کد خبر: ۲۸۸۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴

اولویت دولت اوباما مذاکره و تعامل صلح‌آمیز با ایران است

آن چیزی که امروز در نظر دولت اوباما از اهمیت بالائی برخوردار است، مذاکرات و تعامل صلح‌آمیز با ایران است که اگر با هوش دیپلماسی و سیاست‌های امنیتی و اطلاعاتی لازمه همراه شود، بهترین راه برای اطمینان از صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: در حالی که فرصتی تا به اتمام رسیدن توافق هسته‌ای باقی نمانده است، اختلافات آشکاری در حاکمیت آمریکا بر سر توافق با ایران به وجود آمده است. کاخ سفید مدعی شده که اسرائیل و جمهوری‌خواهان هیچ گزینه‌ای را در مسیر تعامل با ایران جز "جنگ" نمی‌بینند.

به گزارش آفتاب، با این وجود اوباما به تازگی صریحا اعلام کرده است که آماده کناره‌گیری از توافق بد است. بنابراین آیا جنگ تنها گزینه اوباما است؟ مسلما نه! گزینه جدی و حائز اهمیت اوباما مذاکرات است که آن را با فاصله زیادی از سایر گزینه‌ها در جایگاه نخست قرار داده است.

چندی پیش بن رادز نماینده امنیت ملی آمریکا پرسیده شد که آمریکا چگونه از برنامه هسته‌ای ایران مطلع خواهد شد و از صلح‌آمیز بودن این برنامه اطمینان حاصل خواهد کرد. او در پاسخ گفت: چیزی که اهمیت دارد این است که تمام گزینه‌هایی که امروز برای آمریکا وجود دارد، در 10 سال آینده هم حضور خواهد داشت.

سخن رادز نشان می‌دهد که گزینه‌هایی همچون جنگ و تهدید نظامی، تحریم و ایزوله‌کردن ایران در آینده نیز می‌تواند در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد اما آن چیزی که امروز در نظر دولت اوباما  از اهمیت بالائی برخوردار است، مذاکرات و تعامل صلح‌آمیز با ایران است که اگر با هوش دیپلماسی و سیاست‌های امنیتی و اطلاعاتی لازمه همراه شود، بهترین راه برای اطمینان از صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

دولت اوباما سرسختانه معتقد است که این توافق با ایران، محکمتر از هر سلاح دیگری می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را طی دهه آینده، به سوی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز سوق دهد. در حالی که دو کشور ایران و آمریکا بر سر توافق با یکدیگر، مذاکره می‌کنند، نتیجه حاصل از آن نه تنها می‌تواند مسیر برنامه هسته‌ای ایران را تعیین کند، بلکه می‌تواند نقش و نحوه تعامل آنها را در خاورمیانه که امروزه درگیر بی ثباتی های فراوانی است، را بازتعریف کند.

واشنگتن پست/ جکسون دیل
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین