کد خبر: ۲۸۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷

نشست عمومی مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در لوزان

معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 عصر روز پنجشنبه در اولین روز از مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس دیدار کردند.
آفتاب‌‌نیوز : قرار است در ادامه مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا، معاونان و مدیران کل وزیران خارجه ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار کنند.

بر اساس اطلاع منابع خبری غربی، قرار است وزیران خارجه 1+5 از روز شنبه به مذاکرات در لوزان بپیوندند.

لوران فابیوس اولین وزیر خارجه ای است که احتمالا صبح روز شنبه به لوزان می آید.

وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح و عصر امروز در مجموع حدود پنج ساعت گفت وگو کردند که بیشترین بخش آن به طور دو جانبه برگزار شد. هم زمان با مذاکرات ظریف و کری، معاونان وزیران خارجه و هلگا اشمید و وزیران انرژی اتمی دو کشور مذاکره کردند.

بر اساس اعلام مقامات نزدیک به هیات ایرانی روند پیشرفت در مذاکرات فنی رو به جلو و امیدوار کننده است.

پیش از این اعلام شده بود که تنها یک موضوع عمده هم چنان مورد بحث است.

برخی منابع آگاه موضوع مورد بررسی فنی باقی مانده را "تحقیق و توسعه" عنوان کرده اند. در عین حال هنوز درباره موضوعات دیگر فنی هسته ای مباحثی هر چند کوچک باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، مهم ترین تحول و رویداد روز نخست مذاکرات، تماس تلفنی رییس جمهوری ایران با همتایان فرانسوی، انگلیسی و روسی خود درباره مذاکرات بود.

روحانی در تماس با ولادیمیر پوتین گفت: در فرصت جدیدی که به‌وجود آمده باید کشورهای عضو با تمرکز بیشتری، مذاکرات را به پیش ببرند چرا که ممکن است گروه‌های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم.

روحانی افزود: انتظار ما از روسیه به عنوان کشور همسایه و دوست آن است که قدمهای جدی‌تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی‌تری در مذاکرات ایفا کند.

هم چنین رییس جمهور در تماس تلفنی عصر روز پنجشنبه با دیوید کامرون با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد

هم چنین مساله دیگری که بر مذاکرات هسته ای سایه انداخته است، حمله نیروهای نظامی عربستان به یمن است.

این اولین بار نیست که موضوعات دیگر به ویژه مسایل منطقه ای بر مذاکرات هسته ای سایه افکنده است. انفجار بمب مقابل سفارت ایران در لبنان، حضور وزیر خارجه عربستان در شهر محل مذاکرات وین (آذرماه 1393) و این بار در مذاکرات نهایی در مهلت پایان ماه مارس اقدام عربستان درباره یمن مذاکرات را تحت الشعاع قرار داده است.

این مساله تحلیل های مختلفی را از صبح امروز به ویژه درباره فشار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اسراییل بر مذاکرات و ممانعت از اعلام تفاهم میان ایران و 1+5 در پی داشته است.

به گزارش ایسنا، آمریکا به همراه هم پیمانانش در منطقه تلاش دارند تا ضمن مذاکرات هسته ای و توافق با ایران درباره برخی مسایل منطقه ای نیز امتیازاتی را از ایران دریافت کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین