کد خبر: ۲۹۳۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸

وزیر بهداشت: ۲۵ میلیون ایرانی اضافه‌وزن دارند

وزیر بهداشت تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین برای بیمه، تلاش برای کاهش سالانه ۵ درصد از تعداد سزارین‌ها در کشور و توجه به سلامت آشامیدن و خوردن را از برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :  سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته بهداشت، اظهار داشت: هفته سلامت چهارمین روز خود را پشت‌سر می‌گذراند.
 
وی ادامه داد: از نعمات بزرگ خداوند به انسان سلامتی است که مثل تاجی روی سر همه قرار دارد و تا هنگام بیماری ارزش آن را کمتر می‌دانیم.
 
هاشمی افزود: همه باور داریم انسان سالم محور توسعه است و اگر انسان بیمار بود نه امنیت دارد و نه پیشرفت و باید تلاش کنیم بیمار نشویم.
 
وزیر بهداشت اضافه کرد: در فرمایشات بزرگان دین النظافت من‌الایمان آمده است که نظافت همان بهداشت است و امام (ره) و مقام معظم رهبری و مراجع بارها بر امر بهداشت و پیشگیری تأکید داشته‌اند و در برنامه‌های مختلف پنج ساله به بهداشت توجه شده است اما در جامعه به بهداشت کمتر توجه می‌شود.
 
وی یادآور شد: بیماری‌ها عمدتاً بر بیماری‌های غیرواگیر است و سلامتی مردم عموماً در دست سایر دستگاه‌ها و خودشان است.
 
هاشمی با اشاره به اینکه بیکاری و اشتغال در سلامت اثرگذار است، افزود: بعد از تصادفات علل مرگ نزاع‌ها در داخل و خارج از خانه است و موضوع اشتغال و اعتیاد نیز خیلی مهم است.
 
وزیر بهداشت گفت: کشاورزی و صنعت بر سلامت مردم اثرگذار است و در دهه‌های گذشته کمتر شاهدیم که طرح‌هایی که به اجرا در می‌آید پیوست سلامت داشته باشد و سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تأکید شده است طرح‌های بزرگ ملی پیوست سلامت داشته باشد.
 
وی ادامه داد: ما مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه و مرکز بهداشت نمی‌کنیم در هیچ اتوبانی پایگاه اورژانس پیش‌بینی نمی‌کنیم و مجوزی برای استخدام پرسنل نداریم چرا که آن روزی که می‌خواستیم اتوبان تولید کنیم پیوست سلامت نداشت.
 
هاشمی با اشاره به منطقه عسلویه افزود: عسلویه خیلی افتخارآمیز است اما مردم آنجا نیز باید نفس راحت بکشند و از امکانات بهداشتی برخوردار باشند.
 
وزیر بهداشت افزود: موضوع سلامت موضوع فرابخشی و ملی است و در بین دستگاه‌های قضاییه، مجریه و مقننه بوده و بخشی مربوط به آحاد جامعه است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌پذیریم پیشگیری مهم است و اضافه وزن پیدا می‌کنیم در نتیجه بار بیشتری توسط اندام‌ها تحمل می‌شود و باید مواد بیشتری برای سوختن چربی‌ها ترشح شود که در نهایت این ماده کم می‌آید و باعث بیماری قند، سکته قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه‌ها می‌شود.
 
هاشمی یادآور شد: بیش از 25 میلیون نفر در ایران اضافه وزن پیدا می‌کنند و فشار خون یکی از عامل مرگ‌ومیر است و 50 درصد مردم نمی‌دانند فشار خون دارند.
 
وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چرا فشار خون می‌گیریم، گفت: چون مصرف نمک ما دو تا سه برابر مصرف نمک دنیاست و میزان روغنی که استفاده می‌کنیم بالاست و باعث سکته می‌شود.
 
وی یادآور شد: اگر واقعاً به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست و معلولیت‌ها کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد باید همه به مقوله بهداشت و پیشگیری توجه کنند که البته وظیفه دولت است که امکانات را برای همه فراهم کند.
 
هاشمی با اشاره به مصرف دخانیات در کشور گفت: اگر کسی سیگار می‌کشد لااقل به خودش ضرر بزند نه به دیگران و این خیلی بد است که در کشور مبالغ زیادی برای سیگار استفاده می‌شود و 90 درصد سرطان‌های ریه به دلیل مصرف دخانیات است.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: صدا و سیما برای نشاط و بالعکس آن خیلی مؤثر است و قوه قضاییه نیز برای ایجاد آرامش و آسایش نقش دارد و خوشبختانه دولت در این دوره سلامت را یکی از اولویت‌های خودش قرار داده است.
 
وی یادآور شد: مهمترین بخش خدمات دولت در روستاها،حاشیه شهرها و نقاط دورافتاده خدمات دولت در این حوزه است و امیدواریم در سال 94 ارتقا یابد و بخشی از مشکلات مردم در این حوزه ارتقا پیدا کند.
 
هاشمی اضافه کرد: وقتی شروع کردیم با بحران دارو مواجه بودیم اما امروز دارو است اما به لحاظ پوشش بیمه و دسترسی افزایش پیدا کرده است، با کمبود 300 قلم دارو مواجه بودیم که الان به 27 قلم رسیده است.
 
 هاشمی اظهار داشت: 9 میلیون نفر از ایرانی‌ها بیمه شده‌اند و امیدواریم دفترچه‌های بیمه سال به سال اعتبار بیشتری پیدا کند و بیمه باید به منزله پول نقد باشد.
 
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که شروع شد و خیلی مهم است و در مشهد آغاز کردیم این است که یک میلیون و 200 هزار نفر از محروم‌ترین اقشار جامعه و روستاها بود که در حاشیه شهرها قرار داشتند.
 
هاشمی افزود: 10 میلیون حاشیه‌نشین داریم که در 6 ماه آینده تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار می‌گیرند و یکی از کارهای مهم زیر پوشش بردن افراد حاشیه شهرها است و خوشحال هستیم که از مشهد شروع شد و گسترش می‌یابد.
 
وزیر بهداشت اضافه کرد: بخش ناشی از استفاده از تنقلات نامناسب است و دولت تصمیم گرفت افراد زیر 14 سال زیر پوشش بیمه برای پیشگیری دهان و دندان قرار دهند و امسال پایه اول ابتدایی و ظرف دو سال همه دانش‌آموزان تا راهنمایی قرار می‌گیریم.
 
وی گفت: برای ابتدایی‌ترین نیاز در بیمارستان‌ چیزی نبود و بازارهای کاذب در بیمارستان‌ها برچیده شد و امکانات در اختیار آ‌نها قرار گرفت و کلینیک‌هایی ایجاد شد و سال گذشته 20 میلیون نفر تحت مداوا قرار گرفتند و در شهرهای زیر 20 هزار نفر در مراکز بهداشتی آنها نیز پزشک است و امیدواریم کمبودها را جبران کنیم.
 
هاشمی با اشاره به زایمان طبیعی افزود: 350 هزار نفر بدون هزینه زایمان طبیعی داشتند که یکی دیگر از اهداف بود و متأسفانه آمار سزارین در ایران بالاترین است که هدف کاهش 5 درصدی سالانه است و زایمان طبیعی باعث افزایش طول عمر مادر می‌شود.
 
وزیر بهداشت اضافه کرد: توسعه اورژانس‌ها یکی دیگر از برنامه‌های دولت است و اعتباری پیش‌بینی شده است و اورژانس هوایی نیز دایر است و از 45 پایگاه 17 پایگاه فعال داریم.
 
وی با اشاره به بحث تعرفه‌ها خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگر در بحث تعرفه‌ها سامان‌بخشی است که در کشور انجام شد و گام سوم ساماندهی تعرفه‌ها بود و در عین حال با کمک مردم و با تماس با 1690 مردم این بخش کنترل شد.
 
هاشمی گفت: در برخی از مقاطع باید اعتراف کرد اگر رقمها واقعی نبود بازار سیاه رونق پیدا می‌کند و بخشی از سرمایه ملی ممکن است به آن کم‌توجهی بکنیم و واقعاً جامعه‌ای که خدوم بوده و در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب بوده است حتماً باید حقش مثل سایر گروه‌ها لحاظ شود.
 
وزیر بهداشت با اشاره به بحث غذا یادآور شد: امسال بحث غذا سرلوحه کارمان است و مردم باید از سلامت آشامیدن و خوردن اطمینان داشته باشند و شایعاتی رواج پیدا می‌کند که دولت اطلاع‌رسانی خواهد داشت و شورای عالی امنیت نیز باید مصوبه‌ای داشته باشد تا از شایعات پرهیز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
مقدمات کار حذف 25 میلیون نفر چاق و چله بی درد سر از گرفتن یارانه فراهم شد و بدون نارضایتی .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین