کد خبر: ۲۹۶۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰

جزئیات جلسه امروز هیئت دولت

در جلسه امروز هیئت وزیران که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، برنامه حفاظت، احیا و مدیریت دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور تصویب شد.
آفتاب‌‌نیوز : حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به گزارش وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی درباره «عملکرد یک ساله طرح تحول نظام سلامت»، اظهار داشت: از سال‌های گذشته همواره اجرای طرح تحول سلامت مطرح بوده است، اما این دولت با تفضل الهی توفیق گام‌ نهادن در این مسیر خطیر را پیدا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌‌جمهور اجرای این طرح در چنین گستره‌ای را موجب شگفتی برخی از رؤسای کشورها عنوان کرد و بر استمرار آن تا دستیابی به کلیه اهداف طرح تأکید نمود.

روحانی همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را به تأمین منابع مورد نیاز طرح و پرداخت به موقع مطالبات بیمه‌ها موظف نمود.

گزارش وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی درباره «عملکرد یک ساله طرح تحول نظام سلامت» به هیئت وزیران ارائه شد.

براساس این گزارش، از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون، تعداد 9 میلیون و 200 هزار نفر متقاضی دریافت دفترچه بیمه پایه سلامت بوده‌اند که از این تعداد بیش از هشت میلیون نفر مشمول دریافت مزایای آن شده‌اند.

علاوه بر آن میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت از 37 درصد در بهار سال 1392 به سه درصد در مناطق روستایی و شش درصد در مناطق شهری کاهش یافته است.

همچنین اقلام دارویی در دسترس بیمارستان‌ها از 320 قلم دارو به 750 قلم افزایش یافته که رشد 134 درصدی را در پی داشته است.

انجام 33 میلیون ویزیت استاندارد در سراسر کشور و ایجاد 585 کلینیک ویژه بیمارستانی و دانشگاهی و 17 پایگاه اورژانس هوایی از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون از جمله موارد اشاره شده در این گزارش است.

بازسازی یک میلیون و 400 هزار متر مربع از فضای بیمارستان‌ها که موجب رضایت‌مندی 86 درصدی بیماران از محیط درمانی مراکز درمانی دانشگاه‌ها شده است، رشد 44 درصدی در تأمین ملزومات مصرفی بیمارستان‌ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، ترویج زایمان طبیعی با تعداد 470 هزار زایمان طبیعی در سال 1393 و افزایش رشد آن در مقایسه با زایمان به روش سزارین نیز از جمله دستاوردهای این طرح بوده است.

همچنین در این جلسه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارشی از نحوه اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم ارائه نمود.

براساس پیشنهاد این سازمان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است معادل سی هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید گندم و محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی تولید داخل در اختیار مباشر معرفی شده توسط وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بحث و بررسی، به تصویب هیئت وزیران رسید که اهم آن به شرح زیر است:

با توجه به بحران خشکسالی، استفاده بی‌رویه از آب تالاب‌ها و زهکشی و خشک کردن اراضی باتلاقی و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی و نیز جلوگیری از انتقال آب به دریاچه‌ها، هیئت وزیران برنامه حفاظت، احیا و مدیریت دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور را به تصویب رساند.

بروزرسانی و بازنگری راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت و احیای تالاب‌ها، تهیه و اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها با اولویت تالاب‌های بحرانی و خسارت دیده، تهیه و تصویب حد بستر تالاب‌ها، الزام‌ به رعایت ضوابط پایداری تالاب‌ها در هرگونه بهره‌برداری و عملیات عمرانی، معدنی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی در بستر تالاب‌ها، اولویت تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست پس از تأمین آب شرب و تهیه و اجرای برنامه کشاورزی پایدار و سازگار با محیط زیست در حوضه‌های آبریز تالاب‌های بحرانی و خسارت دیده با لحاظ ارزش اقتصادی آب و بدون گسترش سطح اراضی کشاورزی از محورهای این برنامه است.

دولت همچنین با اصلاح یک ماده از اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهر تهران موافقت کرد.

براساس اصلاح اساسنامه فوق، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را با حفظ مسئولیت به هر یک از اعضای هیئت مدیره یا دیگر کارکنان شرکت یا مدیران وزارت راه و شهرسازی در هر یک از استان‌ها یا مدیران شرکت‌های زیرمجموعه واگذار نماید.

با تصویب هیئت دولت، محصولات ذرت و جو به ترتیب در استان‌های خوزستان و کرمانشاه به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین گردید.

از جمله دلایل انتخاب این محصولات و استان‌های مذکور عبارتند از:

- استراتژیک بودن این محصولات برای کشور
- سطح بالای تولید جهت کشف نرخ منصفانه
- وجود زیرساخت‌های لازم و آمادگی نهادهای متولی در این بخش‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب برای فعالان در این استان‌ها
- امکان ایجاد شرایط ذخیره‌سازی و انبار کردن محصول
- رقابتی بودن بازار فروش و تقاضای این محصولات
- سابقه عرضه در بورس کالای ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین