کد خبر: ۲۸۹۵۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
واکنش انصارالله به تجاوز ریاض/ درخواست کنگره آمریکا از اوباما

عربستان بار دیگر یمن را بمباران کرد/ ایران و روسیه خواستار توقف فوری عملیات نظامی شدند

شبکه المسیره یمن دقایقی پیش اعلام کرد جنگنده های عربستان بار دیگر با تجاوز به خاک یمن، مناطق شمالی این کشور را هدف قرار دادند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شبکه المسیره، هواپیماهای عربستان ظهر امروز نیز به روستاهای شهرستان الظاهر واقع در استان صعده در شمال یمن حمله کردند.

این شبکه اشاره ای به جزئیات دقیق این خبر و تلفات احتمالی نکرد.

استان صعده در شمال یمن و در مرزهای جنوبی عربستان قرار دارد.

تلویزیون المسیره در یمن گزارش داد که هدف قرار گرفتن یک منطقه مسکونی در شمال صنعا پایتخت این کشور در اولین حمله عربستان به یمن، ده ها قربانی بر جای گذاشته است. هواپیماهای عربستان ساعات نخست امروز نیز به مناطقی در صنعا پایتخت یمن حمله کرده و بنا بر اعلام منابع یمنی دست کم 15 نفر که بیشتر انها زن و کودک بودند را به شهادت رساندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا، این کانال تلویزیونی ماهواره ای مصرانه از پرسنل پزشکی و درمانی خواست هر چه سریعتر خود را به بیمارستان های پایتخت برسانند.

خبرگزاری ها پس از اولین حمله عربستان به یمن اعلام کردند که ریاض ساعاتی پیش به یمن حمله کرده و این اقدام در پی پیشروی و پیروزی های جنبش اعتراضی مردم به رهبری انصارلله در منطقه صورت گرفته است.



** دست کم 13 غیرنظامی کشته شدند


منابع دفاع غیرنظامی یمن روز پنجشنبه اعلام کردند که دست کم 13 غیرنظامی در تهاجم هوایی سعودی به یک محله مسکونی صنعا پایتخت این کشور به شهادت رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس از صنعا و عدن به نقل از منابع محلی این شهر، نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور در پی تجاوز نظامی سعودی به خاک یمن، پایگاه هوایی العند نزدیک شهر عدن در جنوب این کشور را که در تصرف نیروهای کمیته های مردمی جنبش انصارالله است، گلوله باران کرده اند.



**100 فروند هواپیمای جنگی سعودی به خاک یمن تجاوز کردند


خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع سعودی اعلام کرد که 100 فروند هواپیمای جنگی به خاک یمن تجاوز کردند و هزاران نیروی نظامی نیز خود را آماده می کنند تا راهی برای ورود به این کشور بیابند.

منابع خبری همچنین افزوند که وزارت آموزش و پروزش یمن در پی تجاوز نظامی سعودی، فعالیت های مدارس صنعا پایتخت را بطور موقت تعطیل اعلام کرده است تا نیروهای خود را در مقابل تجاوز سعودی بسیج کند.

در تجاوز هوایی بامداد پنجشنبه سعودی به صنعا، اهدافی از جمله کاخ ریاست جمهوری که در تصرف کمیته های مردمی و جنبش انصارالله است، هدف قرار گرفت و ده ها تن کشته شد.



**عربستان: حمله به یمن با هماهنگی آمریکا برای نجات جان منصور هادی صورت گرفته است

منصور هادی در پی تصرف صنعا پایتخت به دست کمیته های مردمی جنبش انصارالله در ماه سپتامبر از مقام خود کناره گیری کرد و به عدن گریخت و این شهر را پایتخت موقت خود اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نوشت، عربستان سعودی با ادعای اینکه حمله هوایی این کشور به یمن با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است، توجیه کرد که این حمله را با کمک متحدان عرب خود در خلیج فارس موسوم به شورای همکاری انجام داده است.

این خبرگزاری در گزارشی از واشنگتن افزود: عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن روز چهارشنبه (دیروز) گفت 'ریاض با هماهنگی با آمریکا و با کمک 10 کشور ائتلاف مبارزه با حوثی ها که شهر جنوبی عدن، پناهگاه رئیس جمهوری فراری این کشور را محاصره کرده اند، یک رشته حملات هوایی علیه مواضع آنها انجام داده است'.

وی در یک کنفرانس خبری در واشنگتن هدف از این حملات را حفظ و دفاع از دولت مشروع عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن که مورد حمایت آمریکا نیز بود اعلام کرد و تاکید کرد که متحدان عرب عربستان در خلیج فارس نیز در این حملات مشارکت داشته اند.

الجبیر با اعلام اینکه این حملات به درخواست مستقیم هادی و با رایزنی و تماس گسترده با هم پیمانان کشورهای عربی در جهان، بوی‍ژه آمریکا انجام گرفت، افزود: عربستان هر کاری انجام خواهد داد تا از سقوط دولت مشروع یمن جلوگیری کند.

وی از ارائه هرگونه اطلاعات درباره محل اختفای هادی خود داری کرد و افزود: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مشروع و قانونی یمن است و شبه نظامیان حوثی علیه وی توطئه کرده اند.

رویترز در تحلیلی اقتصادی و سیاسی از حمله عربستان به یمن افزود: بحران یمن به حدی رسید که بعید نیست عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت را در منطقه، به درون خود بکشد.

سفیر عربستان همچنین با توجیه اینکه عملیات هوایی به مواضع حوثی ها (جنبش انصارالله) به آنها اجازه نمی دهد عدن را تصرف کنند، ادعا کرد: ما بارها تصمیم گرفتیم از طریق طرح ابتکاری خلیج (فارس) برای حل بحران یمن میانجی گری کنیم، لذا جهت برقراری گفت وگوی ملی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در یمن و ایجاد یک یمن جدید نیز تلاش کردیم اما حوثی ها با بر هم زدن همه چیز، همه تلاش ها را ناکام گذاشته و با وخیمتر کردن بحران نیروهای خود را از صعده به صنعا انتقال داده و حتی پس از اشغال تعدادی از شهرهای این کشور، مقر رییس جمهوری قانونی یمن را نیز هدف قرار دادند.

الجبیر بطور مفصل ضمن برشمردن مراحلی که به حمله به یمن منجر شد، از درخواست هادی برای تشکیل یک نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس در این خصوص خبر داد و مدعی شد که کشورهای متحد به توسل به زور علیه حوثی ها و مقابله با تحرکات آنان در یمن ادامه خواهیم داد.



**شمارش معکوس مردم برای راهپیمایی گسترده در محکومیت عربستان


کمیته انقلابی یمن روز پنجشنبه پس از تجاوز نظامی عربستان به یمن، خواستار شرکت مردم در راهپیمایی عصر امروز در صنعا برای محکوم کردن تجاوزهای عربستان شد.

به گزارش شبکه المسیره یمن، کمیته انقلابی یمن از همه مردم این کشور خواست در راهپیمایی عصر امروز در باب الیمن در صنعا شرکت کنند و تجاوز نظامی عربستان به خاک کشور خود را محکوم کنند.

کمیته انقلابی یمن با محکوم کردن این اقدام اعلام کرد: عربستان غیر نظامیان را هدف قرار داد و هدف این کشور به زانو در آوردن مردم است و در این میان به هیچ عنوان بحث درگیری های مرزی میان دو کشور در میان نیست.



** آمادگی نیروهای مردمی یمن برای دفع تجاوز خارجی


یک مقام جنبش مردمی انصارالله به رویترز گفت: نیروهای مردمی یمن آماده رویارویی با حملات هوایی به فرماندهی سعودی به خاک یمن هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، محمد البخیتی مقام کمیته سیاسی جنبش انصارالله در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تماس رهبران انصارالله با ایران برای کمک، گفت: هیچ گونه تماس با ایران از هنگام آغاز تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش با ایران صورت نگرفته است و مردم یمن آماده رویارویی با تجاوز، بدون هرگونه مداخله بیگانه هستند.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز از شرکت امارات با 30 فروند هواپیمای جنگی، کویت و بحرین هر یک با 15 فروند و قطر با 10 فروند هواپیمای جنگی در عملیات تجاوز نظامی به خاک یمن خبر داده است.

این شبکه خبری افزود که مقام های اردن نیز شرکت این کشور را در این عملیات تایید کرده اند.

منابع سعودی به نقل از فرماندهی عملیات تهاجم نظامی سعودی و متحدانش به یمن، آسمان این کشور را منطقه بسته اعلام کرد و از کشتی ها خواسته است به بندرهای یمن نزدیک نشوند.



**انصارالله یمن: مردم به متجاوزان خارجی پاسخ کوبنده ای می دهند


علی القحوم یکی از رهبران جنبش انصار الله یمن گفت: اعلام جنگ عربستان به یمن غیر قابل توجیه است و مردم یمن به مقابله با متجاوزان خارجی و عربستانی می پردازند و پاسخ کوبنده ای به آن ها می دهند.

به گزارش شبکه المیادین علی القحوم گفت عربستان پس از آنکه همه چیز را در یمن از دست داد، دست به تجاوز نظامی به خاک یمن زد.

وی شایعات منتشر شده توسط رسانه های عربستانی در خصوص کشته شدن شماری از رهبران جنبش انصار الله یمن بر اثر حملات هوایی عربستان را شدیدا تکذیب کرده گفت: این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد؛ قربانیان این تجاوز نظامی غیر نظامیان یمنی و چند زن و کودک هستند.

وی افزود: هدف عربستانی ها از پیش کشیدن چنین سخنانی، سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود و کشتار غیر نظامیان اند .

علی القحوم خاطرنشان کرد: عربستان می خواهد تا آنجا که می تواند تعداد زیادی از کشورها را در تجاوز نظامی خود به یمن با خود همراه کند و شایعات منتشر شده مبنی بر ورود تانک های کشورهای عربی به یمن صحت ندارد.

وی بار دیگر تاکید کرد: هرگونه تجاوز و دخالت نظامی خارجی در یمن با مقاومت سرسختانه مردم مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر جنبش انصار الله یمن آمادگی خود را برای مقابله با حملات هوایی متجاوزان اعلام کرد.

منابع یمنی اعلام کردند تاکنون اجساد 15 قربانی تجاوز نظامی اخیر عربستان را از زیر آوارها بیرون کشیده اند و بیشتر این کشته ها زن و کودک اند.



** کنگره آمریکا خواستار حمایت از عربستان در تجاوز به یمن شد

پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) روز پنج شنبه اعلام کرد رییس کمیته روابط خارجی کنگره از رییس جمهوری این کشور خواسته از عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت کند.

براساس این گزارش، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز پس از انتشار اخبار مربوط به انجام عملیات نظامی نیروهای سعودی در خاک یمن، با صدور بیانیه ای خواستار پشتیبانی کشورش از تجاوز نظامی سعودی ها به یمن شد.

در این بیانیه آمده است: از آنجایی که تسلط انصار الله بر جنوب یمن هم موجب گسترش ناآرامی ها در آن کشور شد و هم تهدیدی علیه منافع امنیت ملی آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن بشمار می رود، دولت آمریکا باید برای حمایت از منصور هادی، رییس جمهور تحت حمایت آمریکا همه تلاش خود را بکار بندد.

رویس در این خصوص افزود: از آنجایی که عربستان سعودی به درخواست منصور هادی و با کمک همپیمانان آمریکا در خلیج فارس به یمن حمله هوایی کرده است، آمریکا به منظور برخورد با این تهدید باید با کمک های لجستیکی و اطلاعاتی مناسب از این نیروهای متحد حمایت کند.

** ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شد


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن است.

وزیر امور خارجه که در حاشیه مذاکرات لوزان با خبرنگار شبکه خبری العالم گفت وگو می کرد، افزود: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم.

ظریف، عملیات نظامی را نقض کنندۀ حاکمیت یمن اعلام و تاکید کرد که این عملیات، نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.



**رییس جمهوری مستعفی یمن به عمان گریخت


شبکه المسیره یمن اعلام کرد: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که تا چند روز پیش در عدن بسر می برد، به عمان گریخته است.

المسیره افزود: رسانه های وابسته به عربستان پیوسته تاکید می کنند وی در عدن بسر می برد، اما رییس جمهوری برکنارشده یمن روحیه خود را از دست داده و از کشور خارج شده است.

پیش از این اخباری در خصوص فرار عبد ربه منصور هادی به عربستان و همچنین جیبوتی منتشر شده بود. وی خواستار دخالت بین المللی در یمن شده بود.

عربستان به شدت از منصور هادی حمایت می کند، اما با مقاومت گسترده مردم مواجه است.

منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن با حمایت کشورهای عربی به ویژه عربستان به عدن گریخت و در آنجا اعلام دولتی مستقل کرد.

وی اکنون با وعده و پشتیبانی این کشورها قصد دارد در بخش جنوبی یمن دولت تشکیل دهد و با جنبش مردمی انصارالله که صنعا پایتخت این کشور را در اختیار دارد، به مقابله بپردازد.



**روسیه خواستار توقف همه اقدامات نظامی در یمن شد


خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: مسکو مجدانه از طرفین درگیر در یمن می خواهد به هر گونه اقدام نظامی در آن کشور پایان دهند.

وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام این درخواست عاجل از طرفین درگیر در یمن، اعلام کرد که سفارت روسیه در یمن هنوز طرحی برای خروج نیروهای خود و اتباع این کشور از یمن ندارد.

تیموفی بیکوف دبیر مطبوعاتی سفارت روسیه در صنعا نیز امروز پنجشنبه در گفت وگو با ایتارتاس گفت: تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان اتباع روس در یمن اندیشیده شده است و سفارت روسیه همچنان به فعالیت عادی خود در این شهر ادامه می دهد.



توقف فعالیت بندرهای اصلی یمن



تهران – ایرنا – منابع آگاه در صنعت دریانوردی و محلی یمن اعلام کردند، فعالیت بندرهای عمده یمن روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به این کشور متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه به نقل از یک منبع صنایع دریایی یمن، همه بندرهای اصلی به علت اوج گیری درگیری ها بسته شده اند.

منابع محلی یمن نیز خبر تعطیل شدن این بندرها را تایید کردند.

یمن ماهانه یک میلیون و400 هزار تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام از بندر مسیله صادر می کند که عمدتا به چین تحویل داده می شود.

در همین حال، اداره کل هوانوردی غیر نظامی سعودی اعلام کرد که در پی تجاوز نظامی این کشور به خاک یمن، پروازهای بین المللی و داخلی در هفت فرودگاه واقع در جنوب عربستان متوقف شد.

این فرودگاه ها شامل جیزان، ابها و وادی الدواسر می شود.

این منبع علت متوقف شدن پروازها یا مدت زمان آن و هنگام از سرگرفته شدن فعالیت این فرودگاه ها را ذکر نکرد.

در تجاوز نظامی بامداد پنجشنبه هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند.



**فرودگاه های عربستان و بندرهای یمن به حالت تعطیل درآمدند


منابع آگاه در صنعت دریانوردی و محلی یمن اعلام کردند، فعالیت بندرهای عمده یمن روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به این کشور متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه به نقل از یک منبع صنایع دریایی یمن، همه بندرهای اصلی به علت اوج گیری درگیری ها بسته شده اند.

منابع محلی یمن نیز خبر تعطیل شدن این بندرها را تایید کردند.

یمن ماهانه یک میلیون و400 هزار تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام از بندر مسیله صادر می کند که عمدتا به چین تحویل داده می شود.

در همین حال، اداره کل هوانوردی غیر نظامی سعودی اعلام کرد که در پی تجاوز نظامی این کشور به خاک یمن، پروازهای بین المللی و داخلی در هفت فرودگاه واقع در جنوب عربستان متوقف شد.

این فرودگاه ها شامل جیزان، ابها و وادی الدواسر می شود.

این منبع علت متوقف شدن پروازها یا مدت زمان آن و هنگام از سرگرفته شدن فعالیت این فرودگاه ها را ذکر نکرد.

در تجاوز نظامی بامداد پنجشنبه هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
0
نگاهی به نظر اقای رفسنجانی در مورد عربستان در سایتشان بیندازید میفرمایند باید دست در دست هم باشیم و جهان اسلام را با هم اداره کنیم چرا بی احترامی میکنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین