کد خبر: ۲۹۴۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

متحدین قدیم، جدید و غیرمنتظره خاورمیانه+نقشه

ایران که از گذشته تا‌کنون یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه بوده، همواره طی سال‌ها تلاش کرده تا با کسب حمایت گروه‌های شیعی منطقه، قدرت بیشتری در خاورمیانه بدست آورد و با رهبری فعالیت‌های نظامی، بنیه اثرگذاری خود را تقویت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- عربستان سعودی و کشورهای عربی هم‌پیمانش، در تلاش هستند تا از قدرت گرفتن ایران در منطقه به هر طریقی جلوگیری کنند. این در حالی است که دیپلمات‌های ایرانی و غربی به یک تفاهم جامع دست پیدا کرده‌اند و به‌تازگی نیز از برداشتن نخستین گام‌های توافق نهایی خبر داده‌اند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، توافق ایران با غرب زنگ خطری است برای کشورهای عربی منطقه که با ایران علاوه بر خصومت‌های دیرینه سیاسی، دارای تنش‌های مذهبی نیز هستند. در نتیجه این تعارضات، فضای امروز خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری به دو قطب تقسیم شده است.


مذاکرات ایران و غرب که رو به پیشرفت گذاشته و چشم‌انداز برداشتن تحریم‌های جهانی علیه ایران را پیش‌روی این کشور ترسیم می‌کند، برای متحدین عربی خطر قدرت‌گرفتن تهران را در پی خواهد داشت.

جنگ نیابتی که در یمن سر گرفته، خبر از ترس عربستان و ایران می‌دهد که تاب قدرت گرفتن طرف مقابل را ندارند. یا اگر کمی به عقبتر برویم و به وضعیت خاورمیانه بنگریم، واکنش‌های دو کشور در مقابل گروه داعش خبر از اختلافات عمیق این دو کشور می‌دهد.
 
دامنه اثرگذاری ایران

ایران که از گذشته تا‌کنون یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه بوده، همواره طی سال‌ها تلاش کرده تا با کسب حمایت گروه‌های شیعی منطقه، قدرت بیشتری در خاورمیانه بدست آورد و با رهبری فعالیت‌های نظامی، بنیه اثرگذاری خود را تقویت کند.


لبنان: گروه حزب‌الله در لبنان، یکی از گروه‌های شیعی هم‌پیمان ایران است که درگاه این کشور در لبنان نیز محسوب می‌شود. این گروه بر اساس منافع ایران در لبنان نقشی پویا دارد.

سوریه: ایران یکی از مدافعین سرسخت بشار اسد است و از طریق درگاه‌های زیرزمینی نظیر حزب الله، در زیرساخت‌های فرماندهی این کشور نقشی اثرگذار دارد.

عراق: پس از قدرت گرفتن داعش در عراق، ایران آشکارا و مستقیم وارد مداخله نظامی علیه این گروه تروریستی شد و نیروی شیعی این کشور را به‌منظور مبارزه با داعش تقویت کرد.

بحرین: عربستان سعودی و متحدینش، ایران را متهم به حمایت اکثریت شیعی مخالف حکومت سنی این کشور می‌کنند.

یمن: تهران از حوثی‌ها حمایت مالی و نظامی می‌کند، اما به نظر می‌رسد تا کنون حوثی‌ها نتوانسته اند به اندازه حزب الله تحت نفوذ ایران باشند.

 
متحدین عربستان علیه حوثی‌ها

عربستان سعودی مانند برادر بزرگتر رهبری ائتلاف کشورهای عربی را علیه حوثی‌ها بر عهده گرفته است. 29 مارس این کشور اعلام کرد که به‌منظور مبارزه با نیروهای مخالف حاکمیت یمن، با کشورهای عربی هم پیمانش، وارد جنگ خواهد شد. اردن، مصر، مراکش، یمن، امارات متحده عربی، قطر و بحرین کشورهای عضو این ائتلاف هستند.

متحدین علیه داعش

در حالی که ایران و آمریکا هر دو علیه نیروهای داعش در عراق می‌جنگند، اما تا کنون مقامات این دو کشور ادعای ائتلاف با یکدیگر را نپذیرفته‌اند و معتقدند اگرچه هر دو علیه یک دشمن مشترک می‌جنگند اما با یکدیگر هم‌جبهه نیستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
1
این تحلیل خیلی سطحی و فاقد هرگونه نظریه بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین