کد خبر: ۲۸۹۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

مردم چقدر سکه و دلار در خانه هایشان نگه داری می کنند؟

در صورت نهایی شدن نتیجه مذاکرات هسته ای، تحولات تازه ای در بازار ارز رخ می دهد.
آفتاب‌‌نیوز : دو سال قبل داوود دانش جعفری وزیر اسبق اقتصاد اعلام کرده بود حدود 22 میلیارد دلار ارز در اختیار مردم قرار دارد. با این وجود منابع رسمی آماری مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران این رقم را تایید نکرده اند. در همین حال طیب نیا وزیرامور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با خبرآنلاین در این مورد گفت: به صورت دقیق رقمی در مورد میزان دلار و سکه ای که در اختیار مردم است، وجود ندارد. ما نمی دانیم چه اندازه ارز خانگی داریم.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان میزان ارز و سکه در اختیار مردم اعلام می شود نیز براساس محاسباتی است که افراد مختلف انجام می دهند و به صورت رسمی مورد تایید نیست. وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز تاکنون رقمی در این مورد اعلام نکرده است. محاسبه میزان ارز و سکه در اختیار مردم به سادگی قابل اندازه گیری نیست.  

در حال حاضر بازار ارز به دلیل تعطیلات عید فعالیتی ندارد ولی در تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند پس از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای تحولات تازه ای در بازار رخ می دهد. برخی فعالان اقتصادی براین باورند که میزان ارز در اختیار فعالان بخش خصوصی و واردکنندگان در مقابل ارزهای خانگی رقم بالایی نیست. حتی طی روزهای پیش از تعطیلات نوروزی که با کاهش قیمت دلار همراه شده بود، برخی سایت های خبری از احتمال فروش ارز توسط کارخانه های بزرگ برای تامین ریال جهت پرداخت حقوق کارمندانشان خبر می دادند.

برخی برآوردهای غیررسمی نشان می داد که پس از کاهش قیمت دلار طی سال 92 حدود 12 میلیارد دلار ارز به صرافی ها بازگشته است. با این وجود چنین ارقامی از سوی نهادهای کارشناسی و رسمی تایید نشده بود.

به گزارش خبرآنلاین، در حال حاضر یکی از نگرانی های نهادهای دولتی کنترل بازار ارز پس از مذاکرات هسته ای است. وزیراقتصاد چندی پیش اعلام کرده بود که برای کنترل وضعیت بازار سرمایه دولت برنامه های مشخصی دارد. اما هنوز در مورد وضعیت بازارهای مالی دیگر اطلاعاتی منتشر نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین