کد خبر: ۲۹۵۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

علائم متعدد بیماری ام اس را بشناسید

یک متخصص مغز و اعصاب، تاکید کرد: بیماری ام اس به این خاطر که سیستم مغز و نخاع را درگیر می کند، می تواند علائم بالینی متعددی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر نسترن مجدی نسب، گفت: بیماران با تظاهرات مختلفی مراجعه می کنند که می تواند علامت یک بیماری دیگر باشد و به همین دلیل تشخیص افتراقی ام اس گامی مهم در روند کنترل این بیماری است.

به گزارش مهر، وی، علائم بیماری ام اس اعم از فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل را برشمرد و خاطر نشان کرد: همانظور که یک بیمار سکته مغزی با فلج یک سمت بدن می تواند مراجعه کند، بیمار مبتلا به ام اس هم می تواند با همین علامت مراجعه کند و پزشک دچار سردر گمی شود که در پی آن تشخیص بیماری ممکن است به تاخیر بیفتد.

مجدی نسب که در بیست و دومین کنگره بین المللی مغز و اعصاب با موضوع تشخیص افتراقی ام اس تجربیات خود را به همکاران جوان خود در این حوزه منتقل خواهد کرد، اظهار کرد: در تشخیص ام اس، گرفتن یک شرح حال خوب، معاینه دقیق و خوب، و کمک از روش های پاراکلینیکی اهمیت خاصی دارد که پزشکی که در زمینه ام اس دانش کافی داشته باشد به راحتی می تواند تشخیص افتراقی بیماری را با انجام یک سری آزمایشات و ام آرآی مغز و همچنین معاینه و شرح حال خوب رد کند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مشاهده میکنیم که گاهی به خاطر تظاهرات متعددی که بیماری ام اس دارد، بیمار به پزشکان متخصص غیرمرتبط مراجعه کرده اند و روند تشخیص و درمان بیماری آنها به تعویق افتاده است. به عنوان مثال به دلیل تاری دید و یا دو بینی به چشم پزشکان مراجعه شده در حالی که علت این اختلالات بینایی ام اس بوده است و بالعکس ممکن است یک بیماری که اختلال بینایی دارد به ما مراجعه کند و متوجه شویم که خوشبختانه ام اس ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه هدف ما در این سخنرانی این است که پزشکان مغز و اعصاب را با علائمی که می تواند بیماری های مغز و اعصاب را از سایر بیماری هایی که با علائمی شبیه به اینها هستند، آشنا کنیم، ابراز کرد: با تشخیص افتراقی بیمار از سردرگمی نجات پیدا می کند و زودتر تشخیص بیماری اش داده خواهد شد.

مجدی نسب گفت: امروزه ثابت شده تشخیص زودرس بیماری ام اس می تواند از پیشرفت بیماری با روش های درمانی موجود جلوگیری نماید. البته لازم به ذکر است که در ایران و جهان درمان قطعی ام اس وجود ندارد اما درمان های پیشگیرانه ای داریم، زیرا ام اس سیر پیشرونده پیدا می کند.

وی تاکید کرد: هر بیماری با این علائم مراجعه کرد حتما باید تحت معاینه پزشک مغز و اعصاب قرار بگیرد تا به طور یقین تعیین شود که بیماری ام اس نداشته باشد: عدم تعادل، سرگیجه، دو بینی، تاری دید، خستگی هایی که بدون دلیل و طول کشنده باشد، بی حسی یا مور مور شدن اندام و ضعف اندام .حتی اگر این علائم گذرا باشند به این معنی که بیمار بگوید تاری دید یک دو روزه پیدا کردم و خوب شد باز هم توصیه می کنیم به متخصص مراجعه داشته باشد، به ویژه متخصین مغز و اعصابی که روی ام اس کار می کنند.

رئیس انجمن ام اس استان خوزستان افزود: همانطور که یک علامت می تواند ناشی از بیماری ام اس باشد، می تواند ناشی از یک دیسک گردنی هم باشد که این تشخیص افتراقی فقط با یک معاینه دقیق انجام می شود.

بر اساس این گزارش، بیست و دومین کنگره بیماری های مغز و اعصاب از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین