کد خبر: ۲۸۹۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

از برج‌گردی در تهران تا عکس نوستالژیک با آزادی

تهران، برج زیاد دارد، غول پیکرهای سربرافراشته که فاصله زمین تا آسمان را کم کرده‌اند، توانسته‌اند انسان را نزدیک‌تر به آسمان و کهکشان‌هایش کنند. اما در میان این همه غول‌های بی‌شاخ و دم که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، بعضی‌ برج‌ها حس خوبی به آدم‌ها می‌دهند؛ قابلیت گردشگری دارند و دارای نمای تاریخی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
برج‌های معروف پایتخت را برای تهران‌گردی به شما پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید در کنار خانواده از آنها دیدن کنید.

برج طغرل و ساعت چند منظوره
شهرری یا همان شاه عیدالعظیم(ع)، بنا به قدمت بسیار زیادی که دارد دارای بناها و اماکن دیدنی زیادی است و یکی از آنها بنای آجری برج طغرل که در شرق ابن بابویه شهرری قرار دارد، از جمله آثار باستانی ایران است که مربوط به دوره سلجوقیان و آرامگاه پادشاهی طغرل بیک است که در نیمه قرن ششم می‌زیسته است.

معماری برج طغرل به گونه‌ای است که می‌توان از آن به صورت یک ساعت طبیعی استفاده کرد؛ زیرا در بالای هر ترک آن چهار و نیم دایره وجود دارد و هر یک از ترک‌ها بیانگر یک ربع ساعت هستند که دقیقا همانند یک ساعت عمل می‌کنند.

در قسمت فوقانی برج، تزئینات و کتیبه‌ای به خط کوفی وجود داشته است که طی قرون گذشته از بین رفته است، اما در سال ۱۳۰۱ قمری به فرمان ناصرالدین شاه و به دست وزیرش امین السلطان، بخش فوقانی برج که فروریخته بود، مرمت و بازسازی شد و لوحه‌ای از مرمر بر سردر بنا نصب شد. این بازسازی، بنا را از خطر تخریب و نابودی نجات داد ولی ظرافت کارهای قدیمی و بقعه کتیبه کوفی آن را از بین برد.

یکی از مهم‌ترین استفاده‌ها از برج طغرل برای رهگذران و مسافران و بازرگانانی بود که در مسیر جاده ابریشم از خراسان به ری می‌آمدند که در شب‌های تاریک و تار، آتش بر باروی برج روشن می‌کردند تا آنان راه اصلی را بیابند. به این ترتیب برج طغرل روزها ساعت بود و شب‌ها راهنما و حالا در نوروز میزبان گردشگرانی است که به تاریخ علاقه دارند و پیشنهاد می‌شود حتما از کباب‌های معروف بازار شاه عیدالعظیم (ع)نیز میل بفرمایید.


برج طغرل شهرری
عکس نوستالوژیک با برج آزادی
برج آزادی و عکس یادگاری با آن، خاطره نوستالژیکی است که کمتر کسی آن را تجربه نکرده است؛برج آزادی در ایران نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام در دوره هخامنشیان و ساسانیان و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. برج آزادی یک تندیس ساخته شده به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است. در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام در دوره ساسانی است و قوس بالایی که یک قوس شکسته است، از دوران بعد از اسلام در ایران حکایت دارد.

این بنا سه طبقه، چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان دارد. در محوطه زیرین برج، چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار گرفته است. میدان آزادی از نمادهای برجسته‌ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

در جشن گشایش این برج، منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.

اما حالا وضعیت برج آزادی بگونه‌ای نگران کننده است؛ طوری که در تهرانگردی احمد مسجد جامعی، رییس سابق شورای شهر تهران موضوع نم کشیدن و رطوبت زدگی این بنا مورد توجه قرار گرفت.


برج آزادی
برجی بلند قامت به نام«میلاد»
کافی است، سرتان را به قسمت شمال غرب تهران بچرخانید و کمی دقت کنید تا برج میلاد را ببنید، برج مخابراتی چند منظوره است که میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر (۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج)، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و بیستمین سازه بلند جهان است.

این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. این سازه به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریبا از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، برج میلاد برای نوروز برنامه‌های ویژه دارد و برهمین اساس پیشنهاد خوبی برای پر کردن اوغات فراغت در روزهای کشدار تعطیلات است و می‌توانید از نمایشگاه اقوام، چادرهای ملل و... بازدید کنید و با خرید بلیت 9000 تومانی، سکوی دید باز تهران را زیر پای خود ببینید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین