کد خبر: ۲۹۵۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴

درباره لوکزامبورگ بیشتر بدانید؛ بهترین دستمزد/کشوری که بچه‌هایش ٤ زبان می‌آموزند

لوکزامبورگ بیشترین درآمد سالانه بین کشورهای اروپا را داراست. بخش صنعتی این کشور در حوزه‌هایی همچون فولاد، مواد شیمیایی و لاستیک فعال است.
آفتاب‌‌نیوز :
بخش زیادی از اقتصاد لوکزامبورگ به خدمات، به‌ویژه بانکداری و امور مالی متکی است. لوکزامبورگ مهم‌ترین مرکز بانکداری خصوصی در ناحیه یورو است. واحد پول لوکزامبورگ از‌ سال ۲۰۰۲ یورو است.

پیش از‌ سال ۲۰۰۲ و در تمام طول قرن بیستم واحد پول این کشور، فرانک لوکزامبورگ بود. لوکزامبورگ کشوری در قاره اروپاست که به مرکزی برای موسسه‌های مالی و بانک تبدیل شده است. این کشور با بلژیک، فرانسه و آلمان همسایه است و تنها بازمانده نظام حکومتی دوک‌نشینی در جهان است. لوکزامبورگ یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و براساس آمارهای‌ سال ٢٠٠٧ سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در جهان از آن این کشور است و یکی از کوچکترین کشورهای قاره اروپاست.

لوکزامبورگ از نظر وسعت در بین ١٩٤کشور جهان، رتبه ١٧٥ را دارد. این کشور یکی از پایه‌گذاران اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان ملل متحد بود. شهر لوکزامبورگ، پایتخت این کشور میزبان تعدادی از ساختمان‌های وابسته به اتحادیه اروپا است. تولید ناخالص داخلی در این کشور ٧٩/٣٨میلیارد دلار است. ٢٠٥‌هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که بیش از ١٢١‌هزار نفر از آنها از آن سوی مرزها از کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک می‌آیند. نرخ بیکاری در این کشور ٤/٤درصد است. آماری از افراد زیر خط فقر در دست نیست.

 در ‌سال ٢٠٠٧ میلادی نرخ تورم در لوکزامبورگ ١/٢‌درصد بود. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، فولاد و فرآورده‌های آن،‌ مواد شیمیایی، الوار و شیشه است که به کشورهای آلمان (٣/١٩درصد)، فرانسه (٥/١٥درصد)، ایتالیا (٥/٩درصد)، انگلیس (٥/٩درصد)، بلژیک (٨/٨درصد)، اسپانیا (٣/٥درصد) و هلند (٥/٤درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل مواد معدنی، آهن، مواد غذایی و کالاهای لوکس است که از کشورهای بلژیک (٣/٢٦درصد)، آلمان (١/٢٠درصد)، چین (٧/١٦ درصد)، فرانسه(٥/٨درصد)، انگلیس (٥/٥درصد) و هلند (٢/٤درصد) وارد می‌شود.

شرایط کار، بیمه و قوانین مالیاتی در لوکزامبورگ به ‌صورتی است که افراد کشورهای همسایه کارکردن در این کشور را به کشور خودشان ترجیح می‌دهند. پنجمین کشور جهان از نظر کیفیت زندگی و دارای بالاترین درآمد سرانه در میان کشورهای جهان است. این کشور همچنین از نظر وضع بهداشتی و کیفیت زندگی نمرات بالایی کسب کرده است. نرخ سواد در این کشور ١٠٠درصد بوده و سرانه رشد بهره‌وری در لوکزامبورگ به بیش از ٥٠‌هزار و ٣٠٠ دلار می‌رسد. درحالی‌که سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی این کشور اروپایی حدود ٨٤‌درصد است، سهم بخش صنایع تولیدی حدود ١٤‌درصد است. در این کشور ٢٤ روز طول می‌کشد تا بتوانید یک شغل جدید را آغاز کنید و نرخ بیکاری در آن ٨/٦‌درصد است.

لوکزامبورگ کشوری در شمال فرانسه است که با آلمان، فرانسه و بلژیک همسایگی دارد. این کشور یکی از  سه کشوری هست  که بیشترین درآمد سرانه را  در دنیا دارد و اغلب به‌عنوان امن‌ترین کشور دنیا اسم برده می‌شود. این کشور جزو کشورهایی با چند فرهنگ است. اغلب مردم به چهار زبان فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و لوکزامبورگی صحبت می‌کنند. درآمد اصلی این کشور از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و بانکداری است و یکی از بزرگترین مراکز بانکداری اروپاست. رفت‌وآمد از لوکزامبورگ به کشورهای همسایه به راحتی صورت می‌گیرد و با قطارهایی که چندین بار در روز حرکت دارند تا بروکسل ٣ ساعت، تا پاریس ٢,٥ ساعت و تا تریه در آلمان ٤٥ دقیقه فاصله است.

دانشگاه لوکزامبورگ در ‌سال ٢٠٠٣ تأسیس شده است و  تا قبل از آن  چندین موسسه آموزش عالی در لوکزامبورگ بود که هر کدام در زمینه‌های مختلف دانشجو جذب می‌کنند. هزینه تحصیل در این کشور بسیار کم است ولی در عوض لوکزامبورگ یکی از گران‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌آید و این هزینه به علت سطح بالای زندگی است.

اگر بخواهیم هزینه‌های زندگی در این کشور را بگوییم معمولا هزینه‌ای بین ١٤٠٠ تا ١٥٠٠ یورو است که البته این هزینه شامل یک زندگی کاملا معمولی و در حد دانشجویی است.

بیشترین مقدار این هزینه مربوط به هزینه‌های مکان زندگی است که هزینه‌ای بین ٩٠٠ تا ١٠٠٠ یورو را شامل می‌شود؛ هزینه‌هایی مثل هزینه خوراک، رفت‌و‌آمد و سایر هزینه‌ها نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. به‌عنوان مثال هزینه خوراک در این کشور حدود ٤٠٠ یورو است.

اگر شخصی در این کشور شاغل باشد، هزینه بیمه و مالیات نیز معمولا بالاتر از سایر کشورهاست ولی با توجه به این موضوع که معمولا درآمد در این کشور با نسبت هزینه‌ها تناسب دارد، شخص شاغل، نگرانی از این جهت ندارد.


بهترین دستمزد

درحالی كه دستمزد بخورونمیر ساعتی كمتر از ۲ یورو در آلمان جنجال به پا كرده است، میزان حداقل دستمزد در اكثر كشورهای همسایه آلمان ساعتی بیش از ۸یورو است، به‌عنوان مثال میزان حداقل دستمزد تنها در لوكزامبورگ حتی از مرز ساعتی ۹یورو گذشت و به ساعتی ۸/۹ یورو رسید.
در اكثر كشورهای اروپا مسأله تعیین حداقل دستمزد جزو ابزار‌های بنیادی تنظیم بازار كار محسوب می‌شود كه موجب تثبیت درآمد قشر كم‌درآمد و جلوگیری از اثرات منفی ناپایدار بودن درآمد بر مشاغل است.

تاثیرات منفی ناپایدار بودن دستمزد غالبا از نظر دور می‌ماند. در بررسی كه به تازگی یك موسسه علمی، اجتماعی و اقتصادی به نام WSI در‌هانس- بكلر- اشیتفتونگ انجام داده، این نتایج به دست آمده است:  

در ۱۸ كشور از ۲۵ كشور اتحادیه اروپا حداقل دستمزد به‌طور قانونی به تصویب رسیده است و براساس میزان درآمد تصویب شده سه گروه متفاوت وجود دارند: در كشور بریتانیا، ایرلند و فرانسه، حداقل دستمزد ساعتی ۳۶/۷یورو تا ۶۹/۸یورو است. در كشورهای جنوب اروپا بین ۶۲/۲یورو تا ۸۶/۳یورو است و در كشورهای میانه و شرق اروپا از ۶۷ سنت تا ۵۸/۱یورو است.

 به‌تازگي قرار شده ‌است كه از ‌سال ٢٠١٥ به بعد، حداقل دستمزدها در آلمان ٥/٨ يورو (٧٢/١١ دلار) در هر ساعت باشد. اين درواقع بخشي از توافق‌ها ميان حزب دموكرات‌مسيحي آنگلا مركل و حزب سوسيال دموكرات براي تشكيل دولت بعد از انتخابات اخير بود.

 بين سال‌هاي ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ متوسط دستمزد در ٧ كشور اروپايي افزايش پيدا كرد. در اسلووني ٩/٢٠ درصد، در مجارستان ١/١٣، بلغارستان ٧ درصد، لهستان ٢/٦ درصد، لتوني ٥/٥ درصد، اسلوواكي ٥/١‌درصد و روماني ٥/٠ درصد. در ديگر كشورهاي اروپايي حداقل دستمزد يا به دليل نرخ بالاي تورم يا به دليل كاهش متوسط دستمزدها، كاهش يافته ‌است. مثلا در ليتواني حداقل دستمزد تا ٨‌درصد كاهش يافته، در جمهوري چك ٥/٦ درصد، در اسپانيا ٦/٤ درصد، در انگليس ٦/٤‌درصد و در بلژيك ٣/٣ درصد.

اكثر كشورهاي اتحاديه اروپا نرخ مصوب حداقل دستمزد دارند غير از دانمارك، سوئد، فنلاند، آلمان، اتريش، ايتاليا و قبرس.

در يونان، حداقل دستمزد ٥٨٦ يورو است درحالي‌كه مثلا در جمهوري چك حداقل دستمزد ٣١٢ يورو است يا در اسپانيا ٧٨٤ يورو در فرانسه ١٤٢٦ يورو، در انگليس ١٢٤٤ يورو و در هلند حداقل دستمزد ١٤٥٦ يورو است.

وضعيت دستمزد در جهان

سازمان جهاني كار به‌تازگي با محاسبه دستمزدها در ٧٢ كشور جهان، رقمي را به‌عنوان متوسط دستمزد جهاني اعلام كرده است. براساس محاسبه اين سازمان بين‌المللي متوسط دستمزد ماهانه در جهان ١٤٨٠ دلار است. البته در اين محاسبه متوسط دستمزد جهاني، بعضي دستمزدهاي بسيار پايين در فقيرترين كشورهاي جهان محاسبه نشده است.

در اين رقم متوسط، همه متغيرها ازجمله هزينه زندگي در كشورهاي مختلف، درنظر گرفته ‌شده است. اين رقم تنها مربوط به كساني است كه حقوق‌بگير هستند نه كساني‌كه كسب‌وكار و تجارت شخصي خود را دارند. براساس اين رقم اعلام شده، كشورهاي لوکزامبورگ، نروژ، اتريش و آمريكا در رده‌هاي نخست و كشورهاي هند، فيليپين، پاكستان و تاجيكستان در پايين‌ترين رده‌هاي فهرست متوسط دستمزد جهان هستند.

رده‌بندي كشورها از نظر بيشترين متوسط دستمزد اعلام شده توسط سازمان بين‌المللي كار
١.لوکزامبورگ ٢. نروژ ٣. اتريش ٤. آمريكا ٥. انگليس ٦.بلژيك ٧. سوئد ٨. ايرلند ٩. فنلاند١٠. كره جنوبي ١١.فرانسه ١٢. كانادا ١٣. آلمان ١٤. سنگاپور ١٥. استراليا ١٦. قبرس ١٧. ژاپن ١٨. ايتاليا ١٩. ايسلند ٢٠. اسپانيا ٢١. يونان ٢٢. نيوزيلند ٢٣. آفريقاي جنوبي ٢٤. مالت ٢٥. جمهوري چك ٢٦. كرواسي ٢٧. تركيه ٢٨. قطر ٢٩. هنگ‌كنگ ٣٠. لهستان ٣١. اسلوواكي ٣٢. مجارستان ٣٣. مقدونيه ٣٤. بوسني ٣٥. استوني ٣٦. روسيه ٣٧. جامائيكا ٣٨. ليتواني ٣٩. آرژانتين ٤٠. لتوني ٤١. صربستان ٤٢. شيلي ٤٣. بوتسوانا ٤٤. مالزي ٤٥. بلاروس ٤٦. روماني ٤٧. بحرين ٤٨. پاناما ٤٩. موريتاني ٥٠. برزيل ٥١. ماكائو ٥٢. قزاقستان ٥٣. بلغارستان ٥٤. كلمبيا ٥٥. اوكراين ٥٦. چين ٥٧. مكزيك ٥٨. گرجستان ٥٩. جمهوری آذربايجان ٦٠. مصر ٦١. تايلند ٦٢. ارمنستان ٦٣. دومنيكن ٦٤. مولداوي ٦٥. مغولستان ٦٦. سوريه ٦٧. قرقيزستان ٦٨. هند ٦٩. فيليپين ٧٠. پاكستان ٧١. تاجيكستان.

نرخ پایین بیکاری و تورم صندوق بین‌المللی پول، کشورهای لوکزامبورگ، ماداگاسکار، آمریکا، لیبی و مغولستان را برترین اقتصادهای جهان به ترتیب از نظر درآمد سرانه، میزان بدهی دولتی، حجم اقتصاد، رشد اقتصادی و سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی معرفی کرد. به‌گزارش سي‌ان‌ان، در این فهرست لوکزامبورگ به دلیل دارا بودن بیشترین درآمد سرانه در بین ٥ اقتصاد برتر جهان قرار گرفته است. این کشور کوچک اروپایی دست‌کم از یک جهت مقتدر است. این کشور بیشترین درآمد سرانه جهان را در اختیار دارد.

 لوکزامبورگ با تولید ناخالص داخلی ٥٥,٩‌میلیارد دلار اقتصاد نسبتا کوچکی به‌شمار می‌رود، اما با توجه به جمعیت اندک این کشور درآمد سرانه به ازای هر نفر ١٠٦ هزار و ٩٥٨ دلار است. تنها رقیب این کشور از نظر درآمد سرانه به ازای هر نفر، قطر است. لوکزامبورگ همچنین از رتبه اعتباری AAA، نرخ پایین بیکاری و تورم برخوردار است.

بخش عمده اقتصادی این کشور را بخش‌های مالی و صنعتی تشکیل می‌دهند و شهروندان این کشور از یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان برخوردارند. اما این کشور نقطه‌ضعف‌های اندکی هم دارد. حدود ٦٠‌درصد از نیروی کاری این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و قوانین مالیاتی آسانگیرانه این کشور به‌شدت مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

کشوری که بچه‌هایش ٤ زبان می‌آموزند

لوکزامبورگ، کشوری است کوچک با جمعیتی حدود ۵۰۰‌هزار نفر. پایتخت این کشور هم «لوکزامبورگ» نامیده می‌شود و حدود ۹۰‌هزار نفر جمعیت دارد، البته طی روز، این جمعیت به ۱۳۰‌هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. ۴۰‌هزار نفر از کشورهای همسایه، بلژیک، فرانسه و آلمان برای کار به لوکزامبورگ می‌آیند و شب‌ها به کشور خود برمی‌گردند. شرایط کار، بیمه و قوانین مالیاتی در لوکزامبورگ به صورتی است که این افراد کار کردن در این کشور را به کشور خودشان ترجیح می‌دهند. لوکزامبورگ کشوری در قاره اروپا است که به مرکزی برای موسسه‌های مالی و بانک تبدیل شده است.

این کشور با بلژیک، فرانسه و آلمان همسایه است. این کشور تنها بازمانده نظام حکومتی دوک‌نشینی در جهان است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و براساس آمارهای‌ سال ٢٠٠٧ سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)، بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در جهان از آن این کشور است. لوکزامبورگ یکی از کوچکترین کشورهای قاره اروپا است.

این کشور از نظر وسعت در بین ١٩٤ کشور جهان رتبه ١٧٥ را دارد. این کشور یکی از پایه‌گذاران اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک‌شمالی(ناتو) و سازمان ملل متحد بود. شهر لوکزامبورگ، پایتخت این کشور میزبان تعدادی از ساختمان‌های وابسته به اتحادیه اروپا
 است.

سیاست در لوکزامبورگ

در این کشور دموکراسی با کمک مجلس پیاده می‌شود. رئیس حکومت، دوک اعظم است. این سمت موروثی است و از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. اکنون دوک اعظم، هنری است و پس از او پسرش، جانشینش می‌شود. رئیس دولت، نخست‌وزیر است. قانون اساسی این کشور در ‌سال ١٨٦٨ تدوین شده است. قوه‌قانون‌گذاری این کشور شامل شورای نمایندگان است که ٦٠کرسی دارد و نمایندگانش برای دوره‌ای ٥ ساله با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. مجلس دیگری نیز در این کشور فعال است که در حقیقت مجلس مشاوران است و ٢١ عضو آن را دوک‌اعظم از میان مردم عادی انتخاب می‌کند.

اقتصاد در لوکزامبورگ

تولید ناخالص داخلی در این کشور ٧٩/٣٨میلیارد دلار است. ٢٠٥‌هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که بیش از ١٢١‌هزار نفر از آنها از آن سوی مرزها از کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک می‌آیند.

نرخ بیکاری در این کشور ٤/٤درصد است. آماری از افراد زیر خط‌فقر در دست نیست. در‌سال ٢٠٠٧ میلادی، نرخ تورم در لوکزامبورگ ١/٢‌درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، فولاد و فرآورده‌های آن،‌ موادشیمیایی، الوار و شیشه است که به کشورهای آلمان (٣/١٩درصد)، فرانسه (٥/١٥ درصد)، ایتالیا (٥/٩درصد)، انگلیس (٥/٩درصد)، بلژیک (٨/٨ درصد)، اسپانیا (٣/٥درصد) و هلند (٥/٤ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل مواد معدنی، آهن، مواد غذایی و کالاهای لوکس است که از کشورهای بلژیک (٣/٢٦درصد)، آلمان (١/٢٠درصد)، چین (٧/١٦درصد)، فرانسه(٥/٨درصد)، انگلیس (٥/٥درصد) و هلند (٢/٤درصد) وارد می‌شود.

مردم لوکزامبورگ

جمعیت این کشور ٤٨٦‌هزار نفر با میانگین سنی ٣٩‌سال است. امید به زندگی برای زنان ٨٣ و برای مردان ٧٦‌سال است. ٨٧‌درصد از مردم این کشور مسیحی پیرو کلیسای کاتولیک رم هستند. زبان رسمی آنها لوکزامبورگی است.

زبان

در لوکزامبورگ سه زبان رایج است. زبان لوکزامبورگی که برای گفت‌وگوهای روزمره از آن استفاده می‌شود، زبان فرانسه که زبان قانونی کشور است و مکاتبات قانونی به این زبان انجام می‌شود و زبان آلمانی که در مطبوعات از آن استفاده می‌شود. بچه‌ها در لوکزامبورگ در ۶ سالگی با آغاز دبستان، درحالی‌که در خانه به زبان لوکزامبورگی صحبت می‌کنند، زبان آلمانی را می‌آموزند، در ۷ سالگی فرانسه را آغاز می‌کنند، از ۱۲ سالگی به بعد ریاضی را به زبان فرانسه می‌آموزند و در ۱۳ سالگی زبان انگلیسی را شروع می‌کنند. به این ترتیب با پایان دوره راهنمایی، ۴ زبان را می‌دانند و مهم‌تر این‌که این زبان‌ها باعث سردرگمی‌شان نمی‌شود.

مرزهای داخلی

منطقهKirchberg  شامل سه بخش است: یک بخش آن مختص ساختمان‌هایی است که به اتحادیه اروپا اختصاص دارند، مثل اداره قضایی اروپا، پارلمان اروپا، مرکز سرمایه‌گذاری‌های اروپایی، اداره کنترل پروازهای اروپا و... حدود ۱۰‌هزار نفر از ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در این ادارات کار می‌کنند. جالب این‌که «مدرسه اروپایی» مدرسه خاصی است که برای فرزندان این افراد در این منطقه تأسیس شده است. در این مدرسه، کلاس‌هایی به تمام زبان‌های رایج اروپا به صورت رایگان، وجود دارد و مثلا یک بچه اهل اسلواکی می‌تواند به زبان اسلواک درس بخواند.

بخش دوم منطقه Kirchberg مربوط است به تفریحات که امکاناتی از قبیل زمین‌های ورزشی، سینما و... دارد. لوکزامبورگ بیشترین سرانه صندلی سینما در اروپا را دارد. هوای بارانی لوکزامبورگ، مردم را به سینما علاقه‌مند کرده است. شبکه RTL(Radio Television of Luxembourg)  بزرگترین شبکه رادیو- تلویزیونی اروپا در لوکزامبورگ و در همین منطقه واقع شده است. این شبکه، ٩٠‌سال عمر دارد.

بخش سوم منطقه هم به بانک‌ها اختصاص دارد. اقتصاد لوکزامبورگ براساس صنعت استیل‌سازی و بانکداری است. در شهر لوکزامبورگ حدود ١٤٠ شعبه بانک وجود دارد.

لوکزامبورگ تنها کشور «دوک‌نشین» دنیا است. دوک تنها یک نگهبان دارد. در مواقعی که میهمان خارجی به دیدن دوک می‌آید، تعداد نگهبانان به دو، سه، چهار و درنهایت شش می‌رسد! ارتش لوکزامبورگ فقط ١٢٠٠ نفر عضو دارد و بیشتر از این هم به دوک اعظم نمی‌رسد...

لوکزامبورگی‌ها هنوز آلمانی‌ها را بابت آنچه نازی‌ها کردند نبخشیده‌اند، حتی لوکزامبورگی‌های قدیمی، به آلمان سفر هم نمی‌کنند. نازی‌ها، لوکزامبورگی‌ها را مجبور کردند در جنگ به آلمان کمک کنند و کسانی که این کار را نمی‌کردند، با خانواده‌هایشان به اردوگاه‌های مرگ فرستاده می‌شدند...

منبع: روزنامه شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین