کد خبر: ۲۹۵۵۶۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
گِله‌های استاد شجریان از تداوم ممنوع‌الکاری‌اش:

چه باید گفت که اجازه ندارم برای مردم و مملکت خودم بخوانم

شجریان گفت: من آنچه باید را تا به حال از حافظ خوانده‌ام و از این به بعد هرچه بخوانم زیاده‌گویی است اما چه باید گفت که چند سال است که اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- همایش بین‌المللی حافظ در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور و سخنرانی استاد آواز ایران؛ محمدرضا شجریان، که از دلگیری‌اش به واسطه عدم اجازه خواندن در ایران پرده برداشت رنگ و بویی ویژه گرفت و خبرساز شد.

به گزارش آفتاب، در افتتاحیه این همایش چهارروزه که مشترکاً در تهران و شیراز برگزار می‌شود، اساتید برجسته حوزه زبان و ادبیات فارسی از اقصی نقاط جهان گردهم آمدند تا در همایش بزرگداشت اندیشه‌های سترگ خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی شرکت کنند.

در این همایش، ویژه‌نامه «حافظ» که برروی جلد آن مصرع زیبای «ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد» نقش بسته بود و دربر گیرنده گفت‌وگوی اختصاصی شوالیه آواز ایران شهرام ناظری بود، در سالن همایش بین حاضران توزیع شد.

همچنین در این ویژ‌ه‌نامه که در مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده بود، آثار و گفتاری از حمید میرزاده، مهدی محقق، میرجلال الدین کزازی، بهاالدین خرمشاهی، سیدطه هاشمی، یدالله مفتون امینی، محمد شمس لنگرودی، بهروز غریب پور، مهدی ماحوزی، محمود حدادی، عباس مخبر، محمد بقایی ماکان، شهریار مندنی پور، عنایت سمیعی، عبدالحسین فرزاد، فاطمه راکعی، داریوش طلایی، کوروش کمالی سروستانی به چشم می‌خورد.

کتاب مجموعه مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش بین المللی حافظ نیز همزمان با برگزاری این همایش منتشر و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در این همایش که با قرائت پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سخنرانی دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد، اساتیدی صاحب‌نام ازجمله استادمحمدرضا شجریان، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر عبدالشکور عبدالستار و دکتر علی اصغر دادبه حضور داشتند.
مهمانان همایش بین‌المللی حافظ ساعت 8 صبح روز سه شنبه پس از دریافت بسته‌های فرهنگی، در سالن شهیدمطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافتند.

در میانه سخنان دکتر طه هاشمی، ورود استاد آواز ایران محمدرضا شجریان که با تشویق‌های پی‌درپی حضار و استقبال دکتر میرزاده همراه شد، حال و هوای مراسم را تغییر داد و برای دقایقی ادامه سخنرانی دکتر هاشمی را دچار وقفه کرد.

کلیپی از حافظ‌خوانی در سالن به نمایش درآمد که در آن چهره‌هایی مانند حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، دکتر جاسبی، دکتر حداد عادل، ساعد باقری و دکتر میرزاده به قرائت ابیاتی از حافظ پرداخته بودند.

مهمان بعدی مراسم که با حضور خود تشویق بی وقفه حضار را موجب شد، دکتر میرجلال الدین کزازی، چهره ماندگار و پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات فارسی بود. دکتر میرجلال الدین کزازی در سمت راست دکتر میرزاده و استاد محمدرضا شجریان در سمت چپ وی جای گرفتند.

دکتر میرزاده با تمجید از مقام و منزلت حافظ، ضمن خوشامدگویی به جامعه ادبی ایران، گفت: شعر حافظ مثل اعلای شیوایی سخن و نشان دهنده اوج توانایی زبان فارسی در شرح «حدیث آرزومندی» است؛ «سحر با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی / خطاب آمد که واصل شو به الطاف خداوندی».

دکتر میرزاده در پایان سخنان خود گفت: امید واثق دارد که برنامه‌های این همایش چهارروزه به هدف‌های بلند خویش نایل آید، بازار ریاکاری و تفرقه را از سراسر جهان برچیند و جمعیت خاطر برای همه جهانیان به ارمغان آورد.

اعلام مجری برنامه مبنی بر درخواست دکتر میرزاده از استاد شجریان برای سخنرانی و پاسخ مثبت استاد آواز ایران، تشویق حاضران را برای دقایقی در پی داشت. دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به قرائت پیام یونسکو به این همایش، پرداخت.

استادشجریان که با تشویق ممتد حاضران پشت تریبون قرار گرفته بود، با گفتن اینکه من بدون شعر نمی‌توانم آواز بخوانم و مثل اتومبیلی می‌شوم که بنزین ندارد، به اصلاح بیتی از حافظ پرداخت و گفت: بیتی که پیش از حضور من خوانده شد، به نظرم درست خوانده نشده بلکه شعر بدین گونه است: «جلوه ای کرد رخت دید مَلک عشق نداشت / عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد» در حالیکه عشق برای مَلک نیست برای انسان است. فرشته عشق نداند که چیست: فرشته عشق ندانست چیست قصه مخوان/ بخواه جام و شرابی به خاک آدم ریز/ جلوه‏ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت/ خیمه در مزرعه‏ آب و گل آدم زد...

خسرو آواز ایران در ادامه گفت: غنای شعر حافظ من را به خواندن وامی‌دارد و چنان من را شیفته می‌کند و می‌برد به جایی که از خود بی‌خود می‌شوم و یک‌باره به خود می‌آیم و متوجه می‌شوم در جمعی در حال آواز خواندن هستم. شعر حافظ گاهی من را در آواز به‌جایی می‌برد که همیشه نمی‌توان به آنجا رسید. حافظ همیشه برای من مطرح بوده و معلم، مربی، پدر و همه‌چیز بوده است.

شجریان در پایان گفت: زیاده‌گویی نمی‌خواهم بکنم. کار من این نیست که سخنرانی بکنم و کار من چیز دیگری است(خواندن) البته من آنچه باید را تا به حال از حافظ خوانده‌ام و از این به بعد هرچه بخوانم زیاده‌گویی است اما چه باید گفت که چند سال است که اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم.

پس از سخنرانی استاد شجریان، تصنیف «در آستان جانان» ساخته مرحوم پرویز مشکاتیان با صدای استاد محمدرضا شجریان پخش شد که همزمان دوربین سالن روی چهره استاد شجریان قرار داشت که وی را درحال زمزمه این تصنیف نشان می‌داد.

در انتهای بخش نخست این همایش در اولین روز مجتبی عسگری؛ خواننده جوان و گروهش با اخذ رخصت از استاد شجریان به اجرای برنامه پرداخت. عسگری با خواندن تصنیف مرغ سحر آن را به استاد شجریان تقدیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
2
17
استاد اشکال نداره سرت سلامت عاشقتم همه عاشقتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
18
0
بنظرم اگه استادشجریان واقعا عاشق ایران بودندنبایدخودشونو درگیرسیاست میکردن.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
6
0
استاد صدایت زیباست و هنرت زیباتر. اما به قول مرحوم استاد لطفی خوش نداشتیم از تریبون دشمنان قسم خورده ایران صحبت کنی. به قول خودم خوش نداشتیم بگویی اینها ...با هنر مشکل دارند. چه کسی را زیر سوال بردی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
0
نظرت اشتباهه
محمد اسماعیل زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
3
از دیار اذربایجان .از شهرستان ماکو .استاد ارزش وشخصیت شما پیش هنر دوستان محفوظ است دوستت داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
4
استاد احساس مسئولیت می کند و دیگر هیچ .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
4
هنر مند متعهد نمیتواند ونباید جدا از مردم بزید زیستن در کنار مردم و با مردم و نیز حضور در غمها وشادمانیهای آنهاست که هنر او را ارتقا و ماندگار میسازد
اسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
1
2
تو این مملکت قدر هنرمندان را نمیدانند . اگر کسی جای شجریان بود خیلی وقت پیش از این جا کوچ میکرد و بجایی میرفت تا قدرش را بدانند. اما ایشان بخاطر این مردم این اهانت را هم تحمل کرد تا فردا شرمنده مردمش نشوند .
حسين
|
Iraq
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
5
چرا نبايد در مورد سياست نظرشو بده ؟ اون حق داره و بايد امثال ايشون در مورد مشكلات مردم وهنر ايران نظر شونو بدن
مهرداد
|
United States of America
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
1
1
شاید اکثر مردم ایران ندانند که لقب "خسرو آواز" چگونه درست شد،
این موضوع برمیگرده به مرحوم خسرو شکیبایی، زمانی روزنامه ها او را "خسرو سینمای ایران" می نامیدند جالب بودن این لقب ایده ای شد برای آقای پرویز مشکاتیان که ار همین در موسیقی ایران استفاده کنند، ما ایرانیها هم معمولا یه علت شعردوستی ابن لقب ها را به راحتی می پذیریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین