کد خبر: ۲۹۲۸۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵

خریداران استقلال و پرسپولیس در مزایده سوم چه کسانی هستند؟

درحالیکه تنها ۱۰روز به سومین مرحله از واگذاری سهام سرخابی زمان باقیمانده، این امیدواری وجود دارد که باخرید سهام این دو باشگاه توسط شرکت‌های معتبر داخلی، این دوباشگاه آینده بهتری را پیش رو داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار مهر، سومین مزایده فروش سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران درحالی روز چهارشنبه ۹اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد برخلاف دو مزایده گذشته، این‌بار گروه‌های مختلفی برای خرید سهام این دو باشگاه وارد عرصه رقابت شوند.

البته چنانچه در این مرحله دوباره خریداری موفق به دراختیار گرفتن سهام سرخابی‌ها نشود، واگذاری یک مرحله دیگر تمدید می‌شود و شاید در آن مرحله با تسهیل شرایط واگذاری،  اقدام‌های تازه‌ای در راستای واگذاری انجام شده تا در نهایت این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند.

هواداران دو باشگاه سرخابی هم امیدوارند تا مالکان جدید باشگاه مورد علاقه‌شان در این مزایده مشخص شود تا آنها آینده بهتری را از نظر تشکیلاتی و مالی پیش رو داشته و از وضعیت فعلی نجات یابند.

اما کدام نهادها و اشخاص قصد دارند با حضور در سومین مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس این دو باشگاه را خریداری کنند؟

استقلال و گزینه‌ای به نام ایران‌خودرو
روزی که مهدی تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرد بهتر است سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توسط دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا خریداری شود، انگار از اتفاقات پشت پرده‌ای رونمایی کرد. یک پرده این جریان، علاقه یکی از مدیران ارشد شرکتی خودروساز به آبی‌پوشان تهرانی بود که بحث خرید سهام باشگاه استقلال توسط این مجموعه را مطرح کرد. کم کم این شایعه‌ها به خبرهای جدی تری تبدیل شد و در نهایت اعلام شد که شرکت ایران‌خودرو قصد خرید سهام باشگاه استقلال را دارد.

این شرکت در شرایط فعلی اداره باشگاه پیکان را برعهده دارد و نوسانات مدیریتی و مالی بسیاری را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. درمقطعی که مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو به فعالیت‌های ورزشی علاقمند بوده، این باشگاه در فوتبال و خصوصا والیبال نتایج بسیار خوبی را کسب کرده اما در غیر اینصورت، پیکانی‌ها در فوتبال و والیبال دچار افت شده و با مشکلات شدید مالی و مدیریتی مواجه شدند.

امسال اما شرایط مطلوب بوده و هاشم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو که فردی علاقمند به ورزش است برای موفقیت‌های تیم‌های ورزشی پیکان بودجه‌ای بالای ۲۰ میلیارد تومان را مصوب کرده است. قهرمانی تیم والیبال پیکان در لیگ برتر و جذب ستاره‌های مطرح برای تیم فوتبال، هرچند با نتیجه خوب همراه نبوده، ماحصل همین سیاست است.

به نظر می‌رسد ایران‌خودرو خریدار اصلی و یا تنها خریدار سهام استقلال باشد و قطعا با توجه رفع تحریم‌ها و باز شدن درهای واردات می‌تواند سرمایه‌گذاری بهتری را در باشگاه استقلال انجام دهد. ضمن اینکه این سرمایه برای باشگاهی صورت می‌گیرد که هواداران بسیاری دارد و با یک برنامه‌ریزی مناسب هم به موفقیت این باشگاه کمک شده و هم از محل درآمدهای مخصوص باشگاه‌های دارای هوادار و فروش بیشتر محصولات، ایران‌خودرو سود بهتری را کسب می‌کند.

البته خرید باشگاه استقلال توسط شرکت ایران‌خودرو، محاسن بسیاری دارد اما ممکن است با ایجاد تغییرات در بدنه دولت و متعاقب آن تغییر در مدیریت ایران‌خودرو، مدیر جدید علاقمند به ورزش نبوده و در نهایت این باشگاه استقلال باشد که در آن روزها، متضرر اصلی تغییرات لقب بگیرد.

البته اگر ایران‌خودرو موفق به خرید سهام باشگاه استقلال شود، آنوقت پیکان با وضعیت ویژه‌ای روبرو می‌شود و باید این تیم تحت پوشش ارگان و یا استان دیگری قرار گرفته تا منحل نشود، خصوصا اینکه تیم والیبال این باشگاه نماینده کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا است.

پرسپولیس و گزینه‌های غیر همسو
اظهارنظرهای متفاوت در هفته‌های اخیر، تشخیص خریداران سهام باشگاه پرسپولیس را بیش از گذشته دچار اما و اگر کرده است اما همچنان نام حسین هدایتی در راس هرم خریداران این باشگاه دیده می‌شود. حسن زمانی، رئیس کارگروه نظارت مجلس بر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس چندی پیش هم اعلام کرد هدایتی نیز مشتری سرسختی برای سرخ‌هاست و قصد دارد این باشگاه را به تملک خود درآورد اما چند روز بعد امیرضا خادم، نماینده تام‌الاختیار وزارت ورزش در واگذاری سرخابی‌ها تاکید کرد حسین هدایتی هنوز نتوانسته موانع را از پیش روی خود بردارد و همچنان درگیر دستگاه قضایی است و با بدهی‌های کلان دست و پنجه نرم می‌کند.

درحالی که هنوز ابهام ورود هدایتی به صحنه خرید سهام پرسپولیس و یا ممنوعیت ورودش به این عرصه، مطرح است، بحث شرکت دوم خودروسازی یعنی سایپا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، شرکت بهنام پیشرو کیش (اسپانسر پیشین پرسپولیس) و در نهایت یک شرکت دیگر با پشتیبانی مالی یک بانک، شاید روز نهم اردیبهشت‌ماه برای خرید سهام پرسپولیس به رقابت بپردازند.

قرار گرفتن سایپا در این فهرست، با توجه به اظهار نظر مهدی تاج است اما تا به امروز شاهد تحرکی در این زمینه از سوی مدیران این شرکت خودروسازی برای خرید سهام پرسپولیس نبودیم. مدیران فروشگاه‌ زنجیره‌ای رفاه هم چندی پیش از ورودشان به عرصه خرید سهام این باشگاه خبر دادند و اسپانسر پیشین پرسپولیس هم از دیگر گزینه‌های خرید این باشگاه پرطرفدار تهرانی است.

اما این روزها شایعه ورود یک جریان دیگر به چنین رقابت مهمی نیز مطرح است؛ آنهم ورود برادران جهانگیری در بحث خرید سهام باشگاه پرسپولیس، یکی به عنوان عضو هیات مدیره و دیگر به عنوان حامی مالی. در این بین امیر عابدینی در مصاحبه‌ای اعلام کرد حضور ابراهیم جهانگیری در هیات مدیره پرسپولیس به سود این باشگاه بوده زیرا فردی موجه و کاربلد است اما خودش بحث ورودش به هیات مدیره این باشگاه را رد کرد. همچنین روابط عمومی گروه مالی گردشگری اعلام کرد مهدی جهانگیری هیچ انگیزه‌ یا برنامه‌ای برای حضور در باشگاه پرسپولیس را ندارد.

در این شرایط مسئولان واگذاری نباید فراموش کنند که پرسپولیس در سال‌های اخیر روزهای پرنوسانی را سپری کرده و با تغییرات بسیار مدیریتی و مشکلات مالی شدید روبرو بوده است، پس باید در آینده در تملک یک شرکت، موسسه یا کارخانه‌ای معتبر قرار گیرد که به نظام بانکی کشور بدهکار نبوده و سیستم اداره و چارت تشکیلاتی آن معتبر و مورد تایید واقعی AFC قرار بگیرد، نه اینکه دوباره با سندسازی درجهت گرفتن مجوز حرفه‌ای آن گام برداشته شود و تیره روزهای این تیم ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین