کد خبر: ۲۹۴۳۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

خانوار ایرانی با 12 سال پس‌انداز خانه چند متری می‌توانند بخرند؟

آفتاب‌‌نیوز :  اقتصادنیوز نوشت: معاون وزیر راه در حالی گفته «اگر مردم به مدت 12 سال همه درآمد خود را پس‌انداز کنند می‌توانند صاحبخانه شوند» که مروری بر آمارهای رسمی نشان می‌دهد اگر خانوار در 12 سال اخیر همه درآمدهای خود را پس‌انداز می‌کردند اکنون می‌توانستند تنها یک خانه 27 متری بخرند.

با احتساب میزان درآمد خانوار شهری در طول 12 سال اخیر اگر هر خانوار ایرانی هر ماه درآمد خود را پس‌انداز می‌کرد ، می‌توانست در پایان سال 92 معادل 110میلیون و 680 هزار تومان یعنی سالانه بیش از 9 میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد .

با توجه به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ، متوسط درآمد خانوار شهری ایرانی از سال 81 تا 92 معادل 110میلیون و 682 هزار و 827 تومان خواهد بود که با احتساب متوسط قیمت مسکن در شهرها تا مرز چهار میلیون تومان (طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن)، هر خانوار ایرانی می‌تواند یک واحد مسکونی حدودا 28 متری بخرد.

حال با افزایش روزافزون قیمت مسکن در شهرها اگر منظور معاون وزیر 12 سال آینده باشد، کارگران و حقوق بگیران باید چه اندازه پس انداز کنند تا بتوانند حداقل واحد مسکونی را خریداری کنند و در نهایت صاحبخانه شوند.

حال این پرسش پیش می‌آید که اگر این خانوار خانه‎ای داشتند،‌ پس برای چه برای خرید مسکن تلاش می‎کردند و چگونه است که معاون وزیر مسکن با رشد تورم و افزایش روز افزون قیمت‎ها و قیمت مسکن این توصیه را برای خانه‌دار شدن افراد داده است.

به گفته برخی کارشناسان، درآمد و دستمزدهای فعلی برای برخی کارگران حتی کمتر از این میزان متوسط است، چرا که همین افراد اگر خانه داشتند که می‎توانستند مبلغی به عنوان پس‌انداز داشته باشند، در صورتی که این افراد علاوه بر مخارج روزمره و تامین معاش باید مبلغی به عنوان اجاره‎بهای مسکن بپردازند.

اواسط سال گذشته بود که دوره انتظار مسکن حدود 36 سال اعلام شد.طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی بیشترین و کمترین دوره انتظار برای صاحب خانه شدن در سال ۹۱ «۳۶ سال» در حالی بوده که این میزان در سال ۷۹ «۱۲ سال»بود.

به گفته وزارت راه وشهرسازی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ بیشترین طول دوره انتظار برای مسکن‌دار شدن خانوارهای ایرانی بود، به طوری که هر خانوار ایرانی با ذخیره یک‌سوم درآمد خود برای خانه‌دار شدن باید ۳۵ سال انتظار بکشد و در سال ۹۱ با افزایش قیمت مسکن این میزان به ۳۶ سال هم رسید.

بر اساس آمار عملکردی سال 1392 وزارت راه وشهرسازی، کمترین دوره انتظار برای مسکن دار شدن در 20 سال اخیر از سال 1371 تا 1391 مربوط به سال 1379 بوده که به 12 سال رسیده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
احمد
|
United States of America
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
0
3
با سلام
میانگین حقوق بنده در طی سی سال خدمت 6میلیون تومان است که اگر در عدد سی ضرب کنیم می شود 180میلیون تومان یعنی یک واحد اپارتمان 60متری در جنوب شهر.
ولی اگر منظور پس انداز مازاد برمخارج زندگی باشدحتی یک متر هم نمی شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین