کد خبر: ۲۸۵۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱

۵ پنج عدد مورد مناقشه برای توضیح جغرافیای سیاسی امروز جهان

اعداد و ارقامی وجود دارند که می‌توانند ابعاد چالش‌های مختلف موجود در جغرافیای سیاسی کنونی جهان را نشان دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از ارقام مربوط به وضعیت اقتصادی آرژانتین تا ماه‌های تعیین‌شده ادعایی غربی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره توانایی ایران به مظنور دسترسی به سلاح هسته‌ای علیرغم تکذیب‌های مکرر ایران اعداد و ارقامی وجود دارند که می‌توانند ابعاد چالش‌های مختلف موجود در جغرافیای سیاسی کنونی جهان را نشان دهند.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، نشریه "تایم" چاپ لندن در گزارش تازه‌ای به پنج عددی اشاره کرده که نشان‌دهنده میزان بالای نزاع و چالش در دنیای کنونی ما هستند:
 
1-چه تعداد نیروی روس در اوکراین حضور دارند؟
نتایج برآوردهای انجام شده از حضور نیروهای نظامی روسیه در داخل مرزهای اوکراین تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. "پروشنکو" رییس جمهوری اوکراین ماه گذشته مدعی شد که بیش از 9 هزار نیروی روس و 500 تانک آن کشور در اوکراین مستقر شده‌اند. با این حال، مسکو ضمن تکذیب این ادعا اظهار داشته که هیچ نیروی نظامی روسی در داخل خاک اوکراین مستقر نیست. در مقابل ماه آگوست گذشته یکی از رهبران جدایی طلبان شرق اوکراین مدعی شده بود که سه تا چهار هزار شهروند روسیه به طور داوطلبانه به شورشیان جدایی طلب کمک رسانی کرده‌اند.
 
2-ایران به چه مدت زمانی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیاز دارد؟
زمانی که کشورهای غربی مدعی می‌شوند که برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند خطرناک باشد و آن کشور قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد سوال اصلی‌ای که مطرح می‌شود درباره مدت زمان موردنیاز برای رسیدن به این هدف ادعایی است. تایم اشاره می‌کند که برخی کارشناسان بازه زمانی 18 ماهه را در نظر گرفته‌اند اما واشنگتن اعتقاد دارد که ایران ظرف مدت دو تا سه ماه نیز می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که اوباما رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد در این دور از مذاکرات هسته‌ای اطمینان حاصل کند که ایران کمتر از بازه زمانی یکساله قادر به ساخت سلاح هسته‌ای احتمالی نخواهد بود.
 
3-آیا چین می‌تواند به قدرت اقتصادی شماره یک جهان تبدیل شود؟
سال گذشته، صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود از رقابت نفس‌گیر چین با امریکا خبر داد. چین در سال 2012 میلادی بزرگترین کشوری بود که به تجارت با کشورهای دیگر جهان می‌پرداخت. دولت چین اما در سال‌های اخیر اشاره کرده که هنوز نتوانسته به قدرت شماره یک جهان تبدیل شود. "شینهوا" خبرگزاری دولتی چین با انتشار گزارشی در ماه ژانویه گذشته اعلام کرد که چین کشوری بسیار توسعه یافته و پیشرفته است اما هنوز به اندازه کافی از منابع مالی برخوردار نیست که بتواند مسئولیت‌های بین‌المللی بیش‌تری را برعهده گیرد. با این حال، میزان رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی به میزان 10 تریلیون دلار افزایش یافته که رشدی پنمج برابر بیش از تجارت چین در یک دهه گذشته بوده است.
 
4-حضور امریکا در معاهده مشارکت ترنس پاسفیک تا چه میزان به نفع آن کشور خواهد بود؟
یکی از بزرگترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت اوباما حضور امریکا در معاهده ترنس پاسیفیک تا پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری او است. کشورهای زیادی این معاهده را امضا کرده‌اند و مجموع ثروت آنان 40 درصد از میزان کل تجارت جهانی و یک سوم تولید ناخالص ملی جهان را شامل می‌شود. به گفته جان کری وزیر امور خارجه امریکا حضور امریکا در این معاهده و پیمان اقتصادی می تواند سالانه 77 میلیارد دلار عاید اقتصاد آن کشور کند و باعث اشتغال زایی برای 650 هزار امریکایی شود. با این حال، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که این سخن جان کری گزافه‌گویانه و اغراق آمیز بوده و حضور امریکا در آن معاهده تغییر چندانی در وضعیت نیروی کار امریکا ایجاد نخواهد کرد.
 
5-میزان بهره‌وری اقتصاد آرژانتین چقدر است؟
کشور آرژانتین در حال حاضر به مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. دولت آن کشور اما مدعی شده که اقتصاد آرژانتین در فاصله سال‌های 2007 تا 2012 میلادی با 30 درصد تولید ناخالص ملی (نرخ میانگین رشد سالانه 5.3 درصدی) مواجه بوده است این در حالی است که بررسی‌های انجام شده سال گذشته نشان می‌دهند که رشد تولید ناخالص ملی آرژانتین تنها نیمی بیش از میزان قبلی در سال‌های گذشته بوده و ابعاد اقتصاد آن کشور نیز دستکم 12 درصد کمتر از آمار منتشر شده دولتی بوده است. دولت آرژانتین همچنین مدعی شده که آن کشور با تورمی 2 درصدی مواجه است در حالی که آمار و ارقام موسسه‌های غیردولتی نشان می‌دهند که میزان تورم در آرژانتین تا 40 درصد نیز افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین