کد خبر: ۲۸۶۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷

در گردهمایی مدیران نفتی چه گذشت؟

در شرایطی که اخبار غیررسمی از پیشرفت قابل‌توجه مذاکرات و احتمال اعلام توافق طی کمتر از یک ماه آینده می‌گفتند، مدیران نفتی گردهم آمدند تا از مشکلات صنعت حفاری کشور و الزامات این صنعت در روزهای بعد از لغو تحریم سخن بگویند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روز گذشته دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران، که در نوع خود بزرگ‌ترین رویدادر تخصصی صنعت نفت ایران نیز به شمار می‌رود، برگزار شد و در آن مدیران و کارشناسان صنعت نفت، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند؛ دیدگاه‌هایی که اغلب انتقادی بود.
  
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در سخنان خود از ظرفیت چهار میلیون‌بشکه‌ای تولید نفت ایران گفت که به دلیل تحریم‌ها تولید واقعی با آن فاصله دارد. او اشاره‌ای نیز به تحریم‌ها کرد که در صورت لغو‌شدن، ممکن است صنعت نفت را دچار مشکل کند: «پس از تحریم، انتظار می‌رود بازار سرمایه و تکنولوژی و امکانات به روی کشور باز شود و شتاب توسعه بیشتر باشد.» اشاره جوادی به لزوم بهبود سهم ساخت داخل و تقویت توان پیمانکاران داخلی بود؛ چراکه در صورت لغو تحریم‌ها، پیمانکاران بزرگ نفتی به ایران خواهند آمد.

 
محمدجواد عاصمی‌پور، از مدیران قدیمی صنعت نفت که اخیراً نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور انتقاداتی را نسبت به بیژن زنگنه مطرح کرده است، در سخنان خود گفت: «ما از اقتصاد با نفت، تقویت آن و مدیریت صحیح منابع می‌گوییم. اگر بلد نیستیم آن‌را مدیریت کنیم، به پدری می‌ماند که تلاش کند و ارثیه‌ای برای فرزندانش باقی بگذارد، ولی فرزاندن نتوانند آن ارثیه را خوب خرج کنند. همین نگاه بهانه‌ای به دست متولیان صنعت نفت داده است تا ظرفیت‌سازی تولید را انجام ندهند. بهانه‌ای به مجلس داده است که منابع لازم را به این صنعت تخصیص ندهد. آقای زنگنه باید کلی تلاش کند و اقناع به وجود آورد که نفت جزء مولفه‌های قدرت است. اگر نفت نبود، امروز امنیت ملی ما به امنیت جهانی وابسته می‌شد. ما باید نفت را به یک سپاه قدس بین‌المللی در دیپلماسی انرژی تبدیل کنیم و امنیت جهان را به امنیت ملی خودمان پیوند دهیم.»

 
فرخ علیخانی، یکی دیگر از مدیران نفتی در شرکت نفت و گاز پارس (کارفرمای میدان گازی مشترک پارس جنوبی) نیز از اقدامات این شرکت برای جلوگیری از مهاجرت گاز به سمت قطر گفت: «در سال‌های گذشته این بحث مطرح شد که اگر شرکت‌های خارجی آب ایران را ترک کردند، با چند دستگاه حفاری بتوان فازهای مرزی را پوشش داد. ما سعی کردیم دکل‌های خود را از منتهی‌الیه مخزن به سمت مرز آبی با قطر جابه‌جا کنیم و تمام مرز را پوشش دهیم. در واقع اقدام این بود که با چاه‌ها دیواری ایجاد کنیم که اختلاف فشار دو سمت ایران و قطر کاهش یابد و از مهاجرت گاز به سمت قطر جلوگیری شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین