کد خبر: ۲۸۶۲۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
بررسی چالش‌ دولت و مجلس درخصوص قیمت حامل‌های انرژی

بودجه‌نویسان دولت برآنچه تدوین کرده‌اند تسلط کامل دارند

یک اقتصادان با اشاره به مخالفت محمدباقر نوبخت نسبت به افزایش قیمت سوخت در بودجه اضافه کرد: من با این نظر آقای نوبخت کاملا موافقم چراکه در زمان کنونی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است و می‌توان سوخت را ارزان‌تر هم وارد کرد، افزایش قیمت آن به عنوان یک شوک هزینه‌ای بر اقتصاد خانواده‌ها وارد می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: آلبرت بغزیان، اقتصاددان، درباره چالش اخیر دولت و مجلس بر سر افزایش قیمت سوخت گفت: به‌نظرم من طراحان بودجه کارشناسانی متخصص و اقتصاددانانی بزرگ هستند و بر روی آنچه که تدوین کرده‌اند، اشراف کافی دارند به همین منظور بهتر است مجلس بیشتر نقش نظارتی خود را ایفا کند تا اینکه در تصمیمات کلان مشارکت بورزد.

 به گزارش آفتاب، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس چشم سوم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که گفته می‌شود برخی قیمت‌ها همانند آب، برق و تلفن افزایش می‌یابد و برخی از مسوولان در این زمینه مصاحبه‌هایی را انجام داده‌اند، اظهارداشت: «مجلس در کل بر روی گران‌کردن قیمت‌ها حساسیت دارد». بسیاری این سخنان رئیس مجلس را توپ در زمین دولت انداختن، تلقی می‌کنند و معتقدند که مجلس می‌خواهد گرانی‌های سال آینده را به گردن دولت بیاندازد. این در حالی است که هفته گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مخالفت خود را با افزایش قیمت انرژی اعلام و با تاکید کرد: «نمی‌توان بیش از این به مردم فشار آورد». این سخنان با واکنش تند و مخالفت غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو هیات رئیسه مجلس مواجه شد.

 آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه، با بیان اینکه دولت با گروهی از متخصصین به تدوین بودجه 94 پرداخته است به خبرنگار «آفتاب» گفت: صلاحیت برنامه‌ریزان،  اقتصاددانان و به طور کلی بودجه‌نویسان دولت بسیار بیشتر از مجلسی‌ها در بررسی اثرات تصمیمات کلان در جامعه و موضوعات تخصصی است.

وی افزود: اما در بحث نظارت، مجلس باید قوی‌تر عمل نماید. یعنی در هر برنامه‌ای که به دولت ابلاغ می‌شود، باید پایش هم صورت بگیرد که هم از نظر بودجه‌ای و هم از نظر عملکرد پروژه‌ها، دولت پاسخگو باشد و اینگونه نباشد که بعد از مدت‌ها مشخص شود که چه میزان پروژه‌های نیمه‌تمام روی دست دولت مانده یا بعضی از این پروژه‌ها امکان عملی‌شدنشان ضعیف بوده و مجلس جلوی اجرای آن‌ها را نگرفته، در نتیجه بودجه حیف شده است.

این اقتصادان با اشاره به مخالفت محمدباقر نوبخت نسبت به افزایش قیمت سوخت در بودجه اضافه کرد: من با این نظر آقای نوبخت کاملا موافقم چراکه در زمان کنونی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است و می‌توان سوخت را ارزان‌تر هم وارد کرد، افزایش قیمت آن به عنوان یک شوک هزینه‌ای بر اقتصاد خانواده‌ها وارد می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا چالش‌های میان دولت و مجلس در خصوص افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی، میراث هدفمندی دولت یارانه‌های احمدی‌نژاد است یا خیر اظهار داشت: مجلس در تصمیمی که دولت احمدی‌نژاد در خصوص هدفمندی یارانه‌ها گرفته است، سهیم است. این طرح هم تقریبا با همین نمایندگانی که اکنون حضور دارند تصویب شده است. نفس قضیه هدفمندی یارانه‌ها مشکلی نداشت اما مشکل اصلی که گریبان این دولت را هم گرفت اجرا و پیاده‌سازی آن بود.

بغزیان درپایان سخنانش افزود: با این موضوع موافقم که دولت گذشته به هیچ عنوان نتواست هدفمندی یارانه‌ها را عملیاتی کند. یک زمانی از طریق استقراض یک زمانی از راه صرفه‌جویی در یارانه‌های انرژی به تامین منابع خود پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
میم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
0
تهیه لایحه و ارسال به مجلس از کارهای دولتها میباشد. افزایش نرخ مخابرات و حاملین انرژی در دی و بهمن توسط وزارت نیرو و نفت و مخابرات( توسط دولت صورت گرفت >نه مجلس .دولت نمیتواند با استفاده از دوستان خود گناه گرانی را بگردن دیگری بیندازد.کاهش یک قلم کالا .بارمالی فراوان را از دوش مردم کم نخواهد کرد .(با یک گل بهار نمیشود).تمام گرانی ها از برنامه های دولتها میباشد.کاهش قیمتها و افزایش نرخ رشد اقتصادی کاغذی ست و بوسیله نوک قلم نوشته شده است و فاقد ارزش اماری و اقتصادی میباشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین