کد خبر: ۲۸۹۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶
نامه رییس جمهور به روسای کشورهای عضو ٥+1

روحانی در گفت‌وگو با کامرون: اجازه ندهیم فرصت استثنایی به آسانی از دست برود

رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دراین گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چرا که اشتراکات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود.

روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید نمود.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به کشور یمن و با محکوم کردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل، اظهار داشت: کشورهای منطقه می‌بایست از هرگونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود خودداری نمایند.

روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌کنیم.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هرکار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید نمودند.

به گزارش ایسنا،‌ رییس جمهوری در ادامه تلاش های فشرده برای تکمیل رایزنی های مرتبط با مسایل هسته ای و تحولات منطقه ای، همچنین با روسای جمهوری چین، روسیه و فرانسه گفت و گو کرد. رییس جمهوری همچنین با ارسال نامه به روسای کشورهای عضو ٥+ ١ مواضع کشورمان در خصوص مسایل هسته ای را مطرح و آخرین وضعیت مذاکرات را تبیین کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین