کد خبر: ۲۹۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
در کنگره تجلیل از ایثارگران

روحانی: می خواهیم با ابزار دیپلماسی سرزمین اقتصادمان را آزاد کنیم

رییس جمهوری فعالیت های اقتصادی کشور را به مثابه سرزمینی زیبا دانست که توسط عفلقیان جدید یعنی 5+1 و شورای امنیت اشغال شده است و گفت: ما می خواهیم با ابزار دیپلماسی سرزمین اقتصادمان را آزاد کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به مناسبت سوم خرداد سالروز حماسه بزرگ آزاد سازی خرمشهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

رییس جمهوری گفت: آیا ما هر سال سوم خرداد دور هم جمع می شویم تا به دنیا بگوییم که ایمان ما در برابر سلاح شما پیروز است، آیا در سوم خرداد می خواهیم به خانواده های عزیز شهدا، ایثارگر، جانباز و آزاده بگوییم ما در برابر شما تواضع می کنیم، شما را دوست داریم و قدرتان را می دانیم که کار بزرگی کرده اید و ملت ایران مرهون فداکاری شما و اعضای خانواده تان است؟ اینها همه درست است اما ما برای یک کار دیگر هم در روز سوم خرداد دور هم جمع می شویم.

روحانی افزود: ما می خواهیم به دنیا بگوییم هرگاه در این کشور سوم خرداد پیش آید و بخشی از سرزمین و ارزش ما به دست دشمنان تصرف شود اراده ملی، آزاد کردن خرمشهر جدید است.

رییس جمهوری با اشاره به این که خرمشهر یک نماد است و ممکن است هر روز یک خرمشهر پیش آید، ادامه داد: ما باید دست به دست هم دهیم، بایستیم و خرمشهر جدید را آزاد کنیم.

روحانی خطاب به ملت ایران اظهارداشت: امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی شما با دنیا توسط عفلقیان جدید یعنی 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل اشغال شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: سرزمین اقتصادی ما اشغال شده است همان گونه که در خرمشهر به این سو و آن سو می رفتید و عفلقیان اجازه نمی دادند که حرکت کنید، امروز در دنیای اقتصاد هم اجازه نمی دهند هیچ حرکتی انجام دهیم.

روحانی تصریح کرد: ما امروز می خواهیم با ابزار سیاسی و دیپلماسی، سرزمین اقتصادی را که به ناروا تصرف و اشغال شده آزاد کنیم.



**سرداران سیاسی خرمشهرها را آزاد خواهند کرد

رییس جمهوری با بیان این که امروز سرزمین فروش نفت ما نیز اشغال شده است، گفت: عفلقیان آمده اند و نمی گذارند نفتی که از آن این مردم است، بفروشیم تا زندگی آن ها اداره شود.

روحانی افزود: سرزمین نفت ما توسط 1+5 و شورای امنیت و ابرقدرت ها اشغال شده و ما باید خرمشهر نفتمان را آزاد کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به محدودیت های بانکی ایجاد شده برای ایران نیز گفت: بانک ها و روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان نیز توسط عفلقیان جدید اشغال شده است و نمی توانیم پولی رد و بدل کنیم.

روحانی شرایط امروز روابط بانکی ایران را این گونه توصیف کرد: روابط بانکی ما با دنیا حرکت ندارد، همچون جسمی است که خون در رگ گردش ندارد، در نقطه ای بسته شده است و اگر زمان بگذرد، تبدیل به عفونت می شود و باید آن عضو را قطع کرد.

رییس شورای عالی اقتصاد تاکید کرد: ما باید تمامی سرزمین های تصرف شده اقتصادی، تجاری و علمی مان را به عنوان خرمشهر و خونین شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم.

روحانی ادامه داد: ما در اینجا اجتماع کرده ایم تا بگوییم ملتی هستیم که خرمشهرها را فراموش نمی کنیم و مصمم هستیم آن ها را آزاد کنیم. ما آمده ایم تا اعلام کنیم که امروز هم خرمشهرهایی پیش روی ماست و مصمم هستیم تمامی آن ها بدون استثنا به دست این ملت و با هدایت رهبر معظم انقلاب و به حول و قوه الهی آزاد شود.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که بنابراین سوم خرداد ما ادامه خواهد داشت و زندانی تاریخ سال 61 و یک حادثه نیست، اظهار داشت: سوم خرداد یک حماسه و پروسه است که ادامه خواهد داشت تا همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه ای، اجتماعی، سیاسی، سیاست خارجی، فرهنگی، علمی و همه و همه آزاد شود و آن گاه جشن سوم خرداد را برای آزادی از اشغال های جدید دشمن بگیریم.

روحانی افزود: آن روز دور نیست، شما ملت ایران با اراده و ایمانی که دارید و دولتی که مامور شماست و از طرف شما حرکت و گفت وگو می کند، قدم به قدم خرمشهرها را آزاد خواهیم کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: همان طور که سرداران نظامی ما خرمشهرها را آزاد کردند، سرداران سیاسی ما هم خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد.

روحانی ادامه داد: صدها دولت می آید و می رود اما خرمشهر می ماند و سرود آزادی آن در کشور ما نواخته می شود، خرمشهرها را از این پس آزاد خواهیم کرد و نشاط و سرور آن از آن ملت بزرگ ایران خواهد بود.



**خرمشهر نماد پیروزی

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با مروری کوتاه بر هشت سال جنگ تحمیلی گفت: پرواز 140 فروند جنگنده ایران و هدف قرار دادن اهداف نظامی در عراق در نخستین روز تجاوز این کشور، پیام تکان دهنده ای برای آمریکا و جهان داشت.

رییس دولت یازدهم افزود: نخست این که آمریکا بداند ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی سرافراز، نه نیازی به آموزش، قطعه و نه تستر و کامپوننت آمریکا دارد بلکه روی پای خود می ایستد.

روحانی ادامه داد: روحیه عراقی ها به طور کامل بهم ریخت، در تاریخ دفاع مقدس ما این ضربه جایگاه خاصی دارد و این عملیات نیروی هوایی بعنوان عملیاتی بسیار تاثیرگذار در تاریخ انقلاب ما ثبت شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: تصورات دشمنان اسلام و عفلقیان نسبت به ایران و خواب آن ها تعبیر نشد و از همان آغاز حمله، نیروهای مسلح زمینی، هوایی، سپاه، تمامی نیروهای انتظامی آن زمان و همه مردم به صحنه آمدند.

روحانی اظهار داشت: عراقی ها در همان روز نخست فهمیدند که مساله به آن سادگی نیست که تصور می کردند. هیچ یک از اهداف آن ها محقق نشد که اساس آن ایستادگی و مقاومت ملت بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: درست است که خاک جاذبه دارد و ما همه از یک خون و نژاد هستیم اما جاذبه بالاتری مردم را به حرکت در آورد و آن ایمان بود.

روحانی افزود: همه مردم از آذری تا خراسانی، از سیستانی و بلوچستانی تا خوزستان، دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان، از روستا و شهر تا غرب و شرق؛ ایمان، همه را برانگیخت و همه به سمت مسجدها برای ثبت نام اعزام آمدند.

دولت تدبیر و امید با بیان این که همه از زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان ، ارمنی، یهودی، سنی، شیعه، کرد، بلوچ، عرب، ترکمن همه و همه آمدند، گفت: دیگر نژاد و مذهب مطرح نبود و تنها یک موضوع مطرح بود و آن این که دیگران به ملت بزرگ ایران ظلم کرده اند و وظیفه انسانی، اسلامی و ملی ما اقتضا می کند که از سرزمین، زنان و کودکان محاصره شده در خرمشهر، آبادان و شهرهای دیگر دفاع کنیم.

روحانی با اشاره به دلاوری ها و زجرهای زنان و مردان در شهرهای خرمشهر، دزفول، سرپل ذهاب، دهلران، سردشت، پیرانشهر، بانه و مانند آن ها، افزود: امام(ره) نکته بسیار مهمی فرمودند و آن این بود که حصر آبادان باید شکسته شود و این فرمان ایشان اجرا شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما پیروزی های بسیاری داشتیم اما ظاهر قصه این است که هیچ چیز جای خرمشهر را نمی گیرد.

روحانی تصریح کرد: خرمشهر و فتح خرمشهر چراغ پرفروغی است که روز به روز فروغ آن بیشتر می شود و روزی که خرمشهر سقوط کرد دردناک ترین روز بود.

رییس جمهوری ادامه داد: در دل مردم میزان و معیار برای پیروزی و شکست ما خرمشهر بود، گویی همه جان یک ملت در یک شهر جمع شده و آن خرمشهر است.

روحانی با اشاره به این که فتح خرمشهر فتح جنگ تلقی شد، اضافه کرد: نقطه مهمی بود که دشمن گرفته بود، بر آن تبلیغ می کرد و می گفت که اگر بصره و بغداد را از دست بدهم، خرمشهر را از دست نمی دهم؛ به همین دلیل پیروزی خرمشهر یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران بوده و هست.

رییس جمهوری اظهار داشت: سوم خرداد جاودانه شد و پاینده خواهد ماند.

روحانی سوم خرداد را مظهر پیروزی، استقامت، ایثار، فداکاری ملت و تبلور پیروزی حق بر باطل دانست و اضافه کرد: خرمشهر نماد پیروزی ماست.

در هشتمین کنگره تجلیل از ایثارگران، یکهزار و 500 نفر از خانواده های شهدا، رزمندگان و فاتحان خرمشهر حضور داشتند.

رییس جمهوری در این مراسم از هشت خانواده شهید تجلیل کرد.

در حاشیه هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، 10 عکس برگزیده جشنواره قاب سرخ با موضوع گلزار شهدا و همچنین عکس هایی از جنایت های آل سعود در یمن با عنوان کمپ همدردی با مردم این کشور که توسط عکاسان یمنی ثبت شده، به نمایش درآمد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم سرلشکر حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی محلاتی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین