کد خبر: ۲۹۴۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

رییس مجلس نمایندگان آمریکا: نمی توانیم جلوی توافق با ایران را بگیریم

سخنان بینر که در یک جلسه خصوصی و بدون حضور خبرنگاران مطرح شده است، دلسردی و ناامیدی سناتورها و اعضای ارشد حزب جمهوریخواه را در پی داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : "جان بینر" رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته است جمهوریخواهان کنگره آن قدر رای ندارند تا از سد وتوی اوباما برای مخالفت با توافق نهایی هسته ای با ایران بگذرند.رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا: نمی توانیم جلوی توافق با ایران را بگیریم

به گزارش عصر ایران خبرگزاری بلومبرگ با انتشار گزارشی از گردهمایی اخیر جمهوریخواهان و حامیان مالی یهودی آنها در شهر لاس وگاس می نویسد این سخنان را بینر در یک جمع خصوصی مطرح کرده و گفته است پیش بینی نمی کند جمهوریخواهان مخالف توافق هسته ای در نهایت موفق شوند آرای نمایندگان و سناتورهای دموکرات کنگره را برای مخالفت با توافق هسته ای ایران به سمت خود جلب کنند.

جمهوریخواهان برای جلوگیری از تصویب لایحه توافق احتمالی هسته ای با ایران نیاز به دو سوم آرای اعضای کنگره دارند و برای رسیدن به چنین اکثریتی به همراهی 14 سناتور دموکرات در سنا و دهها نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارند.

به نوشته بلومبرگ سخنان بینر که در یک جلسه خصوصی و بدون حضور خبرنگاران مطرح شده است، دلسردی و ناامیدی سناتورها و اعضای ارشد حزب جمهوریخواه را در پی داشته است.
چهار تن از اعضای حاضر در جلسه در گفت و گو با بلومبرگ سخنان بینر در این زمینه را تایید کرده اند.

جمهوریخواهان کنگره قرار است به زودی طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران را که دو هفته پیش با تعدیلاتی در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید، در صحن علنی برای رای گیری به بحث و بررسی بگذارند. این طرح پس از تعدیل توانست حمایت ضمنی کاخ سفید را کسب کند و از حالت طرح مورد حمایت حزب جمهوریخواه به طرحی با حمایت دو حزبی (جمهوریخواه و دموکرات) درآمد.

با این حال بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه که برخی از آنها از نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا هستند در مخالفت با این طرح سخن گفته و آن را ناکافی دانسته اند.

"ریک پری " نامزد جمهوریخواه برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و فرماندار سابق تگزاس گفته است این طرح به اندازه کافی جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را نمی گیرد و تنها به آن مشروعیت بیشتری می بخشد.

طرفداران این طرح از جمله باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا اما می گویند این طرح فرصتی برای بررسی توافق احتمالی هسته ای با ایران به کنگره می دهد و بر اساس آن رییس جمهور ظرف زمان 30 روز تا زمان بررسی و رای گیری درباره لایحه توافق احتمالی با ایران، حق برداشتن تحریم های ایران را نخواهد شد.

سخنان بینر نشان می دهد جمهوریخواهان مخالف توافق در کنگره از طرح بازبینی توافق هسته ای که اخیرا از سوی کورکر ارایه شده و در کمیته تصویب شده است، راضی نیستند و این طرح را ضعیف می دانند.

مایکل استیل سخنگوی بینر درباره موضع دموکرات ها در کنگره گفته است: آشکار است که در صورت مخالفت اوباما با این طرح تنها درصد اندکی از دموکرات ها در کنار ما (جمهوریخواهان)خواهند ماند.

بسیاری از اعضای ارشد جمهوریخواه که در جلسه سخنرانی بینر در لاس وگاس حاضر بودند گفته اند از سخنان رییس مجلس ناامید شده اند و احساس می کنند اوضاع به گونه ای است که جمهوریخواهان کنگره توان ایستادن در مقابل یک توافق ( به گفته آنها بد) هسته ای با ایران را ندارد.

جمهوریخواهان مخالف توافق پس از تصویب طرح بازبینی توافق هسته ای در کمیته روابط خارجی سنا شروع به مخالفت های جدید با این طرح کرده اند. آنها می گویند با تعدیلاتی که در این طرح شده ، این طرح عملا امکان مقاومت مخالفان را در برابر خواست های کاخ سفید گرفته است.

آنها در روزهای گذشته شرط و شروط های جدیدی مطرح کرده و خواستار اصلاح و بازبینی طرح، پیش از آمدن آن به صحن سنا شده اند؛از جمله برخی از آنها گفته اند باید مساله تغییر سیاست های ایران در منطقه، موضوع تروریسم و شناسایی اسراییل از سوی ایران در طرح جدید گنجانده شود.

این شروط جدید جمهوریخواهان ماهیت اصلی طرح را تغییر می دهد و در صورتی که جمهوریخواهان مخالف اصرار داشته باشند طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران را طبق خواسته های خود اصلاح کنند، حمایت بسیاری از اعضای دموکرات کنگره را از دست خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین