کد خبر: ۲۸۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

زمان تصمیم گیری درباره مسائل اساسی فرا رسیده است/توافق برد-برد ایران و 1+5

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در حالی از صبح پنجشنبه ششم فروردین در لوزان آغاز می شود که بسیاری از رسانه های دنیا به نقل از مقامات کشورهای غربی، این مذاکرات را فرصتی برای تصمیم گیری درباره مسائل اساسی و رسیدن به توافق برد-برد می دانند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 صبح پنجشنبه در لوزان سوییس با برگزاری نشست هیات ایرانی و آمریکایی آغاز می شود. مذاکراتی که از نگاه بسیاری از کارشناسان و مقامات کشورهای مختلف، به نقطه حساس خود رسیده است.

بر اساس آنچه در رسانه های مختلف دنیا در این باره منتشر شده، خوش بینی در حصول نتیجه مذاکرات به صورت جدی دیده می شود. در عین حال طرفین همچنان برخی موارد را مورد اختلاف می دانند و در عین حال تاکید دارند که این اختلافات قابل حل است.

تاکید تیم مذاکره کننده هسته ای به توافق برد-برد و برداشتن یک باره تحریم ها و در عین حال حصول اطمینان طرفین غربی از آنچه آنان راستی آزمایی می خوانند از دلایل خوشبینی رسانه های غربی به مذاکرات پیش رو است از این رو بسیاری معتقدند این دور از مذاکرات، فرصتی برای اتخاذ تصمیم درباره مسائل اساسی برای رسیدن به توافق است.

این نکات را می توان در دیدگاه های دولت ها، کارشناسان ، رسانه های غربی و فارسی زبان مشاهده کرد که نکاتی که حاوی نقطه نظارت منفی و مثبت در باره مذاکرات است.

*ترغیب چین برای رسیدن به توافق نهایی

*کاهش چشمگیر اختلافات

رادیو فردا گزارش داد: یک عضو ارشد در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گوید که در مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه 1+5 اختلاف ها خیلی کم شده و تنها یکی دو مورد اساسی باقی مانده است.

شبکه اینترنتی رادیو فردا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: مجید تخت روانچی عضو ارشد در تیم ایران، روز چهارشنبه پنجم فروردین در عین حال، پیش بینی درباره رسیدن به توافق با کشورهای بزرگ غربی تا روز 11 فروردین را سخت دانسته است.

او اضافه کرد: در مذاکرات شاهد بودیم که کشور ها مواضع خود را تنظیم کردند؛ اختلاف ها خیلی کم شده؛ اما یکی دو مورد اساسی وجود دارد که امیدواریم آنها هم حل شوند.

تخت روانچی اشاره ای به ماهیت اختلاف های باقی مانده بین ایران و کشورهای گروه 1+5 نکرده و در عین حال گفته که اگر طرف مقابل خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات است، باید سیاست های تحریم خود را کنار بگذارد.

تارنمای رادیو فردا توضیح داد: بر اساس گزارش ها، برداشته شدن یکباره تحریم ها یکی از خواسته های ایران در مذاکرات با گروه 1+5 است.

بر اساس گزارش ها، آمریکا خواستار لغو تدریجی تحریم ها در مقابل عملکردی استوار از سوی تهران است.

از طرفی فرانسه خواستار رفع نمادین تحریم هایی است که در طول سال های گذشته بر تهران اعمال شده است.

از سوی دیگر (حضرت )آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است؛ رفع تحریم ها باید جزء موضوع مذاکره اتمی ایران با کشورهای گروه 1+5 و بدون هیچ فاصله ای با توافق باشد.

در همین حال، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه درباره این سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفته که دولت در مذاکرات اتمی از ابتدا بر این نظر اصرار کرده است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، بار دیگر وی را به دست یابی توافق اتمی با قدرت های جهانی ترغیب کرده و گفت که دست یابی به توافق نهایی خواست مردم است.

شبکه اینترنتی رادیو فردا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: خبرگزاری رویترز اعلام کرده است؛ وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه چهار فروردین، با انتشار بیانیه ای از محتوای این تماس تلفنی خبر داده است.

وانگ یی در گفت وگو با محمدجواد ظریف گفته است که رسیدن به توافق، رسم زمانه است و میل مردم؛ و این خود با منافع مشترک و درازمدت تمامی طرف ها، ازجمله ایران، هماهنگی دارد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه با بیان اینکه گفت وگوهای هسته ای با ایران به مراحل پایانی خود نزدیک شده، افزوده است که چین در این راستا به ایفای نقش سازنده ادامه خواهد داد.

وانگ یی ماه گذشته در سفر خود به تهران نیز درخواست مشابهی را با مقامات ایرانی در میان گذاشت.

او همچنین اوایل ماه جاری میلادی به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که گفت وگوها در مورد برنامه هسته ای ایران نباید در عبور از آخرین موانع به بن بست برخورد کند و تمامی طرف های مذاکره باید برای رسیدن به نتیجه، در برخی موارد گذشت نشان دهند.



*هفته کلیدی در لوزان سوییس

رادیو فرانسه گزارش داد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در آستانه تازه ترین و حساس ترین دور مذاکرات اتمی ایران با کشورهای غربی می گوید در این دور از مذاکرات تمام تلاش مان را خواهیم کرد.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: مذاکرات اتمی از شامگاه چهارشنبه در سطح معاونان در شهر لوزان سوییس آغاز خواهد شد و این مذاکرات از روز پنج شنبه در سطح وزرای ادامه خواهد یافت.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با بیان این که در این دور از مذاکرات نیز وی در سوییس حضور خواهد داشت گفته که مذاکرات خوب بوده است و تمام تلاش ما این است که همین راه حفظ شود.

این مقام انرژی اتمی ایران نسبت به نتیجه برد-برد برای طرفین در مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرد.



*جان کری و مذاکرات هسته ای

صدای آمریکا گزارش داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی از پیشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج از مذاکرات اتمی با ایران انتقاد کرد.

شبکه اینترنتی صدای آمریکا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: جان کری در این سخنرانی گفته است که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر همان طوری که منتقدان ما توصیه می کنند از مذاکرات با ایران خارج شویم؟ از طرحی که بقیه دنیا آن را منطقی می داند؟

او گفته است که خب این مذاکرات از هم می پاشد، ایران قابلیت آن را پیدا می کند که سانتریفیوژهای خود را دوباره بچرخاند و به هر میزانی که بخواهند، اگر بخواهند، اورانیوم را غنی سازی کنند، و تحریم ها نیز حفظ نمی شود.

جان کری در کنفرانس سالانه سفرای آمریکا در سراسر جهان که صبح روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، صحبت می کرد.

جان کری همچنین افزوده است که علت عدم حفظ تحریم ها علیه ایران این خواهد بود که افراد دیگری که مذاکرات را منطقی می پندارند، از اعمال تحریم ها علیه ایران کنار می روند و می گویند شما کار خود را انجام دهید ما نیز کار خود را انجام می دهیم.

او اضافه کرده است که شما حاضر نیستید منطقی باشید و ما کاری را که فکر می کنیم منطقی است ، انجام می دهیم و آنگاه دیگر رژیم تحریم ها وجود نخواهد داشت.

صدای امریکا توضیح داد: جان کری از مخالفین توافق احتمالی خواست پیشنهاد قابل قبول و واقعگرایانه ارائه کنند و افزود که هنوز فردی گزینه دیگری نداشته است.

یک روز قبل، رییس جمهوری آمریکا گفته بود که اگر با ایران توافق اتمی حاصل شود، اطمینان دارد که آن یک توافق خوبی خواهد بود. باراک اوباما این مطلب را در یک نشست مطبوعاتی با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد.

باراک اوباما همچنین گفته که مطمئن هستم اگر توافقی صورت گیرد، توافق خوبی خواهد بود .



*ابراز خوشبینی آمانو از رسیدن به توافق اتمی

مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با صدای آمریکا گفت خوش بین است که دو طرف در فرصت باقی مانده به توافق برسند.

رسانه ها اعلام کردند که کنفرانس بین المللی سیاست هسته ای صدها کارشناس و متخصص از بیش از 45 کشور جهان را به پایتخت آمریکا آورده است. کنفرانسی که به طور مفصل در جریان آن درباره برنامه هسته ای ایران بحث شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید مساله هسته ای ایران را مدت هاست که دنبال می کند،اما اکنون با اطمینان می تواند بگوید که ایران و گروه 1+5 می توانند مسائل را حل کنند.

وی درپاسخ به این پرسش که برچه اساس این قدر خوش بین است، گفت از آنجایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات بین دو طرف حضور ندارد به سختی می توان گفت که گفت وگوها چطور پیش می رود. اما می توانم بگویم که دو طرف مذاکره کننده اراده سیاسی برای رسیدن به توافق را دارند. بنابراین برای رسیدن به نتیجه خوب امیدوار هستم.

مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی درپاسخ به این پرسش که'درصورتی که دو طرف نتوانستند به توافق برسند، گام بعدی برای آژانس چه خواهد بود'گفت:من می دانم که توافق موقت یا همان برنامه اقدام مشترک تا پایان ماه ژوئن به قوت خود باقی است؛ بنابراین ما بر همان اساس عمل می کنیم.



* توافق هسته ای امکان پذیر است

روزنامه ال موندو درمقاله ای به قلم خانم زاهیدا ممبرادو خبرنگار اسپانیایی مقیم ایران نوشت: رئیس جمهوری ایران ابراز اطمینان می کند که توافق هسته ای امکان پذیر است.

ممبرادو در ادامه این مقاله نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در ارتباط با مذاکرات هسته ای که ایران از چند ماه قبل با غرب با هدف دستیابی به یک توافق پیش از پایان ماه مارس به آن اقدام ورزیده است، اظهار داشت که توافق هسته ای امکان پذیر است و هیچ چیز وجود ندارد که نشود آن را حل و فصل کرد.

یک روز پس از پایان آخرین دور مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس که به منظور نزدیک کردن مواضع کشورهای مذاکره کننده برگزار شد، روحانی خواست روشن سازد که توافق امکان پذیر است و هیچ مسئله لاینحلی وجود ندارد.

بنا براین نوشته رهبر قوه مجریه ایران با اشاره به اظهارات هفته های اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اش دراین باره تاکید کرد که برای رسیدن به توافق دراین زمینه اراده سیاسی آمریکا لازم است، زیرا مسائل فنی عملا حل و فصل شده اند.

بنا براین نوشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز با خوش بینی دراین زمینه، در پایان نشست لوزان اعتراف کرده که پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته، اگر چه هنوز اختلاف قابل ملاحظه ای وجود دارد.

در همین حال، کری در مقابل انتقادات داخلی فرانسه، که تهدید به ایجاد مانع احتمالی در توافق و در چارچوب سازمان ملل متحد نموده است از خود دفاع کرد و گفت: ما عجله نمی کنیم اما اعتراف می کنیم که زمان اتخاذ تصمیمات اساسی و دشوار فرا رسیده است. از اینجا به بعد کار آسان نخواهد بود.

بنا براین نوشته، کری در لوزان سعی نمود که اصطکاک بین هیات آمریکایی و فرانسوی که روز جمعه گذشته باراک اوباما را مجبور کرد با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه تماس تلفنی داشته باشد را نادیده بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین