کد خبر: ۲۸۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹

وقتی آسانسور بلای جان می‌شود

پروژه مسکن مهر که در دولت قبلی به عنوان پروژه‌ای برای ارائه مسکن به اقشار کم درآمد جامعه در دستور کار قرار گرفت حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت که این مشکلات به آسانسورهای این مجموعه کشیده شد که سازمان استاندارد اعلام کرده تنها وظیفه این سازمان درباره آسانسورهایی که قبلا راه‌اندازی شده‌اند اطلاع به شرکتهای سازنده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، طبق مصوبه دولت در آن زمان ساختمان‌های مسکن مهر برخلاف دیگر ساختمان‌ها نیازی به اخذ گواهی استاندارد برای آسانسور نداشتند. عدم نیاز به اخذ گواهی از سازمان استاندارد برای این آسانسورها سبب شد که برخی از آنها با مشکلات زیادی روبرو شوند؛ تا جایی که در برخی استان ها طبق گفته مسوولان استانی، مسکن مهر سهم 80 درصدی حوادث آسانسوری را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که این موضوع حدود دو سال پیش نیز مورد توجه مسوولان قرار گرفت و موجب شد سازمان استاندارد طرحی را برای بازدهی از این آسانسورها در دستور کار خود قرار دهد.

اما امروز با وجود اجرای این طرح همچنان مشکلات تعداد زیادی از این آسانسورها به قوت خود پابرجاست و هر لحظه ممکن است بلای جان افراد شود. در همین راستا چندی پیش فرید کوروس، رییس سندیکای آسانسور و پله برقی به ایسنا اعلام کرد که بیش از 60 تا 70 درصد از آسانسورهای مسکن مهر فاقد گواهی استاندارد هستند که می‌توانند خطرات زیادی را برای ساکنان این مجموعه به وجود آورند.

البته برخی از مسوولان مدعی شدند که آسانسورهای مشکل‌دار و فاقد گواهی استاندارد بیشتر در مسکن مهرهای استان تهران هستند و مابقی استانها کمتر این مشکل را دارند.

در راستای این اتفاقات و مباحث مطرح شده، علی‌پور - رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد استان تهران - به ایسنا گفت: پس از این که به واسطه مصوبه عدم نیاز گواهی استاندارد برای آسانسورهای مسکن مهر مشکلات زیادی برای این مجموعه به وجود آمد، سازمان استاندارد تهران دو سال قبل طرحی را برای بازرسی این آسانسورها به اجرا گذاشت.

وی ادامه داد:‌ در این زمینه بازدیدهایی از مجموعه‌های مسکن مهر انجام و مشخص شد که تعداد زیادی از این آسانسورها در بازرسی‌های اولیه مردود شدند که این موضوع را به شرکت های سازنده اعلام کردیم.

علی‌پور با بیان این که در حال حاضر برای تمامی آسانسورهای مجموعه‌های جدید‌الافتتاح مسکن مهر به گواهی استاندارد نیاز است، اظهار کرد: وظیفه استاندارد درباره آسانسورهای قبلی تنها اطلاع به شرکت های سازنده این مجموعه است و با توجه به این که هیچ کسی قصد بازی با جان مردم را ندارد نسبت به اصلاحات اقدام خواهد کرد.

وی با بیان این که در سال جاری بازرسی موردی از آسانسورهای مسکن مهر صورت نگرفته است، گفت: در عین حال هر یک از مجموعه‌های مسکن مهر که درخواست بازرسی آسانسورهایشان را ارائه داده‌اند، از سوی استاندارد مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و اکنون آسانسورهای مجموعه شهریار در حال بازرسی است.

از گفته‌های رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد استان تهران به نظر می‌رسد که نهاد حاکمیتی برای رسیدگی به این مجموعه‌ها وجود ندارد و نظارت بر استاندارد آسانسورها تنها در اطلاع مشکلات آن به شرکت های سازنده خلاصه می‌شود.

حال آن که اگر شرکت سازنده به هر دلیلی از جمله هزینه‌های مالی و ... اقدام به اصلاح آسانسورها نکند هر لحظه ممکن است حادثه‌ای تلخ گریبانگیر ساکنان مجموعه‌های مسکن مهر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین