کد خبر: ۲۹۷۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
پایان نشست 4روزه برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای

عراقچی: برای هر سناریویی آماده‌ایم/ادامه نگارش پیش‌نویس؛ هفته آینده در وین‎

سومین دور مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 در سطح معاونان و کارشناسان در چارچوب نگارش پیش نویس متن توافق جامع هسته ای پس از چهار روز در وین پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
دور بعدی مذاکرات هفته آینده در سطح معاونان وزیران خارجه ایران 1+5 بار دیگر در وین برگزار می شود. به نظر می آید نگارش متن پیش نویس حداقل تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش آفتاب، در سومین دور مذاکرات که از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز و تا پایان روز جمعه ادامه داشت ضمن نشست معاونان وزیر خارجه ایران و هیات اتحادیه اروپا به نمایندگی از 1+5، معاونان وزیر خارجه کشورمان دیدارهای جداگانه با همتایان آمریکایی، روسی، چینی و اروپایی داشتند.

همچنین عصر روز جمعه نیز نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 برای جمع بندی مباحث صورت گرفته برگزار شد و قرار شد گفت و گوها هفته آینده نیز در وین ادامه یابد.

سید عباس عراقچی روز پنج شنبه هفته گذشته پس از دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،گفت: فکر می‌کنم یکی، دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش‌نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد و بعد در جلسه وزیران نهایی شود برسیم، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، سرعت پیشرفت کم است به‌دلیل سختی کار، ولی خوب با یک روال مستمری ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، رویکرد آمریکا در تغییر نظراتش در برخی موضوعات به ویژه تحریم‌ها به خوبی و روشنی در اظهارات و موضع گیری‌های مقامات این کشور آشکار است و به گفته محمد جواد ظریف «گفته‌های مقامات آنها (آمریکا) گفته‌های خوبی نیست.»

در همین چارچوب ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در گفت وگو با بلومبرگ، بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل بعد از توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5 را رد کرد و گفت: هیچ‌گونه بازگشت خودکار به هیچ عنوان وجود ندارد.

قرار است با اعلام و امضای توافق جامع هسته‌ای همزمان قطعنامه‌ای در شورای امنیت این توافق را تایید و به واسطه آن قطعنامه، تمامی قطعنامه هایی که در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و مرتبط با موضوع هسته‌ای به تصویب رسیده است، لغو شود. اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بر آن هستند که برخلاف توافق ژنو و بیانیه سوییس مسیری را برای بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق ایجاد کنند.

هم چنین آنها هنوز نسبت به لغو تمامی تحریم‌های ثانویه اقتصادی مرتبط با موضوع هسته‌ای همزمان با اجرای توافق موضع مشخصی ندارند و مقامات آمریکایی هرازگاه اظهارات متناقضی را در این ارتباط مطرح می‌کنند.

در مذاکرات هسته‌ای برای هر سناریویی آماده‌ایم

 خبرگزاری رویترز نیز از وین گزارش داد: عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز جمعه در پاسخ به این سوال که اگر تا ماه ژوئیه یک توافق نهایی حاصل نشود چه اتفاقی خواهد افتاد گفت که ایران در مذاکراتش با قدرت های جهان برای هرنوع سناریویی آمادگی دارد.

دیپلمات ها در وین در حال پیشبرد تعیین جزئیات یک توافق نهایی طی هفته جاری بودند بی آن که پیشرفت عمده ای با نزدیک شدن ضرب الاجل آخر ژوئن برای حصول این توافق حاصل شود. 

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری اتریش ( آپا ) گفت : هرچند که من خوشبینم ، این به معنای پذیرش هرنوع توافقی نیست. تمام طرفها خواستار توافق خوب هستند و برای ایران توافقی خوب است که حقوق مشروع را ارج نهاده و به تحریم ها پایان دهد. 

وی گفت : ما تمام احتمالات را در نظر گرفته ایم و لذا براساس آن برای تمام سناریوها آماده ایم . '

به گزارش ایرنا، عراقچی گفت : به گمان ما ، حل بخشهای فنی توافق در صورتی که خواست و اراده قوی وجود داشته باشد دشوار نخواهد بود. اگر قضیه این طور باشد، توافق نهایی به احتمال بسیار قوی تا پیش از ضرب الاجل دست یافتنی خواهد بود. 

رویترزنوشت: وی روز پنجشنبه مذاکراتی با یوکیا آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داد. آژانس خواستار دسترسی به سایت های نظامی ایران است ولی تهران آن را از خطوط قرمز خود می داند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین