کد خبر: ۲۸۶۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷

راز پررنگی چای‌های کیسه‌ای چیست؟

از چای کیسه‌ای استفاده کرده‌اید؟ جالب است بدانید وقتی چای کیسه‌ای در لیوان آب جوش قرار می‌گیرد، ظرف ۱۰ ثانیه، پررنگ می‌شود، اما واقعا کدام رنگ است که بتواند در ۱۰ ثانیه آزاد شود؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حالا شما به عنوان شهروند ایرانی ترجیح می‌دهید چای کیسه‌ای ایرانی صرف کنید یا از نوع خارجی و عطردار آن؟

نمی‌توان گفت در همه چای‌های خارجی باقیمانده سموم وجود دارد، ولی با توجه به شرایط اقلیمی کشورهای تولید کننده عمده چای، عموما از سموم شیمیایی برای مبارزه با آفات چای در این کشورها استفاده می‌شود، اما شرایط تولید چای در باغات شمال ایران فرق می‌کند. در باغات چای شمال، سرمای هوا، اجازه رشد انواع آفت را نمی‌دهد و تنها ممکن است باغات به شپشک آردآلود مبتلا شوند که می‌شود آن را با کفش دوزک کنترل کرد، بنابراین می‌توان گفت حتی یک گرم سم به چای ایرانی زده نمی‌شود.

به گفته محمدولی روزبهان، رییس سازمان چای، بسیاری از چای‌هایی که مردم به عنوان چای خارجی و اسانس دار استفاده می‌کنند، غیراستاندارد است و به ایرانی‌ها توصیه کرد از چای‌های خوب ایرانی استفاده کنند و به برند حساس باشند و هر برندی را انتخاب نکنند.

نخستین بار، باغ چای ایرانی در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در لاهیجان شکل گرفت و مرحوم حاج میرزا کاشف السلطنه چایکار در اواخر قرن ۱۳ هجری، بذر و نهال چای را به ایران آورد. وی یکی از رجال میهن دوست و خدمتگزار ایران بود که تقریباً عمر خود را صرف ترویج چایکاری در ایران کرد و بالاخره جان خویش را در این راه از دست داد.

به گفته سید عبداله میرحسینی مقدم، مشاور سازمان چای، در حال حاضر بر اساس آمار، سطح زیر کشت چای در شمال کشور بالغ بر ۳۰ هزار هکتار است و متاسفانه آمار واقعی بر اثر تغییر کاربری‌های سالهای اخیر در دست نیست. نواحی زیر کشت چای از غرب به شرق شامل مناطق رشت و فومنات، لاهیجان، لنگرود، املش، رودسر و غرب مازندران شامل چالوس، تنکابن و رامسر تقسیم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، امسال ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک در کشور تولید شده است و البته پیش بینی می‌شد، میزان تولید در سال‌ جاری حدود ۲۵ هزار تن باشد اما خشکسالی سبب شد، محصول کمتری تولید شود. امسال حدود ۱۵ هزار تن چای در کشور تولید شده است. بخشی از نیاز از راه واردات رسمی تامین شده و بخشی در انبارها از سال‌های قبل وجود داشته و ممکن است بخشی هم به صورت غیرمجاز وارد کشور شده باشد.

به گفته روزبهان، در سال‌جاری به صورت رسمی کمتر از ۴۰ هزار تن چای با تعرفه ۲۲ درصد وارد کشور شده است. امسال ۸۷ درصد چای کشور، به صورت وارداتی تامین شده و تنها ۱۳ درصد چای در کشور تولید شده است. چای خارجی موجب تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان شده است.

نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سفری که ماه گذشته به گیلان داشت با اشاره به تفویض اختیار به سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: سازمان چای را متولی چای می‌دانیم و تمام اختیارات به این سازمان برگردانده می‌شود. علاوه بر آن اگر فعالیت سازمان چای در راستای اقتصاد مقاومتی است اختیارات به رئیس سازمان داده می‌شود و هر وارداتی باید با مجوز و تایید سازمان چای داده شود.

او با تاکید بر اینکه چایکار نباید مشکل داشته باشد، تصریح کرد: اگر کوتاهی صورت گیرد، چایکاران ما را نخواهند بخشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین