کد خبر: ۲۸۹۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶

خاطره البرادعی از ناراحتی احمدی نژاد از اوباما، هولوکاست و هدیه اش از تهران

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کتاب خاطرات خود با اشاره یکی از دیدارهایش با رئیس جمهور سابق ایران در تهران نوشت که احمدی نژاد پاسخ ندادن اوباما به پیام تبریکش بعد از انتخابات آمریکا را مورد توهین قرار گرفتن خود می دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کتاب خاطرات خود با اشاره یکی از دیدارهایش با رئیس جمهور سابق ایران در تهران نوشت که احمدی نژاد پاسخ ندادن اوباما به پیام تبریکش بعد از انتخابات آمریکا را مورد توهین قرار گرفتن خود می دانست.

به گزارش خبرآنلاین، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، در کتاب «عصر فریب » که مجموعه خاطرات وی در دوران مسئولیتش است با اشاره به درخواستش برای دیدار با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران با حضور علی اکبر صالحی به عنوام مترجم برای طرح پیشنهاد سوخت از سوی آمریکایی ها، نوشت:ارزش سیاسی مقدمات سوخت پیشنهاد شده را برای احمدی نژاد توضیح دادم و گفتم بازرسی هر چه سریعتر تاسیسات جدید در فوردو برای آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزش دارد و گفتم:« بهتر است بدانید آژانس های اطلاعاتی غربی چندین سال است از تاسیسات باخبرند.»

احمدی نژاد خندید. پاسخ داد:«اگر آنها واقعا نمی دانستند، اوباما نمی گفت احتمالا نظامی است.»

البرادعی می افزاید: وی اضافه کرد که اوباما باید دست از لفاظی درباره ایران برداردو دیگر نگوید: «شما باید این کار را انجام دهید، شما باید این کار را انجام دهید.» و نباید آشکارا تهران را سرزنش کند. گفتم احمدی نژاد باید درک کند که اوباما محدودیت های داخلی خود را دارد که در پاسخ گفت:« من هم همین طور.»

به عقیده مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی برای احمدی نژاد و در کل ایران، رفتار محترمانه غرب اهمیت زیادی داشت.

وی با اشاره به بی اعتنایی احمدی نژاد نسبت به سازکوزی رئیس جمهور سابق ، می نویسد: به علاوه احساس می کرد اینکه اوبامابه پیام تبریکش بعد از انتخابات آمریکا پاسخ نداده است، مورد توهین قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از خاطراتش با اشاره به سخنان رئیس جمهور سابق ایران در مورد هولوکاست، نوشت:گفتم:« نباید به مخالفان خود اجازه دهید از بیانات شما سوء استفاده کنند.»وی فورا فهمید که به چه چیزی اشاره می کنم، گفت:هیچ کس در دنیای عرب و مسلمان حاضر نیست«رژیم صهیونیستی» را بپذیرد.

البرادعی می افزاید: بعد از جلسه، صالحی گفت احمدی نژاد از تلاش من برای کمک به رفع مساله ایران تقدیر کرده و به وی گفته است که در سفر بعدی اش به وین، هدیه زیبایی برای همسرم خواهد آورد. به این ترتیب، عایده یک گلدان سنتی ایرانی و یک آیه قاب شده زیبایی قرآنی دریافت کرد. هنگام ترک تهران، به من هم بسته های درجه یک هدیه دادند. چنین چیزهایی جلوه هایی از خدمات مدنی بین الملل محسوب می شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین