کد خبر: ۲۹۴۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳

هاشمی رفسنجانی: سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی، استقلال کشورهای آسیای میانه را فرصتی مناسب برای ترمیم عقب ماندگی‌های تاریخی دانست و گفت: اشتیاق مردم کشورهای آن منطقه برای استقلال و جشن‌های ملی پس از آن بسیار معنادار بود.
آفتاب‌‌نیوز : آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی، استقلال کشورهای آسیای میانه را فرصتی مناسب برای ترمیم عقب ماندگی‌های تاریخی دانست و گفت: اشتیاق مردم کشورهای آن منطقه برای استقلال و جشن‌های ملی پس از آن بسیار معنادار بود.

به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان خاطراتی از سفرهای خویش به کشورهای آسیای میانه و به ویژه ازبکستان، گفت: در بازدیدهایی که با رئیس‌جمهور شما از جاهای مختلف داشتیم، ظرفیت ازبکستان برای انجام طرح‌های سازندگی را گسترده دیده بودیم.



آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کشورهای آسیای میانه گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی، امنیت سیاسی و اجتماعی منطقه شما خوب است و امیدواریم دامنه اتفاقات اوکراین به مناطق همجوار گسترش نیابد.

ایشان در خصوص روابط دو کشور و زمینه‌های مستعد گسترش همکاری‌ها، خاطر نشان کرد: فرهنگ مشترک بهترین ظرفیت برای گسترش روابط است که امیدواریم مسؤولان مربوطه در بخش‌های مختلف از این ظرفیت استفاده کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی را گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه دانست و گفت: در طول تاریخ چند سال این کشورها، یعنی از زمان استقلال تاکنون این اشتیاق را در مردم کشورهای آسیای میانه هم دیدیم.

آقای الهام اکرم‌اف نیز در این دیدار با یادآوری حمایت ایران از استقلال ازبکستان و تشکر از مردم و مسؤولان جمهوری اسلامی، گزارشی از فراز و فرود روابط دو کشور در سال‌های گذشته ارائه کرد و گفت: مردم و مسؤولان ازبکستان تمایل زیادی به گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران دارند.

سفیر ازبکستان با اعلام این خبر که «امسال در ازبکستان سال بزرگ سالان است»، به برنامه‌های دولت برای این قشر از مردم اشاره کرد و گفت: قرار است از کسانی که 60 سال به بالا دارند، در هر جا که هستند، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و پزشکی حمایت شود.

وی درباره سیاست ازبکستان در خصوص اتفاقات اوکراین گفت: بر حلّ مسایل در مذاکرات تأکید داریم.

آقای الهام اکرم‌اف گفت: خوشحالم که پس از 15 سال حضور در تهران، در آغاز و پایان مأموریت با شما دیدار می‌کنم که سفارش اکید مسؤولان عالی کشور متبوع من است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین