کد خبر: ۲۹۳۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

خرم: عربستان با هر طرحی که ایران برای یمن ببرد مخالف است

پس از حملات هوایی عربستان به یمن، در حالیکه که آمار تلفات و خسارات ناشی از آن رو به فزونی می رفت، ایران با ارائه طرح صلح، خواستار آتش بس رژیم آل سعود و حوثی ها شد، اما عربستان آن را نپذیرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی: علی خرم، تحلیلگر مسائل منطقه و نماینده سابق ایران در سازمان ملل درباره رد طرح پیشنهادی صلح در یمن توسط ایران، به «آفتاب» گفت: «عربستان طی چند ماه اخیر، به شدت نگران موقعیت ایران است. او هراس دارد که ایران بتواند در منطقه جای او را بگیرد، بنابراین چندان به دنبال منطق و طرح صلح نیست.»

به گزارش آفتاب، پس از حملات هوایی عربستان به یمن، در حالیکه که آمار تلفات و خسارات ناشی از آن رو به فزونی می رفت، ایران با ارائه طرح صلح، خواستار آتش بس رژیم آل سعود و حوثی ها شد، اما عربستان آن را نپذیرفت. 

خرم درباره علت رد این طرح گفت: «تا زمانی که عربستان به پیروزی خود امید داشته باشد، هیچ طرح صلحی را نخواهد پذیرفت. البته اگر پیامدهای تجاوز نظامی خود به یمن را ببیند، شاید آن زمان چشمش به درستی باز شود، اما شاید خیلی دیر باشد و صدمات غیر قابل جبرانی به آل سعود، زیان رسانده باشد.»

این تحلیلگر با اشاره به عدم اعتماد میان دو کشور ایران و عربستان گفت: «عربستان  با هر طرحی که ایران ببرد مخالف است، او فکر می کند که تمامی طرح های مطرح شده توسط ایران در جهت کمک به حوثی هاست و به نفع عربستان است که مخالفت کند.»

خرم با اشاره به واسطه گری الجزایر و ارائه طرح صلحی دیگر به عربستان، گفت:« عربستان از ایارن حرف شنوی ندارد، شاید اگر این طرح را هر کشور دیگری می برد، عربستان می پذیرفت.  واسطه گری الجزایر، مستقل از اینکه محتوا چه هست، برای عربستان بیشتر قابل شنیدن است.»

وی درباره نقش و کمک آمریکا به طرفین این منازعه گفت: «کمک آمریکا بیشتر در راستای آرام کردن عربستان است. آمریکا می خواهد از شدت منفی نگری عربستان در مقابل مسائل هسته ای و البته یمن، بکاهد. آمریکا به دولت عراق در مقابل داعش کمک می کند و در یمن به عربستان کمک می کند که می تواند منجر به تقویت قدرت داعش در مقابل حوثی ها شود. این یک نوع تناقض سیاست خارجی است.»

او در پایان خاطر نشان کرد: «آمریکا منفعتی از ادامه جنگ نمی برد، زیرا به خوبی می داند که ادامه این روند به ضرر عربستان خواهد بود. اما به دلیل رابطه دوستانه خود با عربستان، فعلا در مقابل اقدامات عربستان سکوت کرده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین