کد خبر: ۲۹۲۹۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

جنگ در خاورمیانه؛ هیزم در آتش صنعت نظامی آمریکا

اف.15 جنگنده‌ای است که در جنگی که عربستان در خاورمیانه به پا کرده، آسمان یمن را می‌پیماید و شعله جنگ را پرحرارت‌تر می‌کند. عربستان این جنگنده‌ها را از بوئینگ خریده و خلبانان آن را از امارات متحده عربی تامین می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- به زودی انتظار می رود که امارات متحده قرارداد با جنرال اتوموتیکس برای ناوگان های تجسسی بدون سرنشین به منظور جاسوسی در منطقه، را به تکمیل برساند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، در خاورمیانه فضا ملتهب است و انبار ابزارآلات جنگی از شدت این ناآرامی ها پر و خالی می شود. کشورهای خاورمیانه که زمانی انبار مهمات ارتش آمریکا بودند، در اثر همین ناآرامی ها، حالا روی به استفاده از این سلاحات آورده‌اند.

این جغرافیای پرمخاطره، رو به جنگی دو جانبه که بر اثر تنش های مذهبی و مبارزه با شبکه تروریسم به وجود آمده، گذاشته است.  نتیجه این روند، به نفع پیمانکاران وزارت دفاع آمریکایی است که در خارج از کشور خود به دنبال تجارتی پر سود هستند، خصوصا در حال حاضر که بودجه پنتاگون کاهش یافته است.
این روند اگر به همین منوال پیشروی کند، شرایط خطرناکی را در خاورمیانه به وجود خواهد آورد و می تواند منجر به یک رقابت خطرناک تسلیحاتی در منطقه که در حال ترسیم دوباره متحدین است، شود.
هفته گذشته، مقامات صنعت دفاعی آمریکا به کنگره اعلام کردند که منتظر درخواست کشورهای متحد عربی مانند عربستان، امارات، قطر، بحرین، اردن و مصربرای خرید ابزارآلات جنگی به منظور مبارزه با داعش بودند تا جایگزین مهماتی شود که سال گذشته به انتها رسیده است.

با این وجود، دولت آمریکا از سال های دور، در فروش سلاح جنگی به کشورهای عربی، محدودیت هایی را قائل شده است تا مطمئن باشد که اسرائیل از دشمنان بالقوه سنتی خود در منطقه، از لحاظ نظامی دارای برتری است.

اما حالا که کشورهای عربی و اسرائیل در یک منطقه اتحادی علیه ایران، قرار دارند، آمریکا تمایل بیشتری نسبت به فروش ابزارآلات جنگی پیشرفته به کشورهای حومه خلیج فارس نشان می دهد. البته باید توجه داشت که این رفتار آمریکا با کمی اعتراض اسرائیل همراه بوده است.

آنتونی کردزمن از مرکز استراتژی و مطالعات ملی می گوید:« محاسبه و پی بردن به استراتژی های اسرائیل ساده است. کشورهای عربی تهدید جدی برای اسرائیل نیستند، بلکه آنها وزنه تعادل قدرت ایران در منطقه هستند.»

تحلیلگران و کارشناسان خاورمیانه می گویند که آشفتگی در منطقه و مبارزه کشورهای سنی ثروتمند علیه ایرانِ شیعی مذهب برای کسب برتری منطقه ای، منجر به افزایش سفارش های صنعت دفاعی و سخت افزارهای فوق پیشرفته آمریکا خواهد شد.
 
سال گذشته عربستان سعودی 80 میلیارد دلار را صرف خرید ابزارآلات جنگی کرد، مبلغی بیشتر از آنچه دو کشور فرانسه و بریتانیا صرف آن کرده اند. این هزینه تا اندازه ای بالا است که بر اساس گزارش انستیتو تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، عربستان به چهارمین بازار بزرگ ابزارآلات در جهان تبدیل شده است.

امارات نیز مبلغ 23 میلیارد دلار را صرف هزینه های مهمات جنگی کرده است، مبلغی که نسبت به سال 2006، 3 برابر شده است. سال گذشته قطر نیز طی قراردادی به ارزش 11 میلیارد دلار با پنتاگون برای خرید سیستم دفاع هوائی، منعقد کردند. همچنین مقامات این کشور منتظرند تا ظرف یک ماه آینده که به اتفاق سایر کشورهای عربی به واشنگتن خواهند رفت، دولت آمریکا با لیستی از ابزارآلات پیشرفته به استقبال آنها برود.

آژانس‌های جاسوسی آمریکا معتقدند که این جنگ ممکن است سال ها به طول بیانجامد و منجر به توانمندسازی پنتاگون شود. اگر این اتفاق بیافتد کشورهای عربی بیشتر مشتاق خرید اف.15 خواهند شد. جنگنده ای که جواهر انبار مهمات نظامی آمریکا و گران قیمت ترین جنگنده تاریخ است.
 کسب و کار شرکت های تجهیزات نظامی آمریکایی به اندازه ای طی سال های اخیر سکه بوده که بوئینگ  و لاکهید مارتین، در خاورمیانه دفترهای فروشی را افتتاح کردند، تا بیشتر از گذشته با مشتریان خود در ارتباط باشند و نبض بازار خاورمیانه را در دست گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
دوستان روشنفکر لطفا اظهار نظر کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین