کد خبر: ۲۸۹۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳

ستاره‌ای در کنار براد پیت و جورج کلونی

بازی مت دیمون در کنار براد پیت و جورج کلونی در فیلم یازده یار اوشن شهرت بسیاری برای وی به ارمغان آورد.
آفتاب‌‌نیوز : بازی مت دیمون در کنار براد پیت و جورج کلونی در فیلم یازده یار اوشن شهرت بسیاری برای وی به ارمغان آورد.

ستاره ای که در کنار براد پیت و جورج کلونی کشف شد (عید)به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ بازی مت دیمون در کنار براد پیت و جورج کلونی در فیلم یازده یار اوشن شهرت بسیاری برای وی به ارمغان آورد که با ساخت قسمت‌های بعدی آن، دوازده یار اوشن و سیزده یار اوشن در سال‌های بعد، شهرتش دو چندان شد.

مت دیمون متولد ۸ اکتبر ۱۹۷۰ بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه کننده آمریکایی است. دوران حرفه‌ای او از زمانی شروع شد که با همراهی بن افلک در فیلم ویل هانتینگ خوب به عنوان نویسنده فعالیت کرد و بخاطر همین نیز این دو برنده جایزه اسکار بهترین نمایشنامه اصلی شدند. همچنین بخاطر بازی وی در این فیلم نیز مت دیمون نامزد دریافت جایزه اسکار، جایزه گولدن گلوب، جایزه ستلایت و جایزه انجمن بازیگران فیلم شد.

سپس مت دیمون را در فیلم زیبای نجات سرباز رایان دیدیم. وی در این فیلم با تام هنکس هم‌بازی بود. سپس شروع به نقش‌آفرینی در سه‌گانه‌های اوشن و بعد، مجموعه فیلم‌های بورن کرد. دیمون در فیلم‌های ژانر درام نیز به خوبی ظاهر شد و فیلم‌های زیبایی همچون سیریانا، چوپان خوب و رفتگان از جمله آثار درام وی است. وی همچنین بخاطر نقش‌آفرینی‌اش در فیلم شکست‌ناپذیر نامزد دریافت گولدن گلوب شد.در سال ۲۰۰۷ ستاره مت دیمون را در پیاده‌رو شهرت هالیوود نصب کرده و مجله پیپل وی را به عنوان یکی از جذاب‌رتین بازیگران مرد جهان معرفی نمود. مت دیمون همچنین از دسته هنرمندان فعال در عرصه خیریه نیز است. وی موسس و پشتیبان موسسات خیریه در حوزه‌های مختلف همچون مقابله با فقر و گرسنگی در آفریقا و یا فراهم‌کردن آب آشامیدنی سالم برای مردم نیازمند جهان است.

مت دیمون متولد شهر کمبریج در ایالت ماساچوست است. پدرش کنت، از فعالان بورس، و مادرس نانسی، استاد دانشگاه بود. پدرش از اصل اسکاتلندی-انگلیسی است و مادرش فنلاندی-سوئدی. برادر مت دیمون نیز در عرصه هنری و مجسمه‌سازی فعالیت می‌کند. چندی بعد وی به همراه خانواده‌اش به نیوتون می‌روند اما بعد از طلاق والدینشان، به همراه مادر مجدداً به کمبریج برمی‌گردند. بن افلک از دوستان صمیمی مت دیمون است و این دو از کودکی با یکدیگر دوستان نزدیکی بودند. همچنین هوارد زین، تاریخدان، نیز از همسایه‌های مت در این محله بودند.

مت دیمون دوران مدرسه خود را در همین شهر گذراند. در دوران مدرسه بخاطر قد کوتاهش، همیشه ترس شدیدی داشتُ به عنوان یک نوجوان تنها، خودش می‌گوید: حس نیاز به تعلق داشتن به جایی ولی تعلق نداشتن...
شاید اولین بازیگری مت‌دیمون در دوران دبیرستانش شروع شده باشد جایی که او در نقش‌های مختلف تئاتر بازی می‌کرد. وی همیشه از معلم نمایشش تقدیر می‌کرد ولی جایی نیز گفته بود که او (معلمش) همیشه به بن (بن افلکت) توجه بیشتری داشته و نقش‌ها و گفتارهای طولانی‌تر را به او می‌دهد.

مت دیمون از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کرد اما هیچ‌وقت فارغ‌التحصیل نشد. در دانشگاه رشته وی زبان انگلیسی بود و در دانشگاه هم نقش‌های زیادی را در تئاتر آنجا قبول می‌کرد. چندی بعد نیز برای ادامه بازیگری، تصمیم به ترک تحصیل گرفته و از دانشگاه هاروارد خارج می‌شود. بعدها در مورد این تصمیمش گفت که زمانی فهمید که تصمیمش اشتباه بوده که دیگر کار از کار گذشته بود.

اولین نقش مت دیمون در سن ۱۸ سالگی به وی داده شد. نقش وی یک دیالوگ یک خطی بود که در فیلم پیتزای مرموز آن‌را اجرا کرد. در سال ۱۹۹۲ و زمانی که از دانشگاه خارج شد، نقش بزرگی در فیلم گرونیمو: افسانه آمریکایی پیدا کرد. در این فیلم او با جین هکمن هم‌بازی بود. از نقش‌های بعدی وی می‌توان به نقش مت دیمون به عنوان یک سرباز معتاد در فیلم شجاعت در زیر آتش آتش اشاره نمود. وی بخاطر بازی در این فیلم و بخاطر فقط ۲ روز فیلم‌برداری مجبور شد در عرض ۱۰۰ روز حدود ۱۸ کیلوگرم وزن کم کند. بعد از این رژیمی که خودش بدون مشورت گرفت، به او گفته شد که بسیار خوش شانس بود که قبلش کوچک نشد. اما تلخی رژیمش با مورد توجه گرفتن نقشش در فیلم کم کم از بین رفت. روزنامه واشینگتن پست طی مقاله‌ای، نقش وی را بسیار تاثیرگذار توصیف کرد. مت دیمون خود چندی بعد گفت که به خطر انداختن سلامتش برای به تصویر کشیدن هرچه به‌تر نقشش ارزشش را داشت.

در اوایل ۱۹۹۰ بود که مت دیمون به همراه دوست دوران کودیکیش، بن افلک نمایش‌نامه‌ای در مورد جوانی که نخبه ریاضی بود نوشتند و با توصیه‌های چند نفر از آشنایان، تغییراتی نیز در ان دادند که در نهایت، نتیجه کار آنها تبدیل شد به فیلم ویل هانتینگ خوب. این فیلم نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار شد و خود مت و بن موفق به کسب یک اسکار شدند. مت دیمون بخاطر نقش‌آفرینی‌اش نامزد دریافت یک جایزه اسکار دیگر نیز شده بود. حقوقی که بن و مت بخاطر نویسندگی این فیلم دریافت کردند برابر بود با ۶۰۰.۰۰۰ دلار، این در حالی بود که فیلم فروشی بالغ بر ۲۲۵ میلیون دلاری را تجربه می‌کرد.

دایمون بخاطر متفاوت بودن نقش‌هایش در فیلم‌های مختلف شناخته می‌شود. اما در این میان نقش‌های اولیه او به در فیلم‌های درام عاشقانه زیادموفق نبودند. فیلم‌هایی همچون تمام اسب‌های زیبا و افسانه بگر ونس را می‌توان از این دسته از فیلم‌ها دانست که انتقاداتی به آن‌ها وارد است. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، مت دیمون با بازی در فیلم‌های دنباله‌دار موفق شد شهرتی جهانی برای خود کسب کند. بازی وی در کنار براد پیت و جورج کلونی در فیلم یازده یار اوشن شهرت بسیاری برای وی به ارمغان اورد که با ساخت قسمت‌های بعدی آن، دوازده یار اوشن و سیزده یار اوشن در سال‌های بعد، شهرتش دو چندان شد. از فیلم‌های مشهور دیگر وی در اینم دوراه می‌توان به مجموعه فیلم‌های بورن اشاره نمود که مت در انها نقش جیسون بورد را بازی کرده است. این سه فیلم شامل هویت بورن (۲۰۰۲)، برتری بورن (۲۰۰۴) و اولتیماتوم بورن (۲۰۰۷).

فیلم بعدی مت دیمون، برادران گریم بود که موفقیت اقتصادی خوبی کسب نکردو چندی بعد در همان سال سیریانا را بازی کرد. در سال بعد مت دیمون به فیلم چوپان خوب پیوست جایی که با رابرت د نیرو هم‌بازی بود و نقش یک ماموس سازان جاسوسی آمریکا را بازی می‌کرد. از طرف دیگر، چندی بعد نقش یک گانگستر مخفی در تیم پلیس را در فیلم رفتگان بازی کرد. صدای مت دیمون در نسخه انگلیسی کارتون پونیو روی صخره کنار دریا استفاده شده است. این انیمیشن در سال ۲۰۰۹ در آمریکا اکران شد. وی همچنین نقش کوتاهی در سریال انتورایج داشته. در این سریال او نقش خودشرا بازی کرده.

مت دیمون در بازی‌های بعدی خود، نقشی در فیلم خبرچین (۲۰۰۹) به ایفای نقش پرداخت که بخاطر نقش‌آفرینی‌اش نامزد دریافت جایزه گولدن گلوب شد. در ادامه همین سال، فیلم شکست‌ناپذیر را بازی کرد. در این فیلم مورگان فریمن نیز حضور داشت. بخاطربازی در این فیلم او نامزد دریفا یک جایزه اسکار شد.

در سال ۲۰۱۰ مت شروع به همکاری با کارگردان فیلم‌های بورن، پل گرینگرس در فیلم منطقه سبز کرد.

از فیلم‌های سال ۲۰۱۱ مت دیمون می‌توان به مسری، خوش قدم ۲ و یک باغ‌وحش خریدیم اشاره نمود. سپس وی در سال ۲۰۱۲ فیلم پشت چهلچراغ را بازی می‌کند. از هم‌بزی های او در این فیلم می‌توانبه مایکل داگلاس اشاره نمود و کارگردان این فیلم نیز استیون سودربرگ بود.

از آخرین آثار مت دیمون، فیلم ایلیسیم محصول ۲۰۱۳ است. در این فیلم مت نقش یک ماشین دزد سابق که هم‌اکنون کارگر کارخانه است را بازی کرده. کارگردان و نویسنده فیلم نیل بلومکامپ است. از آثار قبلی این کارگردان می‌توان به منطقه ۹ اشاره نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین