کد خبر: ۲۸۹۷۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

آخرین اخبار از تهاجم عربستان به یمن در 12 ساعت گذشته

- یک مقام آگاه در وزارت بهداشت یمن روز پنجشنبه اعلام کرد بر اثر حملات هوایی عربستان به یمن، تاکنون 35 نفر کشته و 50 تن دیگر زخمی شده اند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شبکه المیادین، این منبع یمنی تاکید کرد نیروهای امدادی تاکنون توانسته اند این تعداد کشته و زخمی را از زیر آوارها بیرون بکشند اما ممکن است شمار کشته ها و زخمی ها در ساعات آینده افزایش یابد.

المیادین افزود: 16 تن از این کشته ها عضو یک خانواده بودند.

منابع یمنی تاکید کرده اند بیشتر کشته ها و زخمی ها از زنان و کودکان هستند.



**حمایت رییس پارلمان کشورهای عربی از تجاوز به کشور عربی یمن

خبرگزاری عربستان سعودی (سپا) نوشت، رییس پارلمان کشورهای عربی نیز از حمله عربستان و هم پیمانانش به یمن حمایت کرد.

این خبرگزاری دولت سعودی در گزارشی از شرم الشیخ نوشت: محمد الجروان رییس پارلمان کشورهای عربی مستقر در شرم الشیخ مصر با صدور بیانیه ای، عملیات ائتلاف پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را در خاک یمن ستود.

وی این حمله را اقدام دفاعی علیه انصارالله یمن که بخش اعظم کشورشان را در کنترل خود دارند، عنوان کرد.



** عربستان خود را در بحران انداخت

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در تحلیلی اقتصادی و سیاسی از تهاجم به یمن به به سرکردگی عربستان نوشت: بحران یمن به حدی رسید که بعید نیست عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در منطقه را به داخل این بحران بکشاند.

عربستان در توجیه این اقدام مدعی شده که بنا به درخواست عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن و حمایت از مردم در مقابل کسانی که آن ها را کودتاچیان توصیف کرد، به یمن تجاوز نظامی کرده است؛ اما حضور گسترده و دور از انتظار مردم در راهپیمایی روز پنجشنبه صنعا نشان داد هیچیک از ادعاهای عربستان صحت ندارد و این کشور به دلیل اینکه نفوذ خود را در یمن از دست داده است، سعی می کند این کشور را به آتش و آشوب بکشاند .

گروه های مختلف یمنی پیش از این برای مقابله با متجاوزان اعلام جهاد کرده و از مردم خواسته بودند برای مقابله با متجاوزان اسلحه به دست گیرند .



**حزب الله لبنان تجاوز آمریکایی سعودی به یمن را محکوم کرد

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای، تجاوز آمریکایی سعودی به یمن و هدف گرفتن ملت، ارتش ملی و تاسیسات حیاتی و زیربنایی این کشور را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه حزب الله همچنین مشارکت برخی کشورهای عربی وغیرعربی در این تجاوز و پوشش سیاسی از آن را محکوم کرد.

حزب الله لبنان خاطرنشان کرده که این ماجراجویی فاقد حکمت و توجیهات قانونی و شرعی را که عربستان سعودی رهبری می کند، منطقه را در زمان حاضر و آینده با بحران ها و خطرهایی بیشتر و بزرگتر مواجه می سازد.

در این بیانیه تاکید شده است: ملت یمن که تنها درصدد است با استقلال برای آینده کشور خود و بدون پذیرش دیکته های کشورهای همسایه و یا قدرت های بین المللی تصمیم گیری کند، هدف این تجاوز آشکار قرار گرفته است.

حزب الله لبنان ازعربستان سعودی و همپیمانان آن خواسته است تا با فوریت و بدون قید وشرط این تجاوز ظالمانه علیه ملت یمن را متوقف کنند.

در بیانیه حزب الله آمده است: این تجاوز در جهت تامین منافع آمریکا و خدمتی آشکار به دشمن صهیونیستی و گزینه های آن است که درصدد تحمیل تجاوزها و جنایات بیشتری به ملت های منطقه به ویژه فلسطین است.

حزب الله لبنان درعین حال تاکید کرده است که این تجاوز ظالمانه فرصتی را برای ملت یمن بوجود آورده است تا برای حل سیاسی مشکلات و حفاظت از کشور خود و تضمین تمامیت و امنیت ارضی آن بدون دخالت خارجی، بیش از گذشته متحد شده و همبستگی خود را افزایش دهد.

در این بیانیه، حزب الله شهادت شهروندان بی گناه یمنی را به ملت این کشور تسلیت و تعزیت گفته و بر ایستادگی قاطع و دایم خود در کنار یمنی ها تا دستیابی به اهدافشان تاکید کرده است. حزب الله همچنین از همه کشورها و ملت های منطقه خواسته است تا به گزینه ها و مطالبات مردم یمن احترام بگذارند.



** تجمع علمای مسلمان لبنان: حمله کنندگان به یمن از فتنه خود ساخته در امان نخواهند ماند

تجمع علمای مسلمان لبنان باصدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن تجاوز ظالمانه عربستان سعودی وهمپیمانان آن به یمن، تاکید کرده که حمله کنندگان به یمن بدانند این فتنه خود ساخته دامن آنها را خواهد گرفت و از پیامدهای آن در امان نخواهند ماند.

در بیانیه تجمع علمای مسلمان لبنان، به کشورهایی که در تجاوز هوایی به یمن با عربستان سعودی همکاری کرده اند، توصیه شده است تا دیر نشده در خصوص مشارکت خود در این تجاوز تجدید نظر کنند.

در این بیانیه آمده است: جنگ علیه ملت یمن یک ماجراجویی است که نتایج و پیامدهای آن محاسبه نشده و تنها به ریخته شدن خون های بیشتر، ویرانی و تخریب و تقسیم جهان عرب به بلوک های کوچکتر منجر می شود.

تجمع علمای مسلمان لبنان خاطرنشان کرده است که «حمله دسته جمعی جنگنده های ارتش های چند کشورعربی به یک ملت مسلمان عرب، تردید آمیز و تعجب برانگیز است اما بدنبال این ماجراجویی، مشکلاتی فزاینده این کشورها را فراخواهد گرفت».

در این بیانیه تاکید شده است: عربستان سعودی باید بداند این کشور نمی تواند از پیامدهای فتنه ای که ایجاد کرده در امان بماند و بزودی با نابودی و تجزیه جامعه عربستان مواجه خواهد شد بنابراین باید در برنامه ها و تصمیم های خود تجدیدنظر کند.

تجمع علمای مسلمان لبنان نسبت به شعله ور شدن آتش فتنه مذهبی هشدار داده و تاکید کرده است که «تجاوز امروز به یمن یک جنگ سیاسی است که علیه خط و محور مقاومت ضد صهیونیستی شروع شده است».

در این بیانیه تصریح شده است که «گفت وگو بهترین راهکار برای رسیدن به بهترین راه حل ها به منظور بازگرداندن امنیت و ثبات به یمن و حفظ عزت و حاکمیت این کشور است».



**بیانیه تجمع ملی دموکراتیک لبنان

براساس این گزارش، تحمع ملی دموکراتیک لبنان نیز با صدور بیانیه ای همبستگی کامل خود را با ملت، ارتش و نیروهای انقلابی یمن و در راس آنها جنبش انصارالله اعلام کرد.

در این بیاینه از ملت یمن در استان های شمالی و جنوبی این کشور خواسته شده تا برای دفاع از کشورشان در کنار نیروهای مسلح قرار گیرند.

تجمع ملی دموکراتیک لبنان از گفت وگوی یمنی ها در داخل کشورشان و بدور از مداخله های خارجی و درگیری های منطقه ای حمایت کرده است.



**دولت لبنان، تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن را بررسی نکرد

رمزی جریح وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد که هیات دولت این کشور در جلسه روز پنجشنبه خود تجاوزعربستان سعودی و همپیمانانش به یمن را بررسی نکرد.

رمزی جریح در پایان جلسه هیات دولت لبنان اعلام کرد که موضع مناسب دولت لبنان درخصوص اوضاع خطرناک یمن را «تمام سلام» نخست وزیر این کشور در نشست سران اتحادیه عرب اعلام می کند.

نشست سران اتحادیه عرب قرار است روز شنبه در تفرجگاه شرم الشیخ مصر برگزار شود. دولت لبنان با اجرای توافق همکاری این کشور با تونس در زمینه گردشگری موافقت کرد.



** گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه قطر و ترکیه درباره تحولات یمن

خبرگزاری قطر (قنا) در گزارشی اعلام کرد که وزیران خارجه این کشور و ترکیه در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات یمن و حمایتشان از ادامه مبارزه با جنبش مردمی انصارالله گفت وگو کردند.

براساس این گزارش، «خلد بن محمد العطیه» وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با «چاوشاوغلو» همتای ترک خود در آنکارا، ضمن اعلام حمایت از رییس جمهوری مستعفی یمن، بر ادامه مبارزه با جنبش انصارالله تاکید کردند.

وزیر خارجه ترکیه با اعلام حمایت آنکارا از موضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نسبت به امنیت خاورمیانه و شبه جزیره عربستان، خواستار ادامه تهاجم برای بازگرداندن حاکمیت به هادی، رییس جمهوری مستعفی یمن شده است.

ترکیه همچنین عملیات نظامی عربستان سعودی علیه انصارالله در یمن را گامی در راستای حمایت از دولت مشروع یمن (رییس جمهوری مستعفی و فراری) ارزیابی کرد.



** استقبال فرانسه از اقدام تجاوزکارانه کشورهای عربی علیه یمن

خبرگزاری قطر (قانا) در گزارشی از پاریس اعلام کرد که دولت فرانسه از تجاوز پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به خاک یمن استقبال و حمایت کرده است.

رومین نادال سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این رابطه، ضمن حمایت از عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن، اقدامات پیشگیرانه برای گسترش بیشتر نفوذ جنبش انصارالله در آن کشور توسط کشورهای عربی را ستود.

وی همچنین با تاکید مجدد بر مشروعیت حاکمیت هادی بر کشورش حتی پس از استعفا از قدرت، افزود: پاریس علاوه بر حمایت از نیروهای دولتی یمن و حامیان منطقه ای آنها، از گروه های مختلف در این کشور می خواهد برای بازگرداندن صلح و ثبات به پای میز مذاکره بازگردند.



**حزب مخالفت دولت پاکستان: اسلام آباد در امور یمن مداخله نکند

سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان به عنوان اصلی ترین حزب مخالف دولت این کشور نسبت به تبعات خطرناک اقدام احتمالی اسلام آباد برای پیوستن به هرگونه ائتلاف نظامی علیه یمن هشدار داد.

خانم شیرین مزاری با صدور بیانیه ای، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع یمن، بر ضرورت توجه دولت و ارتش پاکستان به مشکلات داخلی این کشور از جمله توجه به مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: پاکستان در شرایطی نیست که بخواهد به دنبال تصمیم مشترک آمریکا و عربستان سعودی برای حمله نظامی به یمن، نیرو و تجهیزات نظامی خود را به منطقه خاورمیانه اعزام کند.

براساس بیانیه سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان، گزارش های اولیه حاکی از احتمال تمایل پاکستان برای همکاری با عربستان سعودی در حمله به یمن، نگران کننده کننده است.

حزب تحریک انصاف از دولت پاکستان خواسته تا خود را وارد مسایل خاورمیانه نکند و در قبال مسایل خاورمیانه و به ویژه یمن موضع خنثی اتخاذ کند.

خانم «تسنیم اسلم» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام خبر درخواست رسمی ریاض از اسلام آباد برای پیوستن به ائتلاف منطقه ای حمله نظامی به یمن گفت: در حال بررسی این درخواست عربستان سعودی هستیم.



** الجزایر با دخالت نظامی در یمن مخالفت کرد

وزیر امور خارجه الجزایر گفت: الجزایر راه حل سیاسی و گفت وگوی همه گروه های یمنی را برای حل بحران این کشور در اولویت می داند.

رمطان لعمامرة در حاشیه جلسه مشورتی وزیران خارجه عرب که در شرم الشیخ مصر برگزار شد، افزود: جهان عرب باید برای حل همه مشکلات خود راه حل گفت وگو و راه های مسالمت آمیز را برگزیند.



**وزیر دفاع پاکستان جمعه به ریاض می رود

بعد از جلسه ای که به ریاست نخست وزیر پاکستان و تعدادی از عالیترین مقامات دولتی و نظامی این کشور برای بررسی درخواست عربستان از اسلام آباد برای پیوستن به ائتلاف ضدیمن برگزار شد، مقرر شد امروز (جمعه) هیاتی به ریاست «خواجه آصف» وزیر دفاع این کشور به ریاض سفر کند.

در این جلسه که خواجه آصف وزیر دفاع، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر امور خارجی و امنیت ملی، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش و سهیل امان فرمانده نیروی هوایی ارتش این کشور حضور داشتند، محمد نواز شریف گفت: روابطی نزدیک و برادرانه با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داریم و اهمیت زیادی به امنیت این کشورها قائل هستیم.

در این جلسه تاکید شد که هرگونه تهدید علیه تمامیت ارضی عربستان سعودی، پاسخی محکم از سوی پاکستان را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه در این جلسه تصمیم گرفته شد تا وزیر دفاع پاکستان به ریاض سفر کند، اما هنوز خبری مبنی بر تصمیم نهایی و رسمی پاکستان برای ملحق شدن به ائتلاف ضدیمن منتشر نشده است. تصمیمات نهایی امروز(جمعه) در ریاض اتخاذ خواهد شد.



** تهران و مسکو در مسایل خاورمیانه و یمن مواضع مشترک دارند

معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد: تهران و مسکو در مورد مسایل و تحولات منطقه خاورمیانه از جمله مساله یمن مواضع مشترکی دارند.

حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در مصاحبه ای مطبوعاتی در مسکو با اشاره به دیدار خود با میخاییل بوگدانف نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت: با بوگدانف به مدت پنج ساعت و نیم گفت وگو کردیم که مهم و سودمند بود.

وی افزود: آخرین تحولات یمن و بحرین را بررسی کرده و در مورد وضعیت عراق، سوریه و مبارزه با گروه تروریستی و تکفیری داعش گفت وگو کردیم. در دیدار با بوگدانف همچنین مسایل فلسطین و لبنان هم بررسی شد.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان درمورد بمباران یمن توسط جنگنده های عربی از جمله رژیم سعودی، گفت: حمله هوایی جنگنده های خارجی به مناطق یمن را نقض تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور می دانیم؛ اینکه برخی کشورها خودسرانه با نقض منشور سازمان ملل اقداماتی را انجام دهند امنیت بین المللی را تقویت نمی کند.

امیرعبداللهیان افزود: انجام حملات هوایی و شروع جنگ آسان است اما خاتمه دادن به جنگ کاری است دشوار. متاسفانه این اقدامات بستری را برای افراط گرایی و تروریسم در یمن و منطقه ایجاد خواهد کرد لذا خواستار توقف فوری تمام اقدامات نظامی در این کشور هستیم.

وی ادامه داد: آنچه که در یمن جریان دارد موضوع داخلی است و رهبران احزاب و گروه های سیاسی و رهبران یمن از توانایی کافی برای حل مسایل داخلی برخوردارند.

وی گفت: مداخله خارجی در یمن را قویا محکوم می کنیم و از همه طرف های یمنی می خواهیم به روند گفت وگوهای ملی برگردند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تهران و مسکو دیدگاه مشترکی در مورد تحولات منطقه و یمن دارند؛ روابط ایران و روسیه روابط نمونه است و در خصوص مسایل منطقه ای در سالهای گذشته همکاری های گسترده ای داشته ایم.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ایران و روسیه دارای مواضع مشترک و برنامه اقدام مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه هستند.



** حمایت لجستیکی آمریکا از عربستان/ارسال هواپیماهای سوخت رسان و هشدار زودهنگام

یک مقام دفاعی آمریکا گفت که این کشور در حال بررسی ارسال هواپیماهای سوخت رسان و هواپیماهای دارای رادار هشدار زودهنگام به عربستان برای مشارکت در حمله نظامی به یمن است.

این مقام دفاعی آمریکا در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: این مساله قطعا مطرح شده و در حال بحث و بررسی است.



** سکوت هند در قبال تجاوز عربستان به یمن

جلسه اضطراری روز پنجشنبه وزارت امور خارجه هند برای بررسی وضعیت تجاوز عربستان به یمن، بدون موضوع گیری نسبت به این مساله، پایان یافت.

«سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند در این جلسه با تاکید بر خروج اضطراری شهروندان هندی از یمن به خاطر وضعیت امنیتی این کشور، در تماس تلفنی با سفیر هند در صنعا، آخرین وضعیت شهروندان هندی ساکن یمن را جویا شد.

به گفته مقام های هندی، نزدیک به سه هزار و 500 شهروند آن کشور در استان های مختلف یمن مشغول به کار هستند و دولت در حال انجام اقدامات لازم برای آماده سازی خروج آنها است.



** توافق وزیران خارجه کشورهای عربی درباره نیروی نظامی مشترک

وزیران امور خارجه کشورهای عربی در اجلاس شرم الشیخ مصر درخصوص تشکیل یک نیروی نظامی مشترک به توافق رسیدند.

خبرگزاری فرانسه از شرم الشیخ گزارش داد، این طرح بخشی از پیش نویس قطعنامه ای است که اوایل هفته آینده در اجلاس سران کشورهای عربی برای تصویب مطرح خواهد شد.

«نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «وزیران امور خارجه در خصوص اصل مهم تشکیل نیروی نظامی به توافق رسیدند. »

وی توافق تشکیل این نیروی نظامی را اقدامی تاریخی توصیف کرد و افزود: این اولین بار است که یک نیروی نظامی تشکیل می شود و تحت نام کشورهای عربی فعالیت خواهد کرد.

«سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر نیز اعلام کرد که این توافق با اجماع همه وزیران حاصل شده است.

العربی بتازگی در یک گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود: نیروی واکنش سریع که اتحادیه عرب تشکیل آن را پیش بینی کرده است، برای مقابله با تروریست ها کار خواهد کرد.

توافق کشورهای عربی با تشکیل این نیروی نظامی همزمان با عملیات نظامی به سرکردگی عربستان به یمن صورت گرفته است.



** برنامه مصر و عربستان برای اعزام نیروی زمینی به یمن

مقام های امنیتی و نظامی مصر به آسوشیتدپرس گفتند که این کشور و عربستان قصد دارند پس از تضعیف نیروهای جنبش مردمی انصارالله و شبه نظامیان هوادار آنها در حملات هوایی به یمن، عملیات زمینی را در آن کشور آغاز کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سه مقام بلندپایه مصر گفتند که نیروهای زمینی 2 کشور از مرز سعودی با یمن و نیروهای دریایی از سواحل دریای سرخ و دریای عرب وارد خاک یمن خواهند شد. آنها مدعی شدند که نیروهای کشورهای دیگر نیز در عملیات زمینی در یمن مشارکت خواهند کرد.

این مقام های مصری، شمار نیروهای نظامی و هنگام آغاز این عملیات را مشخص نکردند و تنها گفتند که این عملیات پس از تضعیف نیروهای جنبش انصارالله و شبه نظامیان هم پیمان آنها صورت خواهد گرفت.

این مقام ها به شرط ناشناس ماندن، گفتند که هدف از این تهاجم به یمن، وادار کردن جنبش انصارالله به مذاکره درباره تقسیم قدرت در آن کشور است.



** گفت وگوی تلفنی روحانی با کامرون، پوتین و اولاند درباره تحولات یمن

رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس و همتای خود از روسیه و فرانسه با اشاره به تجاوز نظامی به کشور یمن، هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل را محکوم و تاکید کرد که کشورهای منطقه باید از هرگونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود خودداری کنند.

روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ما براین باوریم که همه گروه های داخلی از طریق مسیر مذاکره، برای وحدت یمن تلاش کنند، تا ثبات و امنیت به این کشور بازگشته و تروریست ها موفق به تخریب این کشور نشوند.

روحانی، بر ضرورت وحدت و لزوم ثبات یمن و روی کار آمدن دولتی فراگیر تأکید کرد و گفت: شرایط یمن با چند ماه پیش متفاوت است؛ مردم یمن شاهد انقلابی مردمی بودند و با شرایط جدید باید به خواست مردم توجه کرد.

روحانی در این زمینه از فرانسه خواست تا با استفاده از نفوذ خود درکشورهای منطقه و صحنه بین المللی از تداوم این مداخلات جلوگیری کرده و به ثبات و وحدت این کشور کمک کند.

اولاند در این گفت وگو درباره اوضاع کشور یمن گفت: فرانسه موافق گفت وگو و نزدیک کردن طرفین از طریق مذاکرات است تا بتوان از این طریق، به اوضاع این کشور سامان داد.

پوتین نیز در این گفت وگو در خصوص تحولات یمن گفت: ما با هرگونه دخالت نظامی مخالفیم و این روش را سازنده نمی دانیم. روسیه از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت کرده و همواره بر گفتگو میان طرفین تأکید می کند.



** هشدار وزیر خارجه آلمان درباره سرایت جنگ یمن به بخش های دیگر منطقه

وزیر امور خارجه آلمان با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در یمن در پی تجاوز نظامی عربستان ، هشدار داد که جنگ در یمن ممکن است به بخش های دیگر منطقه سرایت کند.

«فرانک والتر اشتاین مایر» در گفت و گو با روزنامه آلمانی «بیلد»، اوضاع یمن را خطرناک توصیف و تاکید کرد که مسائل یمن با زور حل شدنی نیست.

وزیر خارجه آلمان بر ضرورت گفت وگو و مذاکره برای پایان دادن به درگیری ها در یمن تاکید کرد.



** لاوروف: واشنگتن در مسایل یمن و اوکراین معیارهای دوگانه بکار برد

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از موضع گیری و اقدامات آمریکا در مساله یمن، گفت: واشنگتن در مسایل یمن و اوکراین معیارهای دوگانه بکار می برد.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا از هادی منصور رییس جمهوری فراری یمن حمایت کرد اما از ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری سابق اوکراین پشتیبانی نکرد. این نمونه بارز سیاست معیارهای دوگانه است.

وی افزود: هر دو مساله را باید از راه مذاکره حل و فصل کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: پیروی آمریکا از معیارهای دوگانه در مسایل اوکراین و یمن کاملا آشکار است. البته خواهان بروز چنین وضعیتی در اوکراین یا یمن نیستیم.

لاوروف ادامه داد: در هر دو مساله باید برای دستیابی به سازش ملی تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای غربی به ویژه سه کشوری که وزیران خارجه آن موافقت نامه سازش را در روز 22 فوریه سال گذشته میان یانوکوویچ و سران مخالفان تایید کردند خواهان پایبندی مخالفان دولت به این موافقت نامه می شدند بحران اوکراین به وجود نمی آمد.

وزیر خارجه روسیه گفت: در یمن آمریکا کاملا برعکس مساله اوکراین رفتار کرد.



** سکوت بان کی مون درباره مبنای قانونی تجاوز نظامی به یمن

دبیرکل سازمان ملل از اظهارنظر درباره پایه و مبنای قانونی تجاوز عربستان سعودی به یمن که با چراغ سبز کشورهای غربی صورت گرفته است، خودداری کرد.

بان کی مون در بیانیه ای خاطرنشان کرد که شورای امنیت از کشورها خواسته است از مداخله در یمن خودداری و از گذار سیاسی در یمن حمایت کنند.

وی افزود: با وجود تشدید اوضاع یمن، مذاکرات تنها راهکار برای حل و فصل نهایی بحران این کشور است.

وی در توجیه تهاجم نظامی به یمن گفت که حمله عربستان به درخواست عبدربه منصور هادی انجام شده که شورای امنیت سازمان ملل او را رییس جمهوری قانونی یمن می داند.

به گفته «فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، بان کی مون پیش از این در روز پنجشنبه با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان دیدار و گفت وگو کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
خدایا آیا جهان به مهدی موعود نیاز ندارد!!!! همیشه تو ذهنم یه سازمان ملل جدید تصور می کنم که به جای بانکی مون حضرت مهدی رییسشه و به جای رهبران خودفروخته و رژیم های استعماری رهبرانی پاک سیرت و دانشمندان الهی تصمیم می گیرند.
مثل روز روشنه باید به خدا و قرآن برگردیم و توبه کنیم و از رهبری اطاعت کنیم.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
لعنت برپارلمان صهیونیستی عربی که مردم بی دفاع یمن رابه خاک وخون میکشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین