کد خبر: ۲۹۲۱۱۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
در دانشگاه ارومیه مطرح شد:

ناگفته‌های جلیلی از مذاکرات با ۵+۱

سعید جلیلی گفت: در سال ۱۳۸۴ که تیم جدید برای شرکت در مذاکرات اعزام می‌شد، در نشست‌ها به طور روشن و صریح اعلام کردند که تعلیق موقت و داوطلبانه باید به تعطیلی تبدیل شده و بعد تاسیسات تخریب شود.
آفتاب‌‌نیوز : سعید جلیلی بعد از ظهر دیروز در همایشی که با حضور دانشجویان در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی ترتیب یافت، اظهار داشت: چند کشور محدود که خود را همه جهان می‌دانند با دستیابی ایران به استقلال مخالف هستند.

به گزارش فارس، وی افزود: صرف‌نظر از حق انحصاری پنج کشور در داشتن سلاح هسته‌ای، در ام.پی.تی به طور صریح مجاز بودن سایر کشورها برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای اشاره شده است و همچنین در ام.پی.تی صحبتی از درصد و میزان غنی‌سازی به میان نیامده است.

جلیلی با بیان اینکه در سال 82 به دنبال گفت‌وگوها و توافقات در صدد تعطیل کردن کارخانه کیک زرد اصفهان بودند، افزود: به دنبال اعتمادسازی و اقداماتی از این نوع توافقی صورت گرفت تا داوطلبانه و به طور موقت فعالیت‌ها تعطیل شود.

وی با اظهار به اینکه برای بی‌اعتمادی خود شواهدی داریم، گفت: طبق توافقات سال 82 تعلیق فعالیت‌ها موقت و داوطلبانه بود، پس با هدف اعتمادسازی کارخانه کیک زرد اصفهان و غنی‌سازی تاسیسات نطنز به صورت موقت و داوطلبانه تعلیق شد که دو سال و نیم طول کشید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با نتیجه تلاش‌های ایران برای اعتمادسازی و رفتار طرف مقابل، گفت: در سال 1384 که تیم جدید برای شرکت در مذاکرات اعزام می‌شد، در نشست‌ها به طور روشن و صریح اعلام کردند که تعلیق موقت و داوطلبانه باید به تعطیلی تبدیل شده و بعد تاسیسات تخریب شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز یک میلیون بیمار کشور به دارو را تامین نکرد

وی در ارتباط با یکی دیگر از ادعاهای دول طرف مقابل گفت: مدعی هستند ایران اسلامی نیازی به غنی‌سازی نداشته و می‌تواند به راحتی نیازمندی‌های خود را از سایر کشورها تهیه کند، ولی در عمل اقلام مورد نیاز را به کشور ما برای خرید عرضه نمی‌کنند.

وی یکی از مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای را اقلام دارویی دانست و گفت: راکتور تحقیقاتی تهران برای تولید دارو اقدام می‌کند به طوری که سال 88 نیاز حدود 850 هزار بیمار را تامین می‌‌کرد که هم‌اکنون یک میلیون نفر هستند.

جلیلی گفت: ایران برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران با آژانس مکاتبه کرد که این موضوع به یک اهرم فشار برای دنبال کردن اهداف و غرائض در دست کشورهای دیگر تبدیل شد به همین دلیل پیشنهاد گفت‌وگو را مطرح کردند حال آنکه طبق قوانین آژانس باید این ملزومات تامین می‌شد.

وی به مطرح شدن مبحث تبادل سوخت توسط طرف مقابل اشاره کرد و گفت: به این بهانه به دنبال خارج کردن سوخت از کشور ما بودند، بنابراین «بی‌اعتمادی به طرف مقابل» با مشاهده این نوع رویکردها و رفتارها به وجود آمده است.

وی نکته مورد تاکید رهبری مبنی بر اینکه «به طرف مقابل اعتماد نداریم» را محصول رفتارهای دوگانه کشورهای طرف مقابل و مربوط به عصر جاری دانست و گفت: در صورت رجوع به تاریخ، اسناد بی‌شماری از خیانت و جنایت آمریکا در کشورمان به دست می‌آید.

جلیلی با اظهار به اینکه به دلیل تعلل آژانس در تامین سوخت برای تولید دارو برای  غنی‌سازی 20 درصد در داخل کشور اقدام کردیم، گفت: این ادعای ما برای غرب مضحک به نظر می‌رسید ولی به رغم سنگ‌اندازی‌شان به این فناوری دست یافتیم.

وی به سفر وزیر امور خارجه برزیل و ترکیه به تهران در چند سال قبل اشاره کرد و گفت: در این نشست بیانیه تهران با امضای وزرای خارجه سه کشور و منطبق بر قوانین ام.پی.تی تنظیم و امضاء شد، ولی به دلیل لحاظ شدن حقوق ملت ایران در این بیانیه، در کمتر از 24 ساعت قطعنامه جدید شورای امنیت علیه کشور صادر شد.

جلیلی به شوکه شدن وزاری خارجه این دو کشور به دنبال این واقعه اشاره کرد و ادامه داد: با وجودی که وزاری این کشورها برای انعکاس اظهارات اوباما به نمایندگی او به ایران آمده بودند، ولی به دلیل لحاظ حقوق ملت در بیانیه تهران، قطع‌نامه‌ای دیگر علیه کشور صادر شد، که برزیل و ترکیه به این قطعنامه برای خدشه‌دار نشدن وجهه خودشان رای منفی دادند.

وی با تاکید مجدد بر وجود شواهد و مستندات کافی نسبت به دلایل بی‌اعتماد بودن به طرف مقابل، گفت: در یک سال اخیر نیز دیدیم که حتی به توافق‌نامه ژنو نیز پایبند نیستند.

*مدعیان «ضرورت اعتمادسازی»، مطالب بیانیه لوزان انتشار یافته توسط آمریکا را مطالعه کنند

وی با اشاره به اینکه مطالب انتشار یافته در سایت وزارت امور خارجه آمریکا توسط یک روزنامه‌نگار نگاشته نشده و برداشت شخصی از یک رویداد محسوب نمی‌شود، گفت: سایت وزارت امور خارجه آمریکا مطالبی را تحت عنوان بیانیه لوزان به طور رسمی منتشر کرده که باید بخوانید چرا که چهار صفحه بیشتر نیست.

وی به مطالب ادعا شده در این بیانیه آمریکایی اشاره کرد و گفت: کسانی که مدعی عبور از قرون وسطی و دوران تاریک بوده و عصر خودشان را عصر روشنگری می‌دانند، با وقاحت و جسارت مطالب جالبی بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: در این بیانیه آمریکایی آمده که «اگر کشوری به دنبال تحقیق و توسعه است، دامنه فعالیت، برنامه و حدود آن را آمریکا تعیین کرده و با آن کشور توافق شود»، این نقشه راهی است که آمریکا دنبال می‌کند.

جلیلی اضافه کرد: طبق این بند بیانیه آمریکایی از این به بعد « اگر ایران به دنبال خرید هر وسیله جدید باشد باید از کانال تعیین شده توسط آمریکا آن را تهیه و وارد کند، اعم از اینکه به حوزه تامین، تجهیز و ... مربوط باشد».

وی با اظهار به اینکه این موضوع می‌تواند، هزاران قلم کالا را شامل شود، ادامه داد: «این بند فقط به اقلام هسته‌ای مختص نشده، بلکه لوازم و ملزوماتی که از مصرف دوگانه هسته‌ای، بهداشتی و ... برخوردار هستند، باید از کانال تعیین شده توسط آمریکا خریداری شود و کشور ما حق ندارد آن را بخرد».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: طبق بیانیه آمریکایی «حتی اقلام مورد نیاز به صنعت نفت، کشاورزی و ... مربوط باشد، باید از کانال تعیین شده توسط آمریکا خریداری شود».

جلیلی « دلیل اهمیت داشتن انرژی هسته‌ای کشورمان برای غرب» را یک سئوال اساسی دانست و گفت: باید به این سئوال پاسخ روشن داده شود، همچنین باید جواب داد چرا بر روی این تکنولوژی متمرکز شده‌اند.

*غرب از اراده ملت ایران اسلامی در واهمه است

وی ادامه داد: چند کشور معدود به دنبال سلطه بر ثروت، ذخایر طبیعی و منابع انسانی دنیا هستند، در این میان یک کشور به دنبال مستقل بودن است و مقابل استکبار ایستادگی می‌کند، بنابراین با توطئه‌چینی‌های مختلف به دنبال ضربه زدن به نظام هستند که بارزترین آن هشت سال جنگ تحمیلی است.

وی با اظهار به اینکه به موازات صدور قطعنامه علیه کشور چندین اقدام تخریبی نیز انجام دادند، گفت: فرستادن ویروس به ساختار هسته‌ای کشور، ارسال مواد منفجره داخل تجهیزات، ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری اخیر و ... اقداماتی است که علاوه بر تحریم‌های مختلف صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در دستیابی به سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحات سوخت به دانشمندان هسته‌ای و بسیجی وامدار هستیم، گفت: یک دانشمند فیزیکدان مسلمان هسته‌ای بدون مطالبه حتی یک ریال با روحیه بسیجی این کار بزرگ را انجام داد و جان خود را نیز فدا کرد.

جلیلی به نقش‌آفرینی دکتر شهریاری در این زمینه اشاره کرد و گفت: وی با خداوند معامله کرده و به شهادت رسید، که خوشبختانه زمانی استکبار به هدف شوم خود به عبارتی حذف فیزیکی این دانشمند دست یافت، که کار بزرگی در این حوزه انجام گرفته و محاسبات پیچیده صورت گرفته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
1
ان پي تي
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
2
ان پی تی درسته عزیزم.
NPT
باكري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
2
شما هم كه گفتي (ام.پي.تي)MPT?!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
1
1
از آقای دکتر جلیلی بایستی استدعا نمود تا نجات کشور از بن بست هسته ای و مشکلاتی که برای آن در سالهای گذشته و اخیر ایجاد شده و مخاطراتی که پیشرو وجود دارند، از هرگونه تحلیل و یادآوری خاطرات پرهیز فرمایند و به کارشناسان و حقوقدانان کشورمان اعتماد داشته باشند. آنچه در نهایت احتمالا" توافق خواهد شد برداشت 5+1 از توافق خواهد بود و نه فقط نشریات و یا تخیلات ایالات متحده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
1
0
من اگه بجایی جلیلی بودن از خجالت و شرمساری چند سالی بیرون نمی آمدم بعد فامیلم را تغییر می دادم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین