کد خبر: ۲۹۳۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
مسلمانان سکوت خود را دربرابر خشونت بشکنند

عده ای در دنیای اسلام شمشیر به رخ پیغمبر(ص) کشیده اند

روحانی گفت: این عده عزت ما مسلمانان را در جهان مخدوش کرده اند و بسیاری از جوانان و مردم جهان را نسبت به عظمت اسلام دچار تردید کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
رییس جمهوری ایران پنجشنبه شب در جمع علما، فرهیختگان و دانشگاهیان اندونزی با تاکید بر وحدت میان مسلمانان، حفظ حیات انسان ها و حفظ امنیت سراسر جهان را اولویت نخست دانست و گفت امروز عده ای در دنیای اسلام متاسفانه عزت مسلمانان را به نام جهاد و دین پایمال می کنند و شمشیر را به رخ پیغمبر (ص) کشیده اند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که در هتل کرون پلازا شهر جاکارتا، پایتخت اندونزی برگزار شد، گفت: این عده عزت ما مسلمانان را در جهان مخدوش کرده اند و بسیاری از جوانان و مردم جهان را نسبت به عظمت اسلام دچار تردید کرده اند. 

وی گفت که این عده اسلام هراسی را در جهان بوجود آورده اند و ما در برابر این حادثه غمبار باید احساس مسئولیت کنیم.

رییس جمهوری افزود: مسلمانان باید سکوت خود را در برابر گروه های تروریستی که بزرگترین ضربه را به اسلام وارد کردند، بشکنند. باید صدا و فریاد واحد ما مقابله با خشونت، افراطی گری و ترور باشد.

وی افزود: وحدت دنیای اسلام امروز بزرگترین رسالت و وظیفه مسلمانان است.

رییس جمهوری تصریح کرد: اسلام دین اعتدال، منطق و عقلانیت است و وظیفه همه مسلمانان تشریح اسلام واقعی برای جهانیان است.

*ایران آماده ارایه خدمات فنی مهندسی به ویتنام است 

به گزارش ایرنا رییس جمهوری ایران همچنین روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران آسیایی و آفریقایی در جاکارتا و همتایان کشورهای چین، اندونزی، ویتنام و نخست وزیر بنگلادش روز پنجشنبه مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایرنا از جاکارتا در نشست روسای جمهور دو کشور ایران و ویتنام دکتر روحانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارایه خدمات فنی و مهندی به هانوی را اعلام کرد و در پاسخ به پیشنهاد رییس جمهوری ویتنام مبنی بر اینکه باید برای گسترش همکاری های اقتصادی با تهران، قدم های بزرگی برداریم، اظهار داشت: تهران برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی با هانوی کاملا آماده است و سطح روابط دو کشور باید بیش از پیش توسعه یابد.

رییس جمهوری با استقبال از توسعه روابط ایران و ویتنام، تصریح کرد: تهران برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی با هانوی کاملا آماده است و سطح روابط دو کشور باید بیش از پیش توسعه یابد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران آماده سرمایه گذاری و ارائه خدمات فنی مهندسی در ویتنام است، گفت: شرایط برای سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی ویتنام نیز در پروژه های مختلف، از جمله در حوزه انرژی ایران مهیا است.

رییس جمهوری با ابراز امیدواری از اینکه این دیدار سرآغازی برای روابط بهتر میان دو کشور باشد، به مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره و افزود: روند مذاکرات رو به پیشرفت است و اگر طرف مقابل انعطاف و اراده سیاسی لازم را داشته باشد، توافق دست یافتنی است.

دکتر روحانی سوابق ملت ویتنام در تلاش و ایستادگی در برابر متجاوز برای استقلال را تجربه ای ارزنده خواند و پیشرفت و رفاه مردم این کشور را خواست ملت و دولت ایران دانست.

رییس جمهوری ویتنام نیز در این دیدار باتاکید براینکه دو کشور منافع و دیدگاههای مشترکی در بسیاری از امور داشته و دارند، گفت: ویتنام برای توسعه روابط خود با ایران اهمیت ویژه ای قائل است و هانوی باید برای گسترش همکاریهای اقتصادی با تهران قدم های بزرگی بردارد.

«ترانگ تان سانگ» افزود: باید در خصوص منافع مشترک، صدای مشترکی داشته باشیم و ویتنام به عنوان کشوری که سال های طولانی قربانی حربه تحریم بوده، مشکلات اینگونه اقدامات علیه ملت ها را درک می کند.

رییس جمهوری ویتنام همچنین با قدردانی از تهران بخاطر اجرای پروژه های بزرگ نفت و گاز، اظهارداشت: باید راههای تبادل کالا میان دو کشور نیز هر چه بیشتر تسهیل شود.

وی در این ملاقات از دکتر روحانی برای دیدار رسمی از هانوی دعوت کرد.

**بخش خصوصی ایران آماده حضور فعال در اندونزی است

روسای جمهوری اسلامی ایران و اندونزی نیز در حاشیه اجلاس جاکارتا با اشاره به اهمیت گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور، بر افزایش هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی تهران – جاکارتا تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و «جوکو ویدودو»، طی این دیدار که صبح پنج شنبه در جاکارتا برگزار شد، فعال تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی را ضروری دانستند و گفتند: باید سطح روابط دو کشور در همه عرصه ها به جایگاهی برسد که شایسته دو ملت مسلمان است.

دکتر روحانی با قدردانی از برگزاری خوب نشست سران کشورهای آسیایی و آفریقایی به میزبانی دولت اندونزی، گفت: ایران برای روابط خود با اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی، اهمیت زیادی قایل است.

رییس جمهوری ضمن ابراز آمادگی تهران برای گسترش هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی و فرهنگی با جاکارتا، اظهارداشت: حجم روابط اقتصادی ایران و اندونزی باید با توجه به استعدادهای دو ملت و امکانات گسترده دو کشور، هر چه بیشتر افزایش یابد.

دکتر روحانی با اشاره به حمایت دولت ایران از فعالیت های بخش خصوصی، افزود: برای توسعه مناسبات اقتصادی، شرکتهای خصوصی دو کشور باید بیش از پیش فعال شوند و روابط خود را تقویت کنند.

رییس جمهوری به توان علمی و مهندسی متخصصان ایرانی در ساخت نیروگاه ها، پالایشگاه ها، انواع فناوری، سد سازی و توسعه راه ها اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران با این ظرفیت گسترده، آماده فعالیت و رقابت های سالم بین المللی، از جمله در اندونزی است.

دکتر روحانی همچنین همکاری نزدیک دو کشور در قالب سازمان های منطقه ای را ضروری دانست و گفت: سازمانهای اکو و آسه آن، باید همکاریهای خود را گسترش دهند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت مبارزه مشترک با افراطی گری و تروریسم اشاره کرد و گفت: خطر گسترش تروریسم، همگان را تهدید می کند و لذا مبارزه با آن نیز یک همکاری جمعی را ضروری می سازد.

دکتر روحانی تصریح کرد: صدای ما بخصوص در دنیای اسلام علیه گروه های تروریستی باید یکی باشد. ضروری است کشورهایی که با نگاه ابزاری از این گروه های تروریستی حمایت می کنند، منزوی شوند و دنیای اسلام با اتحاد و مبارزه جمعی می تواند بر مشکلات فائق آید.

رییس جمهوری همچنین از رییس جمهوری اندونزی برای دیدار از ایران دعوت کرد.

آقای جو کو ویدودو رییس جمهوری اندونزی نیز در این دیدار گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان اسلام و حامی اسلام میانه رو و رحمانی، آماده است روابط خود را با ایران بیش از پیش توسعه دهد.

رییس جمهوری اندونزی همچنین با استقبال از همکاری های دو کشور در حوزه انرژی، اظهارداشت: جاکارتا از دولت و سرمایه گذاران ایرانی، از جمله برای فعالیت در طرح های پالایشگاهی و نیروگاهی دعوت می کند.

«ویدودو» همچنین به اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: باید تلاش ها بویژه در عرصه فرهنگی برای مبارزه با تروریسم گسترده شود و ما آماده همکاری با ایران در این زمینه هستیم.

وی همچنین گسترش همکاری های تهران – جاکارتا بویژه در عرصه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

**ایران از پیشرفت بنگلادش و توسعه مناسبات دو جانبه استقبال می کند

رییس جمهوری در دیدار با نخست وزیر بنگلادش نیز که روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران آسیایی - آفریقایی در جاکارتا برگزار شد، گفت: ایران از پیشرفت و رفاه مردم بنگلادش و توسعه مناسبات دو جانبه استقبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: دو کشور به یک قاره، حوزه مشترک تمدنی و نیز به اسلام تعلق دارند و به همین دلیل ظرفیت های فراوانی برای همکاری داکا - تهران وجود دارد.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که روند توسعه اقتصادی به رفاه اجتماعی در کشور بنگلادش بیانجامد.

«شیخه حسینه» نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان، به اکثریت جمعیت مسلمان در بنگلادش اشاره و گفت: تلاشهای دولت بنگلادش در مسیر توسعه و رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت. 

نخست وزیر بنگلادش نقش مهم منطقه ای و بین المللی ایران را یادآور شد و ضمن استقبال از همکاری های دو جانبه اقتصادی، برای ملت و دولت ایران آرزوی موفقیت کرد.

**پکن از بیانیه سوییس خوشحال است 

**روسای جمهور ایران و چین در جاکارتا تاکید کردند: لزوم پایان درگیری ها و آغاز گفتگوهای یمنی- یمنی

روسای جمهوری ایران و چین روز پنجشنبه نیز روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران آسیایی و آفریقایی در جاکارتا، دیدار و درباره مهمترین موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تاکید بر اینکه توسعه همکاری تهران - پکن همچنین تحکیم «اصول نشست باندونگ» است، افزود: مسیر توافقات صورت گرفته در دیدارها و مذاکرات سال گذشته دو رییس جمهور باید ادامه یابد.

رییس جمهور به مذاکرات اخیر در خصوص همکاری در حوزه انرژی اشاره و گفت: علاوه بر انرژی، ایران از زمینه های وسیعی در حوزه های زیر بنایی، حمل و نقل بویژه اتصال ارتباطات ریلی، توسعه بنادر و فناوری های نوین برای سرمایه گذاری برخوردار است.

دکتر روحانی با تشریح برنامه های ایران برای توسعه همکاریهای بین المللی از طریق اتصال خطوط راه آهن و ترانزیت کالا، افزود: روابط راهبردی دو کشور باید بر مبنای نقشه راه بلند مدت تدوین شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی به نقش سازنده چین در مذاکرات با ۵+۱ اشاره و گفت: قدمهای خوبی برداشته ایم و چنانچه طرف مقابل اراده سیاسی لازم را داشته باشد، توافق نهایی در دسترس است.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز افکار عمومی دنیا می داند که ایران با صداقت و شفافیت وارد مذاکره شده و ضمن انعطاف لازم به تعهدات خود عمل کرده است. اکنون نیز زمان برداشته شدن تحریم هاست تا طرف مقابل نیز بتواند اعتماد جامعه جهانی را جلب کند.

رییس جمهور در تحلیل شرایط منطقه ای نیز گفت: یمن باید هر چه سریعتر به ثبات برسد. بمبارانها به طور کامل متوقف، درگیری ها خاتمه یافته و ضمن ارسال انواع کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور، گروههای یمنی گفتگوها را برای تشکل دولت فراگیر ملی آغاز کنند.

دکتر روحانی همچنین افراط و تروریسم را تهدیدی فرامنطقه ای و همگانی دانست و افزود: ایران آماده هر گونه همکاری دو جانبه و جمعی برای مبارزه با ترویج خشونت و افراطی گری و تروریسم در خاورمیانه و سایر مناطق است. 

رییس جمهوری خلق چین نیز در این دیدار گفت: ایران جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی پکن دارد و توسعه روابط با تهران تقویت «روحیه باندونگ» است.

«شی جین پینگ» در خصوص همکاریهای اقتصادی با اشاره به ایده «یک بند، یک راه» که بر توسعه همه جانبه همکاریها بر الگوی جاده ابریشم و استفاده از همه ظرفیتها بویژه خطوط دریایی و ریلی مشتمل است، افزود: چین از تدوین نقشه جامع همکاریهای اقتصادی استقبال می کند و آماده هر گونه سرمایه گذاری از جمله در بخش های انرژی، بنادر، راه آهن و نیز فناوری های نوین است.

رییس جمهور چین از نقش ارزنده رییس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در پیشرفت مذاکرات با گروه ۵+۱ تقدیر کرد و گفت: پکن از بیانیه سوییس خوشحال است و امیدواریم دستاورد گرانبهایی که با تلاش زیاد و روحیه مثبت بدست آمده، به توافقی جامع، عادلانه و اطمینان بخش منجر شود.

وی ادامه داد: چین قاطعانه از لغو تحریم ها حمایت می کند زیرا تحریم علاوه بر لطمه به روابط دو کشور موجب اخلال در همکاریهای اقتصاد بین المللی است.

«شی جین پینگ» در پایان با ابراز نگرانی از درگیری و حملات در یمن گفت: آتش بس باید تحقق کامل پیدا کند و طرفین اختلافات را در فضایی آرام و از طریق گفتگوهای سیاسی حل و فصل کنند.

وی با اشاره به جایگاه منطقه ای ایران افزود: چین از روند ابتکار سیاسی برای پایان دادن بحران یمن استقبال می کند.

**استقبال از رییس جمهوری در فرودگاه 

رییس جمهوری شامگاه سه شنبه به وقت محلی برای شرکت در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس کنفرانس کشورهای آسیا - آفریقا وارد جاکارتا پایتخت اندونزی شد.

روحانی در فرودگاه بین المللی «حلیم» مورد استقبال وزیر امور خارجه اندونزی و جمعی دیگر از مقامات این کشور و سفیر و دیپلمات های کشورمان قرار گرفت.

رهبران و مقام های بلندپایه بیش از 100 کشور آسیایی و آفریقایی در کنار نمایندگان 16 کشور ناظر و 25 سازمان بین المللی برای شرکت در این مراسم دعوت شده اند.

رییس جمهوری اسلامی ایران سخنران نشست صبح چهارشنبه اجلاس سران کشورهای آسیا – آفریقا بود.

شصتمین اجلاس سران آسیا – آفریقا چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد.

نخستین اجلاس کشورهای آسیایی و آفریقایی 18 آوریل 1955 میلادی برابر 28 فروردین 1334 شمسی در باندونگ اندونزی برگزار شده بود؛ کنفرانسی که موجب شکل گیری جنبش غیرمتعهدها شد و اعضای آن به هیچ یک از دو بلوک قدرت آن زمان یعنی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی وابسته نبودند.

رییس جمهوری در فرودگاه جاکارتا در گفتگویی کوتاه با خبرنگاران شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دیدار و گفتگو با شماری از مقامات ارشد کشورهای شرکت کننده و سخنرانی در جمع علمای مسلمان، نخبگان و تجار اندونزی را از جمله برنامه های کاری فشرده خود در سفر به جاکارتا اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین