کد خبر: ۲۸۸۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی حاکی از پیروزی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با دستیابی به 30 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان است. حزب "اتحاد صهیونیستی"، رقیب لیکود نیز 24 کرسی به دست آورد.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پس از شمارش تقریبا کامل آراء، نشان می‌دهد که حزب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این انتخابات با دستیابی به 30 کرسی از مجموع 120 کرسی از رقبای خود پیش افتاد.

اتحاد صهیونیستی به رهبری اسحاق هرتزوگ که رقیب اصلی نتانیاهو محسوب می‌شود نیز با 24 کرسی و لیست مشترک عربی با 13 کرسی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

این نتایج برعکس نظرسنجی‌هایی است که پیش از انتخابات برگزار شده و جلو افتادن اتحادیه صهیونیستی از حزب لیکود را نشان داده بود.

مسئولان اسرائیلی می‌گویند میزان مشارکت در این دوره از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی 8 / 71 درصد بوده است.

بر اساس این نتایج، حزب "خانه یهود" به رهبری نفتالی بنت به هشت کرسی دست یافته است. پیشتر رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که نتانیاهو با نفتالی بنت برای تشکیل یک دولت راست‌گرا توافق کرده است.

اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی که 13 کرسی پارلمان را در اختیار دارند از همان ابتدا تاکید کرده‌اند که در دولت اسرائیل مشارکت نمی‌کنند و در هیچ ائتلافی حاضر نخواهند شد. با توجه به این موضوع، به احتمال زیاد نتانیاهو با همراهی نفتالی بنت و همپیمانان سنتی خود در پارلمان بتواند کابینه آتی را تشکیل دهد.

رئیس ائتلاف مشترک عربی که احزاب حاضر در آن برای اولین بار است با یک لیست مشترک در انتخابات حاضر شده‌اند، با اعلام اینکه در این دوره از انتخابات فلسطینیان توانستند پیروزی بزرگی به دست بیاورند، تاکید کرد که ائتلاف مذکور با تمام قوا برای جلوگیری از روی کار آمدن یک دولت راستگرای تندرو تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که هرتزوگ در مقابل حامیان خود در تل آویو گفته که منتظر اعلام نتایج رسمی نهایی خواهد بود و تمامی گزینه‌ها را در نظر دارد. وی از احزاب دیگر خواست تا برای تشکیل دولتی که خواهان صلح با فلسطینی‌ها باشد با هم توافق کنند.

هرتزوگ تاکید کرد که همچنان برای تشکیل دولت بعدی اسرائیل به رقابت خود ادامه خواهد داد. وی گفت: همه چیز آشکار است و من قصد دارم یک دولت سوسیال واقعی در اسرائیل روی کار آورم.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در امور صلح نیز اعلام کرد که فلسطینی‌ها با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل و مشخص شدن پیروزی نتانیاهو اقدامات سیاسی خود در دادگاه کیفری بین‌المللی را شدت می‌بخشند.

عریقات خاطرنشان کرد: کاملا واضح است که نتانیاهو دولت آتی را تشکیل خواهد داد برای همین تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش‌های خود را برای رفتن به دادگاه کیفری بین‌المللی سرعت می‌بخشند.

وی افزود: اظهارات نتانیاهو که در آن تاکید کرد اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطین را نمی‌دهد نشان می‌دهد که جامعه جهانی باید هرچه سریعتر به داد فلسطین برسد. عریقات تهدیدات نتانیاهو مبنی بر ناکام گذاشتن گزینه تشکیل "دو کشور" را جنایت‌ جنگی خواند.

جنبش حماس نیز اعلام کرد که این جنبش هیچ تفاوتی میان احزاب رژیم صهیونیستی قائل نمی‌شود چرا که این احزاب حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین