کد خبر: ۲۹۳۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
اهمیت سفر وزیرخارجه استرالیا به تهران؛

از مبارزه علیه داعش تا همکاری اقتصادی و ...

وزارت خارجه دو کشورِ ایران و استرالیا تمایل دارند که با یکدیگر همکاری و تعامل بیشتری کنند.به نظر می رسد این همکاری در زمینه های اقتصادی، مسائل مرتبط با مهاجرین و مبارزه به شبکه های تروریسمی، نمود پیدا خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمد روحی صفت، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در استرالیا ، درباره حضور وزیر امور خارجه این کشور در تهران به «آفتاب» گفت: استرالیا به این نتیجه رسیده که باید باب جدیدی را در ارتباط با ایران باز کند. 

وی تاکید کرد: وزارت خارجه دو کشورِ ایران و استرالیا تمایل دارند که با یکدیگر همکاری و تعامل بیشتری کنند.به نظر می رسد این همکاری در زمینه های اقتصادی، مسائل مرتبط با مهاجرین و مبارزه به شبکه های تروریسمی، نمود پیدا خواهد کرد.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا روز شنبه وارد تهران شد تا به گفته رسانه های استرالیایی، تلاش کند روابط میان ایران و استرالیا را گسترش دهد. این سفر که تا کنون حواشی زیادی داشته است، مورد رضایت دو طرف قرار گرفته و توانسته قول همکاری های مختلفی را در پی داشته باشد.

روحی‌صفت درباره اهمیت حضور بیشاپ گفت: «برای نخستین بار طی یک دهه اخیر یک مقام بلندپایه دولت استرالیا به ایران سفر کرده، بنابراین می توان از آن استنباطی مثبت کرد. حضور وزیر امور خارجه این کشور غربی، قدمی است به سمت ترمیم روابط دیپلماتیک دو کشور. ما با استرالیا پیش از این روابط خوبی داشتیم، بنابراین گسترش روابط  دو کشور، بسیار محتمل است.»

گرچه در گفته‌های مقام‌های استرالیایی موضوع پناهجویان یکی از مسائل گفتگوهای دوجانبه با ایران است اما به نظر می‌رسد موضوعات دیگر در زمینه گسترش مبادلات اقتصادی و همکاری های اطلاعاتی درجه اهمیت بالاتری داشته باشد.

این سفیر سابق، با اشاره به اهمیت همکاری اطلاعاتی دو کشور گفت:« احتمال همکاری اطلاعاتی ایران و استرالیا بسیار بالا است، چون ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و به طور اخص  مبارزه با دشمن مشترکشان یعنی داعش، می تواند بسیار مثبت عمل کند. بنابراین هر دو طرف به خوبی آگاهند که همکاری اطلاعاتی می تواند منافع هر دو را تضمین کند.»

استرالیا که پیش از این از تفاهم نامه لوزان استقبال کرده بود، طی ملاقات وزیر امور خارجه اش با رئیس جمهوری ایران، بار دیگر نسبت به آن ابراز خشنودی کرد.

روحی صفت با اشاره به پیامدهای این دیدار، در مسیر مذاکرات هسته ای گفت: «اگرچه استرالیا در مذاکرات هسته ای، نقشی پررنگ ندارد، اما چون یکی از کشورهای غربی محسوب می شود، نتیجه این مذاکرات برای این کشور بسیار مهم است. تعامل و همکاری ایران با استرالیا که کشوری کوچکی هم نیست و یک قاره محسوب می شود، پیامدهای مثبتی برای ایران به همراه خواهد داشت. به ویژه آن که درخواست این ملاقات از سمت استرالیا مطرح شده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین