کد خبر: ۲۸۶۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶

مرگ روزانه 7 تا 10 نفر در کشور به علت نرسیدن عضو پیوندی

هر فرد دچار مرگ مغزی می تواند جان پنج نفر را نجات داده و موجب از بین رفتن ناتوانی 56 نفر از طریق اهدای تاندون و غضروف شود و می توان از این طریق توانایی را به افرادی که روی ویلچر می نشینند، بازگرداند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روزانه هفت تا 10 نفر از افرادی که در فهرست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، به علت نرسیدن عضو پیوندی و رضایت ندادن خانواده های افراد دچار مرگ مغزی برای اهدا، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا، دکتر فرحناز صادق بیگی در نخستین کارگاه آموزشی مرگ مغزی و اهدای عضو، ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در بیمارستان مسیح دانشوری افزود: اکنون 25 هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند اعضا قرار دارند.

وی تصریح کرد: بهترین منبع برای اهدای عضو متاسفانه افراد دچار مرگ مغزی هستند، در حالیکه در کشورهای دیگر، سکته و بیماری های مغزی علت اصلی مرگ مغزی است، متاسفانه در ایران تصادف مهمترین عامل اصلی مرگ مغزی به شمار می رود که قربانیان آن نیز معمولا جوانان، نان آوران خانه و مردان هستند.

صاقد بیگی با بیان اینکه 82 درصد اعضای خانواده فرد دچار مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت می دهند، تاکید کرد: باید به مردم یاد دهیم که مرگ مغزی غیرقابل برگشت است و با کما فرق دارد.

رییس واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر فرد دچار مرگ مغزی می تواند جان پنج نفر را نجات داده و موجب از بین رفتن ناتوانی 56 نفر از طریق اهدای تاندون و غضروف شود و می توان از این طریق توانایی را به افرادی که روی ویلچر می نشینند، بازگرداند.

صادق بیگی افزود: 30 درصد افراد در فهرست انتظار پیوند ریه، جان خود را از دست می دهند که دلیلی جز رضایت ندادن خانواده های افراد دچار مرگ مغزی ندارد؛ این خانواده ها به دلیل ناآگاهی و باورهای غلط از اهدای عضو دریغ می کنند.

وی یادآور شد: برای شناسایی افراد دچار مرگ مغزی سه گروه شناسایی از طریق تلفن، بازرسی و استقرار در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت وجود دارد.

رییس واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

با بیان اینکه اگر در عروق مغزی، گرفتگی ایجاد شود موجب بروز سکته مغزی، زندگی نباتی، قفل شدگی و مرگ مغزی خواهد شد، گفت: این وضعیت ها با یکدیگر متفاوت بوده، بطور مثال کما قابل برگشت است درحالیکه مرگ مغزی غیرقابل برگشت خواهد بود.

وی افزود: وضعیت قفل شدگی مغز، نادر است که در آن ساقه مغز آسیب دیده اما خود مغز سالم است و انسان می تواند از محیط پیرامون درک داشته باشد اما نمی تواند خودبخود تنفس کند.

صادق بیگی ادامه داد: در زندگی نباتی، فرد از محیط اطراف، آگاهی ندارد و به ظاهر بیدار است و نیازی به دستگاه تنفس ندارد و به ندرت بعد از سال ها مراقبت به زندگی بازمی گردد. در مرگ مغزی ساقه مغز و خود مغز از بین می رود و با معاینات تخصصی می توان آن را تشخیص داد.

وی به تشریح تاریخچه پیوند در ایران و جهان پرداخت و گفت: اولین پیوند قرنیه در جهان در سال 1905 میلادی و در ایران در سال 1314 در بیمارستان فارابی انجام شد و اکنون ایران با انجام پیوندهای قرنیه، کلیه، مغزاستخوان، قلب و ریه تنها کشوری در منطقه است که تمام این پیوندها را انجام می دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین