کد خبر: ۲۹۳۳۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
دولت می‌تواند لایحه حمایت از حیوانات را به مجلس ارائه کنند

در سایه خلا‌ء‌های قانونی؛ حیوانات همچنان کشته می‌شوند

«...مجلس گرفتارهای زیادی دارد و این طر‌ح‌ها نیز معمولا بار مالی دارد و مجلس نمی‌تواند به این طرح‌ها فکر کند. بنابراین دولت و سازمان محیط زیست می‌توانند لایحه حمایت از حیوانات را به مجلس ارائه کنند زیرا در این شرایط پیگیری این موضوعات بهتر می‌شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- کشتن سگ‌ها با اسید در شیراز، باعث شده است تا دوباره بحث‌ها و اما و اگرهای حمایت از حیوانات و خلا‌ءقانونی در این زمینه در جامعه مطرح شود. موضوع کشته‌شدن و یا آزار حیوانات بحث تازه‌ای نیست؛ شاید به همین دلیل است که حالا مسئولان امر هم به اتفاق فعالان محیط زیست از عدم قانون روشن و شفاف در این زمینه ابراز نارضایتی می‌کنند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در اين خصوص اعلام كرده است: «در سازمان حفاظت محيط زيست قوانيني براي حيات وحش وجود دارد اما در خصوص حقوق حيواناتي مانند سگ و گربه قانوني مستقيم ديده نشده است از اين رو در تلاشيم چارچوبي قانوني درراستاي حمايت از حقوق حيوانات تعريف كنيم تا در زمان وقوع چنين مواردي تكليف روشن باشد.»

اما مرور گذشته نشان می‌دهد لایحه حمایت از حیوانات قبلا از سوی نهادهای قانونی با بی‌مهری مواجه شده است. سید جاوید آل داوود رئیس انجمن حمایت از حیوانات دراین باره به خبرنگار آفتاب گفت: «با توجه به تضییع مکرر حقوق حیوانات در سال‌های متمادی، پیش‌نویس لایحه حمایتی چهل و هشت ماده‌ای را  با توجه به احادیث و اصول دینی که آزار حیوانات را نهی می‌کند طراحی کردیم. در آن زمان  آقایان نماینده به بهانه کم‌اهمیت‌بودن، لایحه را در دستور کار قرار ندادند؛ این است که ما همچنان با خلاء قانونی دست وپنجه نرم می‌کنیم و حیوانات بی‌دفاع کشته می‌شوند. این در حالی است که در کشورهای دیگر برای کشتن  و یا آزار حیوانات مجازاتی نظیر حبس و زندان و ثبت در پرونده در نظر گرفته می‌شود زیرا در غرب حیوان موجودی بی‌پناه است و باید زیر چتر حمایتی قانونی قرار گیرد.»

مجلس فعلا گرفتار است دولت لایحه بدهد!

موید حسینی صدر به عنوان سخنگوی فراکسیون محیط زیست درباره پیگیری‌های این فراکسیون به عنوان نهاد متولی قانو‌ن‌گذاری کشور به خبرنگار آفتاب گفت: «این روزها مجلس گرفتارهای زیادی دارد و این طر‌ح‌ها نیز معمولا بار مالی دارد و مجلس نمی‌تواند به این طرح‌ها فکر کند. بنابراین  دولت  و سازمان محیط زیست می‌توانند لایحه حمایت از حیوانات را به مجلس ارائه کنند زیرا در این شرایط پیگیری این موضوعات بهتر می‌شود.»


 ضعف قوانین اجرایی و تعلل نهادها و مقام‌های مسئول در حالی است که این بار مردم نیز به صف مخالفان سگ‌کشی پیوسته‌اند و به واقعه کشتن سگ‌ها واکنش نشان داده‌اند. با این وصف هنوز مشخص نیست که با پایان جو رسانه‌ای این حادثه، اقدامات پیشگیرانه و تصویب قوانین شفاف برای حمایت از حیوانات جنبه عملی پیدا خواهد کرد یا اظهارات فقط گفته و شنیده می‌شود.

شکایت انجمن حمایت از حیوانات از شهرداری شیراز

 رئیس انجمن حمایت از حیوانات در ادامه به خبرنگار آفتاب گفت: «فرهنگ‌سازی برای منع آزار حیوانات اگرچه مهم است ولی پروسه آن زمان‌بر است‌. افرادی مشکل روانی حیوان آزاری دارند و برخی با وجودآگاهی به این عمل غیر‌انسانی به آن ادامه می‌دهند. ضعف جدی ما در این حوزه خلاء قوانین جدی است هرچند ما قوانینی که داریم را نیز اجرا نمی‌کنیم. آیین‌نامه اجرایی که در سال 78 نوشته شده به روش‌های جمع‌آوری حیوانات و منع آزار حیوانات و نگه‌داری آنان در جای مناسب به صراحت اشاره شده است‌. در وقایع اخیر می‌بینیم که این قانون هم زیر پا گذاشته می‌شود و به مجازات‌های در نظر گرفته شده برای افراد خاطی اعتنایی نمی‌شود‌. دلیل این امر هم باندبازی‌ها و روابط مالی است که پشت‌پرده شهرداری‌ها وجود دارد. زیرا پیمانکار شهرداری‌شدن آسان نیست و قطعا به برخی روابط و مسائل بستگی دارد و برخی افراد حاشیه امن دارند.»


 جاوید آل داوود به شکایت این انجمن از پیمانکاران خاطی اشاره کرده وگفت: «ما برای پیگیری این ماجرا شکایتی تنظیم کردیم چون این موضوع ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است و به آبروی فرهنگی کشور لطمه زده است. امیدوارم سازمان محیط زیست نیز با همکاری کرده تا این شکایت‌ها به نتیجه برسد. زیرا مواردی وجود داشته که سازمان محیط زیست بنا به دلایل مختلف به جای دفاع از حیوان به حمایت از فرد خاطی پرداخته است.»

تهیه گزارش از زهرا نوروزی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
6
2
جان حیوانات برای شما عزیزتر از جان انسانها است ملت فلسطین قریب 65 سال توسط اسرائیل غاصب کشته و مجروح و اواره شدند ولیکن شما اخ نگفتید و حتی شعار نه غزه نه لبنان سر دادید . کمی خجالت بکشید .
aaaaa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
2
3
....چی رو به چی ربط میده
سید مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
چه خبر از گرد و خاک خوزستان ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
قانون کجاست ؟ که همه فریادشان بلند است/ کاش به موجودات اهمیت بدهیم وبدانیم انها نیز حق زندگی دارند/
1122
|
-
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
1
0
اینا برای خوشگذارانی اومدن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین