کد خبر: ۲۹۷۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

کمپ دیوید بعد از سوئیس

دیپلماسی جدید و متفاوت جمهوری اسلامی ایران در ماههای اخیر در سیاست خارجی خود کشورهای حوزه خلیج فارس و ایالات متحده را در کمپ دیوید جمع کرد. یکی برای جلب حمایت آمریکا و دیگری برای دادن اطمینان به شورای همکاری.
آفتاب‌‌نیوز :
وحید آسی: جان میرشایمر استاد دانشگاه شیکاگو و از نظریه پردازان واقع گرای تهاجمی در خصوص مقوله امنیت معتقد است که دولتهای بزرگ به یک میزان خاصی از قدرت قانع و راضی نیستند، بلکه برای کسب امنیت حقیقی همیشه به دنبال افزایش قدرت می باشند و این در حالی است که کشورهای یک منطقه در صورت مشاهده قدرت نوظهور در منطقه به دنبال افزایش و تحکیم پیمان با دولت هژمون بین المللی است. کشورهای همسایه ی قدرت نو ظهور نیز جهت بالانس قدرت خویش با قدرت منطقه ای تازه متولد شده اولین اقدام را درجهت حفظ موقعیت خویش و بازدارندگی، عقد قرارداد نظامی و امنیتی با قدرت برتر جهانی می بینند(John Mearsheimer : The Tragedy of great power).

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر در دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که آغاز مذاکرات هسته ای دو جانبه ایران و ایالات متحده و چند جانبه با ۱+۵ را به همراه داشت، ضریب دستیابی به توافق هسته ای و مناسبات ایران با جامعه جهانی افزایش یافته است که به نظر می رسد ناشی از تغییر رویکرد جمهوری اسلامی ایران و گرایش به کسب قدرت از طریق توافق با نهادها و رژیم های بین المللی و گشودن فصل جدیدی از مناسبات ایران با کشورهای منطقه ای و جهانی باشد. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همواره بر اساس رویکرد واقع گرایی منطقه ای، کسب قدرت و پرستیژ بین المللی جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه امنیت ملی خود تعریف می کنند. این کشورهای به دلیل وابستگی در سیاست خارجی خود به غرب و آمریکا و ترس از حصول توافق ایران با گروه۱+۵، با پذیرش دعوت پرزیدنت اوباما جهت حضور در کمپ دیوید به دنبال حصول اطمینان از حمایت ایالات متحده از هرگونه تهدید از سوی ایران هستند و تلاش می کنند تا آمریکا را به این امر متعهد کنند. ایالات متحده نیز که به عنوان قدرت توازن بخش برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مقابل ایران محسوب می شود، نگرانی های آنان را از احتمال توافق هسته ای قابل درک ارزیابی نموده، خود را متعهد به حفظ امنیت این کشورها کرده است که در صورت بروز هرگونه حمله خارجی همواره در کنار این کشورها خواهد ایستاد.

 این در حالی است که پرزیدنت اوباما در سخنرانی خود در کمپ دیوید متعهد نمودن خود و کشورش را در قبال این مسئله مورد تاکید قرار داده است (www.euronews.com/2015/05/15/barak-obama-committed-to-arab-allies-in-the-gulf/). 

با تدقیق شدن به این دو موضعگیری از سوی کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس و ایالات متحده به نظر می رسد موارد زیر قابل استنباط باشد:

پذیرش جمهوری اسلامی ایران از سوی جامعه جهانی به عنوان قدرت منطقه ای نوظهور
تبدیل شدن توافق احتمالی ایران با غرب و آمریکا به قطع یقین

تداوم رویکرد تقابلی این کشورها در مقابل ایران که ناشی از وجود ترس و تهدید به خصوص از سوی عربستان

عقد قراردادهای نظامی جدید بین آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

فروش تسلیحات دفاعی به این کشورها از سوی ایلات متحده 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین