کد خبر: ۲۸۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹
"معامله آبرو با خدا به خاطر مصالح مردم"

بزرگترین درس امام به هاشمی چه بود؟

این حرف که امام فرمودند " آبروی خودم را اگر داشته باشم، با خدا بر سر مصالح مسلمین معامله کردم" ممکن است برای بعضی از افکار ساده اندیش، سئوال انگیز باشد ولی بزرگترین نشانه عظمت روح و سلامت روان ایشان است
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام در سال 67 تاکید کرد: تبلور شایسته جانشینی ائمه معصوم (ع) را ما در امام  می‌بینیم که وقتی مصلحت اسلام را تشخیص دادند این گونه آگاه ؛ شجاع و بدون ذره ای پرده پوشی فرمودند "آبروی خودم را اگر داشته باشم با خدا بر سر مصالح مردم معامله کردم".

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده سخنان ایشان در 26 سال قبل بدین شرح است: پیام تاریخی حضرت امام امت، جامعه ما را به فضای روزهای اول انقلاب منتقل کرد. انسان در مقابل این مفاهیم بسیار بلند که در این قالب‌های بسیار زیبا و قابل فهم برای آحاد مردم قرار می گیرد، خود به خود و بدون توجه، با همه وجود سرتعظیم فرود می آورد.روح جوان و سرشار از انرژی که در بند بند مطالب این پیام به چشم می خورد و هوشیاری و آگاهی و تدبیر که در سراسر مطالب این پیام ریخته، انسان را مطمئن می‌کند که این گونه نوشتن و این گونه حرف زدن، نمی تواند از یک انسان عادی و معمولی منشاء بگیرد .

اینها نشان این است که رهبری عظیم ما و این شخصیت بزرگوار تاریخ اسلام، رابطه با منابعی دارد که مافوق تصورات محدود و معمولی ما فکر می کند و از منابعی می‌گیرد که دست ما به آن منابع نمی‌رسد. تبلور رهبری قاطع، حکیم، شجاع، هوشیار و در یک کلمه سزاوار و شایسته جانشینی ائمه معصوم را ما در این تصمیم شجاعانه ایشان و هم در توضیحات سازنده ایشان می‌بینیم. 

من دیروز که این پیام را شنیدم با اینکه قبلاً مطلع بودم که ایشان درصدد دادن پیامی هستند، ولی از مضامین و الفاظش بی اطلاع بودم، بی اختیار می گریستم و در مقابل آن روح بلند احساس ذلت و کوچکی می‌کردم. طبعاً یک چنین حالی را خیلی از مردم داشتند. هرکس با این پیام برخورد می کند چنین حالتی دارد. 

اصل تصمیم شجاعانه ای که امام در این مقطع گرفتند برای پذیرش قطعنامه شورای امنیت که ما می دانیم با فطرت و روحیه عظیم و قوی و قاطع ایشان که در گذشته این را نفی می‌فرمودند، چه مقدار منافات داشته. و اینکه وقتی مصلحت اسلام را تشخیص داد، این گونه آگاه و شجاع و بدون یک ذره پرده پوشی فرمود من تا چند روز پیش نظرم غیر از این بود و امروز نظرم این است و آبروی خودم را اگر داشته باشم، با خدا بر سر مصالح مسلمین معامله کردم. این حرف از یک پیرمرد سالخورده محبوب عظیم عزیزی که در زندگی سابقه ندارد که حرف خودش را به این آسانی پس بگیرد و یک راه جدیدی را ترسیم بکند که برای بعضی از افکار ساده اندیش سئوال انگیز باشد، بزرگترین نشانه عظمت روح و سلامت روان است .

من به واقع تبلور تصمیم پیغمبر اکرم (ص) را در حدیبیه که به دستور صریح خداوند جها ن و پیام جبرئیل انجام گرفت، در این حرکت امام می بینم. آن روز که اطرافیان پیغمبر اکرم (ص) اشک می ریختند و به پیغمبر می گفتند ما ذلیل شدیم با امضای این پیمان نامه، قرآن در مقابل آنها فرمود: « انا فتحنا لک فتحاً مبینا » همان را که ساده‌اندیشان، خفت تلقی می‌کردند، قرآن کریم «فتح مبین» معرفی کرد و بعد هم تاریخ نشان داد که چه فتح مبینی بوده است. گرچه ما امروز مصالح این اقدام امام را به روشنی می‌بینیم ولی وقت لازم دارد که در آینده بفهمیم که چه تصمیمی ایشان گرفته اند و به چه دلیل ایشان حاضر شده اند یکباره اینگونه این حرکت عظیم را به وجود بیاورند، در یک جهتی که غیر از حرکت گذشته ما به صورت ظاهرمی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین