کد خبر: ۲۸۸۳۲۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
دعوت خودسرها و گروه‌های فشار به رفتار عقلانی

براساس کدام مبنای عقلی و دینی با چوب و چماق به مخالفان حمله می‌کنیم؟

مشخص نیست براساس کدام مبنای عقلانی دینی و فرهنگی اینگونه رفتار می‌شود که اگر دیدگاه‌های کسی را قبول نداریم با چوب، چماق، گاز فلفل، گوجه فرنگی و... به آن حمله می‌کنیم؛ آن هم کسی که نماینده ملت است و براساس تصریح قانون اساسی در اظهارنظر‌ها آزاد است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی: سید ابراهیم امینی استاد دانشگاه شیراز و نماینده استان فارس در مجلس ششم حمایت از گروه‌های خودسر را موجب نگرانی عنوان می‌کند و درباره اینگونه حمایت‌ها تاکید می‌کند که باید براساس یک ادله عقل‌پسند باشند؛ چون دانشگاه محل ارائه افکار و اندیشه‌های متفاوت است.

به گزارش آفتاب، در پی حمله هفته گذشته گروه‌های تندرو به خودرو علی مطهری در شیراز و لغو سخنرانی او در دانشگاه، واکنش‌های متفاوتی نسبت به این واقعه به‌وجود آمد. عده‌ای آن را محکوم و عده‌ای دیگر نیز مقصر اصلی را خود مطهری معرفی کردند. اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز یکی از افرادی بود که در خطبه‌های نماز جمعه در این‌باره صحبت کرد و برگزاری سخنرانی‌هایی از‌این‌دست را بی‌مورد خواند. موضوعی که مطهری در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آن مطرح کرد: «در خطبه نماز جمعه در ارتباط با حادثه تلخ سوء قصد به اینجانب در شیراز، گفته‌اید «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که طوفان درو می‌کنید؟» با این دو جمله از ضاربان اینجانب حمایت و کار آن‌ها را تأیید کرده‌اید. خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید.»


 ابراهیم امینی درباره اتفاقی که اخیرا برای مطهری در شیراز روی داده است به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: شهر و مردم شیراز به مهمان‌نوازی شهرت دارند و قطعا چنین حرکات ناخوشایندی به حساب شهر و مردم شیراز گذاشته نمی‌شود. شهری که هم سومین حرم اهل بیت (ع) و هم سعدی و حافظ را در خود جای داده است. این‌چنین حرکاتی نه با فرهنگ ایرانی و نه دینی ما سازگار است. در قرآن نیز به آنهایی که سخن‌های مختلف را می‌شنوند و بهترین را انتخاب می‌کنند، بشارت داده شده «فبشّر عبادالّذین یستمعون القول فیتّبعون أحسنه.»

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: دانشگاه شیراز به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم کشور که همیشه در عرصه‌های نظری حرف داشته و دانشجویان کوشا و سرزنده در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی دارد مطرح است. آقای روحانی هم در دوران انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌هایی را مطرح کردند و شهروندان مطالباتی داشتند که ایشان به آن‌ها پاسخ مثبت دادند. یکی از این مطالبات همین آزادی افکار و بیان در چارچوب قانون اساسی است که یکی از شعارهای انقلاب ما بوده است.

عضو هیات رییسه مجلس ششم تاکید می‌کند: مشخص نیست براساس کدام مبنای عقلانی دینی و فرهنگی اینگونه رفتار می‌شود که اگر دیدگاه‌های کسی را قبول نداریم با چوب، چماق، گاز فلفل، گوجه فرنگی و... به آن حمله می‌کنیم؛ آن هم کسی که نماینده ملت است و براساس تصریح قانون اساسی در اظهارنظر‌ها آزاد است. از طرفی در دامان شهید بزرگواری پرورش یافته که به عنوان ایدئولوگ انقلاب لقب گرفته و در ایام حیات با حکم امام (ره) رییس شورای انقلاب بوده است.


امینی رفتن فضای کشور به سمت اینگونه حرکات را موجب آسیب نظام عنوان و مطرح می‌کند: با این حرکت‌های افراطی و نسنجیده به جامعه و دنیا اینگونه القا می‌شود که نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند دموکراسی و آزادی را برتابد. زمانی که اکثریت جامعه به آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهوری رای می‌دهند، باید مخالفان اجازه دهند که دیدگاه‌ها و برنامه‌های ایشان در کشور اجرا شود.

او می‌گوید: رهبری نظام مطرح کرده‌اند که رای حق الناس است، این موضوع صرفا رایی که به صندوق ریخته می‌شود، نیست. این رای پیامی دارد و به منزله پذیرش برنامه‌های کاندیدایی است که به او رای داده می‌شود. باید کسانی که نظر دیگری داشته‌اند اجازه دهند که نظر و برنامه مورد قبول اکثریت جامعه اجرا شود.

وی افزود: این رفتار مانند این است که اگر نماینده‌ای به یک طرح یا لایحه‌ای در مجلس رای ندهد علی‌رغم اینکه با اکثریت آرا به تصویب می‌رسد بگوید که چون من مخالف بودم این قانون نباید اجرا شود. این خلاف عقل، قانون، دموکراسی و اصول شناخته شده است. پس نباید تصور شود که حق‌الناس‌بودن آراء محدود به شمارش آن است بلکه مهم‌تر از شمارش آراء ایجاد بستر و سنگ‌اندازی‌نکردن برای اجرای برنامه‌های رییس‌جمهوری است که با اقبال اکثریت شهروندان همراه بوده است.

نماینده مردم ممسنی در مجلس ششم درباره حمایت امام جمعه و برخی دیگر از حرکت افراد خودسر در شیراز عنوان می‌کند: من فکر می‌کنم به این حرکت‌ها نمی‌توان نام خودسرانه گذاشت زیرا بسیار دقیق و حساب‌شده انجام می‌شود. کسانی که از اینگونه حرکات دفاع می‌کنند باید با یک ادله عقل‌پسند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

امینی گفت: مایه نگرانی است افرادی که تمایلی به انتخاب آقای روحانی نداشتند الان به دنبال این باشند که مطالبات مردم بی‌پاسخ بماند.

این استاد حقوق دانشگاه شیراز توضیح می‌دهد: این اتفاق بار اول نیست که روی می‌دهد، از ابتدای دولت آقای روحانی چهره‌هایی که منتسب به دولت بوده‌اند، اگر برنامه‌ای برای آن‌ها گذاشته شده به عناوین مختلف یا لغو شده یا با مسائل و مشکلات این چنینی مواجه شده است. خانم ابتکار معاون و آقای یونسی دستیار عالی رییس جمهوری، آقای هادی غفاری که با آن مسائل و مشکلات سخنرانیشان انجام شد، خانم کولایی که از فرودگاه ایشان را برگرداندند، آخرین نفر هم که آقای مطهری بودند.

این نماینده مجلس ششم دلیل وقوع اینگونه اتفاقات را انفعال نماینده سیاسی دولت در استان در مقابل جریانات افراطی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: نماینده سیاسی دولت باید دیدگاه‌هایی مشابه دیدگاه رییس دولت داشته باشد. هر استانداری باید دیدگاه‌ها و مواضع خود را با مواضع رییس‌جمهوری همراه کند. چون استاندار نماینده سیاسی دولت است. انفعال بیش از حد و این احساس که اگر در مقابل جریان‌های مخالف کوتاه نیاید، نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد، چنین نتیجه‌ای را به همراه خواهد داشت.

او درباره تعامل دیگر نهاد‌ها با دولت می‌گوید: از طرفی تقابل نهادهای مختلف حاکمیت با دولت برخاسته از آرای اکثریت شهروندان به جای تعامل سازنده جز تضعیف نظام و عمیق‌تر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و به مصلحت کشور و نظام نخواهد بود.

امینی در تایید صحبت‌های علی مطهری که مشکلات به‌وجود آمده را به‌خاطر امتیازدهی در معرفی وزیر کشور عنوان کرد، گفت: به نظر من نتیجه آنچه که در معرفی کابینه صورت گرفت و امتیازی که رییس‌جمهوری نسبت به وزیر کشور داد، همین است. وزیر کشور باید اعتقاد راسخ به دیدگاه‌های رییس‌جمهوری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشد؛ چون متولی فعالیت‌های سیاسی احزاب، معرفی استاندار‌ها و نظارت بر کارکرد آن‌ها است و زمانی که شخص وزیر کشور از نظر دیدگاه فکری در اردوگاه رییس‌جمهوری نباشد باید شاهد چنین اتفاقات تلخی باشیم. اگر نارسایی‌هایی در حوزه‌های مختلف وزارت کشور وجود دارد نتیجه‌‌ همان امتیازدهی است که در انتخاب کابینه وجود داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
جانباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
33
... این چه حریمی است که با گفتن درد دل مردم شکسته میشه
مهربانی توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
1
18
براستی که جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
27
افرادی که به نام خودسر نامیده می شوند همه از یک کارخانه تولید نشده اند که مانند یک دیگر باشند هر کدام خصوصیاتی دارند ودر باره انگیزه های آنان روانشناسان باید اظهار نظر کنند اما در میان این خصوصیات کم سن وسال بودن آنان ویژگی عمومی است پس اینان به آن حد از رشد نرسیده اند که به تئوری بافی و تاکتیک سازی بپردازند و عمل نمایند ، یک روز یقه رئیس مجلس را می گیرند ، یک روز به نماینده مجلس حمله می کنند ، و اما آن کسانی که این افراد را هدایت می کنند باید شهامت داشته باشند خودشان درگیر شوند مانند آنان که در مجلس به علی آقا مطهری حمله کردند چرا این طفلک ها را می فرستند جلو خرجش این که یک کلاس ورزش های رزمی بروند و کتک کاری فنی را یاد بگیرند مانند چاقو کشان قدیم که حرفه ای تیغ می زدنند طرف لباسش غرق در خون می شد اما همش چند زخم سطحی بود ضمنا دستمال یزدی ابریشمی هم داشتند .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
2
9
مبنای حمله: وام ازدواج، شغل، جهیزیه، چلوکباب، ساندیس، ساندویچ …
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
19
2
آقای مطهری فردی با روحیات دوگانه میباشد اگر کسی به نفع او فریادبکشد هر چند دشمن باشد خوب است و عاقل، و اگر کسی به او به سبک خودش در مجلس اعتراض کند، به او بی ادبی میکند این همان منطق شخصی است که از دین فاصله گرفته و خود محور شده است آیا سزوار است چنین فردی در حکومت اسلامی دارای جایگاهی باشد و بر افرادی که بهتر از او هستند برتری داشته باشد این که بالا بردن افراد سطح پایین به بالا است و این بر خلاف منطق قران میباشد.خداوند شر دشمنان و منافقان را به خودشان بر گرداند.امین یا رب العالمین.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
1
11
جوان ها با هدایت درست و صحیح می شوند امثال دلاوران و جان برکفانی که در زمان جنگ ایران و عراق جان نثاری کردند.
جوان ها با هدایت نادرست و انحرافی خون آشام هایی می شوند که در 10 سالگی به یک قاتل حرفه ای تبدیل میشوند.
خدایا عقل سالم به ما و به معلمان ما جوانان عنایت بفرما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین