کد خبر: ۲۹۴۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

صد سال بعد مردم به چه زبان‌هایی صحبت خواهند کرد؟

با توجه به روند غیرمترقبه ای که زبان میانجی جهانی طی کرده است، حدس زدن اینکه در صد سال آینده چه زبانی هایی به حیات خود ادامه می دهند و چه زبان هایی از گستره گیتی حذف خواهند شد، کار مشکلی به نظر می رسد. اما دکتر مک‌ وورتر، زبان‌شناس و مدرس فلسفه در دانشگاه کلمبیا شجاعت به خرج داده است و طی یک مقاله پیش‌ بینی کرده که بسیاری از زبان‌ های فعلی جهان، صدسال دیگر از بین رفته‌ اند.
آفتاب‌‌نیوز :
روند پیشرفت زندگی انسان‌ها در سال های اخیر پر سرعت تر از همیشه در جریان بوده است. کافی است که اخبار مربوط به سال گذشته را مرور کنید تا از میزان و شدت تغییرات پیرامونتان غافلگیر شوید. با پدید آمدن تکنولوژی و پیشرفت علم و توسعه صنعت، این تغییرات بیشتر از آنچه تصور می شد زندگی انسان ها را در برگرفت.

به گزارش «آفتاب» به نقل از وال استریت ژورنال، در این میان زبان مهمترین راه ارتباطی انسان ها، از تغییر و دیگردیسی در امان نمانده است. در سده های گذشته، در حالی که تعامل انسان ها شکل جدید و پیچیده ای به خود می گرفت، ضرورت نیاز به یک زبان واحد که بتواند پلی باشد میان تعاملات غالبا تجاری و اقتصادی مردم، بیش از پیش احساس می شد.

 اگرچه تا قبل از آن زبان هایی بودند که بیشتر از سایرین تکلم می شدند و نزد مردم آشناتر بودند اما زبان انگلیسی، به نوعی نخستین زبان رسمی بین المللی در جهان است. انگلیسی مدرن با تجدید نظر اساسی در دستگاه واژگانی و دستوری خود به زبانی بسیار ساده‌ تر از نظر دستوری بدل شده و به سبب وام‌ گیری بی حد و مرز از واژگان لاتینی و فرانسه و سپس یونانی، بخش عمده‌ای از واژگان کهن آنگلوساکسون خود از ریشهٔ ژرمنی را وانهاده و بر روی هم نسبت به زبان آلمانی، از همه جهت (آوایی، واژگانی، دستوری) چهرهٔ دیگری یافته‌است.

 این در حالی است که دوهزار سال پیش زبان انگلیسی،  زبان قبایل دور کم‌ تعدادی در دانمارک بود و هزارسال پیش زبان انگلیسی در سایه‌ ی پرطمطمراق زبان فرانسه پنهان بود و همین چند صد سال پیش کسی حدس نمی‌زد امروزه  انگلیسی، زبان رسمی و اول دنیا باشد.

بنابراین با توجه به روند غیرمترقبه ای که زبان میانجی جهانی طی کرده است، حدس زدن اینکه در صد سال آینده چه زبانی هایی به حیات خود ادامه می دهند و چه زبان هایی از گستره گیتی حذف خواهند شد، کار مشکلی به نظر می رسد. اما دکتر مک‌ وورتر، زبان‌شناس و مدرس فلسفه در دانشگاه کلمبیا شجاعت به خرج داده است و طی یک مقاله پیش‌ بینی کرده که بسیاری از زبان‌ های فعلی جهان، صدسال دیگر از بین رفته‌ اند.

 او می‌گوید از میان نزدیک به شش هزار زبان فعلی، تنها ششصد زبان صدسال دیگر هم هنوز زنده و پویا خواهند بود. این زبان شناس دلایل جالبی را مطرح می‌کند که زبان‌ها ساده ‌تر و به یکدیگر شبیه ‌تر خواهند شد. دستورزبان هم ساده‌ تر و تفاوت و فاصله‌ی زبان گفتار و نوشتار عمیق‌ تر خواهد شد. همچنین او پیش‌ بینی می‌ کند انگلیسی همچنان زبانی مهم خواهد بود، اما قدرت و فراگیری حیرت‌انگیز امروزش را نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین