا درساعات اداری یک سری به ثبت قلهک و کن وشمیران بزنید وببینید تراکم جمعیت و درماندگی کارشناسان آنرا.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین