کد خبر: ۲۹۵۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

پاداش میلیاردی اعراب به فرانسه بابت مخالفت با توافق هسته‌ای

طی سال های اخیر و به موازات ادامه روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، فرانسه همواره موضع سرسختانه ای در قبال ایران داشته که در مواردی حتی ریسک عدم موفقیت مذاکرات را نیز سبب شده است. خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی به بررسی بخشی از اهدافی پرداخته که دولت فرانسه از پیگیری این سیاست سرسختانه در قبال ایران دنبال می کند.
آفتاب‌‌نیوز : پاداش میلیاردی اعراب به فرانسه بابت مخالفت با توافق هسته‌ایطی سال های اخیر و به موازات ادامه روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، فرانسه همواره موضع سرسختانه ای در قبال ایران داشته که در مواردی حتی ریسک عدم موفقیت مذاکرات را نیز سبب شده است. خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی به بررسی بخشی از اهدافی پرداخته که دولت فرانسه از پیگیری این سیاست سرسختانه در قبال ایران دنبال می کند.

به گزارش تابناک، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به بررسی مواضع فرانسه در قبال موضوع هسته ای ایران پرداخته و می نویسد رویکرد سرسختانه این کشور، به تحکیم پیوندهای این کشور با دولت های عرب منطقه خلیج فارس منجر شده و زمینه پیگیری آسان تر منافع خود را برایش فراهم کرده است.

یکی از نمودهای تقویت پیوند فرانسه با کشورهای منطقه، روز پنجشنبه و در زمانی آشکار شد که قطر موافقت کرد با انعقاد قراردادی هفت میلیارد دلاری، از فرانسه جت های جنگنده «رافال» خریداری کند. قرار است فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه فردا برای امضای قرارداد مربوطه به دوحه سفر کند. پس از آن، وی به دعوت ملک سلمان به ریاض خواهد رفت تا در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. این نخستین بار است که یک رهبر غربی در نشست این سازمان شرکت می کند.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی می گوید: «این موضوع برای ما مهم است؛ زیرا نشانگر قدردانی کشورهای منطقه خلیج فارس از انتخاب های استراتژیک ما درباره ایران، سوریه و مبارزه با داعش است. ما نشان دادیم که شریکی قابل اتکا هستیم که از مسئولیت های خود در منطقه شانه خالی نمی کند».

فرانسه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5، سخت ترین مواضع در بحث کاهش تحریم ها و نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران داشته است. از سوی دیگر، این کشور دو سال پیش و در پی خودداری آمریکا از اقدام نظامی علیه سوریه، به انتقاد از واشنگتن پرداخت. فرانسه عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش نیز هست و نیروهایش در شمال آفریقا با گروه های وابسته به القاعده مبارزه می کنند.

حضور اولاند در جلسه شورای همکاری خلیج فارس، 10 روز پیش از سفر رهبران کشورهای منطقه به آمریکا برای برگزاری جلسه ای درباره موضوع هسته ای ایران با باراک اوباما انجام می گیرد. فرانسوا هایسبورگ، از مقامات سابق وزارت دفاع فرانسه و مشاور ویژه موسسه تحقیقات استراتژیک پاریس می گوید: «فرانسه سابقه اتخاذ مواضع سخت تر از آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای ایران را دارد و این تنها می تواند موجب خرسندی سعودی ها شود».

وی می گوید: «فرانسه نشان داده که دیدگاهی منطقه ای دارد و این ظرفیت را دارد که هر زمان احساس ضرورت کند، وارد عمل شود». هایسبورگ می افزاید این به معنای تمایل فرانسه برای به حاشیه راند آمریکا نیست، اما به واشنگتن یادآوری می کند که خودش در جهان تنها نیست.

به هر حال، به نظر می رسد تمرکز فرانسه بر منطقه خلیج فارس در دوره ساکوزی و سپس اولاند، برایش نتیجه بخش بوده است. تنها طی یک سال گذشته، پاریس قراردادهایی تسلیحاتی به ارزش 15 میلیون دلار با کشورهای منطقه به امضا رسانده است. انتظار می رود که در نشست ریاض، مذاکرات دوجانبه بیشتری میان فرانسه و هر یک از دولت های منطقه انجام گیرد.

اریک تراپیه، مدیر ارشد شرکت سازنده جنگنده های رافال می گوید: «دوستان آمریکایی ما رقبای فعالی برایمان هستند و دیپلماسی بسیار کارآمدی نیز دارند؛ اما فرانسه دیپلماسی بدیلی را ارائه می کند». وی با بیان اینکه فرانسه منافع استراتژیک نزدیکی با برخی از کشورهای منطقه دارد، می افزاید پاریس برای فروش جنگنده های خود با دیگر کشورهای منطقه نیز مشغول مذاکره است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین