کد خبر: ۲۹۵۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹

"جوجه‌های رنگی" خطرناکند

رئیس اداره نظارت بر بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: جوجه‌های رنگی که در خیابان عرضه می‌شوند، بیماری‌زا هستند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر علیرضا حیدری با اشاره به شروع فصل بهار و تابستان و فروش جوجه‌های رنگی در خیابان‌های شهر، از مردم خواست از خرید این جوجه‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد ناآگاه تعدادی جوجه چند روزه را که در شرایط کاملاً غیربهداشتی رنگ و نگهداری می‌شوند درون جعبه‌های مقوایی قرار داده و به فروش می‌رسانند که می‌تواند خطرات بهداشتی برای خریداران به همراه داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه مشتری جوجه‌های رنگی اغلب کودکان هستند، یادآوری کرد: پدر و مادرها نیز با اصرار بچه‌ها و برای پر کردن اوقات فراغت کودکانشان مجبور به خرید این جوجه‌ها می‌شوند.

به گفته حیدری در برخی مواقع کودکان این جوجه‌ها را در آپارتمان نگهداری می‌کنند و به این ترتیب زمینه انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به اعضای خانواده فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: جوجه‌هایی که در کنار خیابان و توسط دستفروشان عرضه می‌شوند، جوجه‌های نر مرغهای تخم‌گذاری هستند که چون نگهداری آنها برای مرغدار صنعتی به صرفه نیست، توسط کارگران مرغداری یا دست فروشان به صورت غیرمجاز عرضه می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این نوع جوجه‌ها از نوع گوشتی و یا تخم‌گذار نیستند و به همین دلیل عمر زیادی ندارند، اظهارکرد: از طرفی به دلیل اینکه جوجه ها ارزش اقتصادی ندارند از نظر بیماری‌ها هم تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون قرار نمی‌گیرند.

حیدری معتقد است: این جوجه‌ها پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند که هم باعث انتقال عوامل بیماری‌زا به بچه‌ها خواهند شد و هم پس از مرگ، اثرات روانی بر روی کودکان خواهد گذاشت.

وی بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان که ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شوند را آنفلوانزای نوع A، نیوکاسل و یا باکتری سالمونلا دانست که باکتری‌های دستگاه گوارش طیور هستند و می‌توانند به انسان منتقل شوند و کمترین عارضه آنها مشکلات دستگاه گوارش نظیر اسهال و استفراغ است.

این مسئول با بیان اینکه کودکان به دلیل علاقه زیادی که به جوجه‌ها دارند گاهی در کنار آنها غذا می‌خورند، آنها را می‌بوسند و بدون شستن دست‌ها اقدام به خوردن غذا می‌کنند، ادامه داد: در اثر آلوده شدن دست‌ها، لباس کودکان و یا مواد خوراکی کودکان به این باکتری‌ها احتمال انتقال انواع بیماری به کودکان وجود دارد.

حیدری به خانواده‌ها توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد از خرید جوجه رنگی پرهیز کنند و در صورت خرید آن را خارج از محیط خانه نگهداری کنند.

وی تاکید کرد: همچنین از کودکان بخواهیم که ارتباط کمتری با جوجه‌ها داشته باشند و مرتب دست‌ها را با آب و صابون شست و شو دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین