کد خبر: ۲۹۳۴۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

ساخت یک لابراتور کپی‌شده از تاسیسات هسته‌ای ایران در قلب حنگل تنسی

در حالی که دیپلمات های ایرانی و غربی، بر سر یافتن راه حل برنامه هسته‌ای ایران، بر سر میز مذاکرات با یکدیگر گفت و گو می‌کنند، در آمریکا دانشمندان اتمی و دپارتمان انرژی این کشور بیکار ننشسته و در تلاش برای یافتن پاسخ پرسش‌هایی نظیر "چگونه برنامه هسته‌ای ایران، به دور از ساختن بمب، به حیات خویش ادامه دهد" هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دانشمندان هسته‌ای آمریکا برای یافتن پرسش‌های خود، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، دست به ساخت یک لابراتور کپی‌شده از تاسیسات هسته‌ای ایران، در قلب جنگل‌های تنسی زدند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، انتخاب این موقعیت جغرافیایی خبر از میزان سری بودن و اهمیت این نمونه‌سازی می‌دهد. در این لابراتور، تحقیقات بر روی سانتریفیوژهایی صورت می‌گیرد که برخی از آنها طی یک دهه گذشته از تاسیسات هسته‌ای کشور لیبی به دست آمده است.

این آزمایشگاه به دانشمندان کمک می‌کند تا بنا به خواست اوباما به توانائی بالقوه ایران برای ساخت سلاح اتمی، پی ببرند. یک کارشناس هسته‌ای که با عملکرد این سایت به خوبی آشنا است، در همین باره می‌گوید: «ما اطلاعات زیادی از سانتریفیوژهای ایران داریم، حتی بیشتر از آنچه که می‌خواستیم.»

هر چند این تاسیسات مخفی در اعماق جنگلهای تنسی ساخته شده اما با این وجود ۹ آزمایشگاه اتمی آمریکا از جمله آزمایشگاه‌های «اوآک ریدج»، «لس آلموس» و «لیورمور» در این پروژه درگیر هستند و وظیفه اصلی آنها یافتن راهی برای متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ایران است.

نظارت بر این پروژه و آزمایشگاه‌هایی که در این برنامه مشارکت دارند بر عهده «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا است که از چند دوره قبل به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفتگوهای ایران و ۱+۵ اضافه شده است.

مونیز چندی پیش به خبرنگاران گفته بود که آمریکا در مذاکرات با ایران به دنبال ارائه یک راه حل فنی است و به نظر می‌رسد که این راه حل فنی از پروژه محرمانه‌ای که در اعماق جنگل‌های تنسی در حال انجام است بدست خواهد آمد.

اگر برنامه این سایت، مطابق پیش‌بینی‌ها به پیش برود، می‌تواند در برون رفت برنامه هسته‌ای ایران از بن بست، کمک بسیار بزرگی محسوب شود و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین