کد خبر: ۲۹۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
حتی مدیران فرهنگی نقد را نمی‌شناسند

در حاشیه حمله به طنز "در حاشیه"؛ دلایل کم‌ظرفیتی در مقابل نقد چیست؟

محمد بقایی ماکان، مورخ فیلسوف وپژوهشگر فرهنگی گفت: متاسفانه با وجود اینکه در تاریخ فرهنگی ایران و در حوزه‌های فلسفی و ادبی موضوعی به نام نقد ونقدپذیری وجود داشته است اما بر اثر تغییرات ودگرگونی‌های تاریخی، این فرهنگ از میان ایرانیان رخت بربسته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- سری اول سریال طنز  "درحاشیه"  که به انتقاد از پزشکان پرداخته بود با فشار جامعه پزشکی متوقف شد. با این وجود مهران مدیری اعلام کرد حالا قسمت دوم این مجموعه را در زندان خواهد ساخت که به‌زودی در این لوکیشین فیلمبرداری خواهد شد. 

محمد بقایی ماکان، مورخ و پژوهشگر حوزه فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب به دلایل کم‌ظرفیتی ایرانیان در مقابل نقد پرداخته و با تحلیل رفتار جامعه پزشکی گفت: «حقیقت این است که در تاریخ ما موضوعی به نام نقد وجود داشته است و در حوزه‌های فلسفی و ادبی شواهد آن را می‌توان یافت و شاعران و نویسندگان زیادی بر معنای نقد تاکید داشته‌اند اما متاسفانه بر اثر تغییرات گوناگون و تهاجم‌ها به ایران این فرهنگ در جامعه امروز کمرنگ شده است.» 

محمد بقایی ماکان با اشاره به اینکه هر مسئله‌ای که مورد نقد قرار می‌گیرد دارای ارزش است، تاکید کرد: «اگر کتابی و حرفی و مسئله‌ای نقد می‌شود نشان می‌دهد که این مسئله ارزش نقد و محک خوردن را دارد و قابل بررسی است اما شوربختانه ما تصور می‌کنیم کسی که نقد می‌کند الزاما کاستی‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد حال آنکه نقد جدا کردن سره از ناسره است.» 

این مورخ و پژوهشگر فلسفه در ادامه پایه طنز را انتقاد دانست و گفت: «پایه و اساس طنز بر انتقاد استوار است. اشعار عبید زاکانی و سید و اشرف و میرزاده عشقی همگی از طنز و انتقاد بهره برده است در واقع جامعه‌ای که طنز را دوست دارد به معنای آن است که می‌خواهد پارامتری برای اصلاح خود بیابد.»

دکتر بقایی ماکان با ابراز ناامیدی و تعجب از هجمه‌های جامعه پزشکی به سریال در حاشیه گفت: «نخبگان جامعه در جهان سوم به دو دسته تقسیم می‌شوند عده‌ای به معنای واقعی کلمه کسب معرفت می‌کنند و عده‌ای دیگر فقط به جهت کسب مدرک و یا اعتبارات اجتماعی به کسب علم می‌پردازند. بنابراین به میزان انگیزه اولیه کسب علم این افراد با نقد سازگارهستند و یا از آن می‌گریزند.» 

بقایی ماکان تعبیر انتقاد سازنده را نادرست خواند وگفت: «متاسفانه از مدیران حتی فرهنگی ما  به قدری از نقد گریزانند که واژه انتقاد سازنده را به کار می‌برند. سوال اینجاست که آیا نقد غیرسازنده هم داریم یا ماهیت نقد حرفه‌ای و سالم جز سازندگی است؟ جواب این سوال که کامکا واضح است نشان می‌دهد چقدر سطوح بالادستی جامعه ما با وضوع نقد بیگانه است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین