کد خبر: ۲۹۸۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸

از توضیحات ظریف تا ساز ناکوک برخی نمایندگان

امروز بر خلاف روال معمول، زنگ آغاز جلسه علنی مجلس راس ساعت 8 به صدا درنیامد، البته نمایندگان در صحن مجلس حاضر بودند و مذاکرات غیرعلنی فشرده‌ای را با ظریف و عراقچی پیگیری می‌کردند.
آفتاب‌‌نیوز : جلسه مجلس تا دو ساعت بعد هم غیرعلنی ماند و ظاهرا تعدادی از نماینده‌ها از صحبت‌های اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده قانع نشده بودند.

در ابتدای جلسه علنی مجلس در حالی که بسیاری از نمایندگان دور محمدجواد ظریف جمع شده‌ بودند، مهدی کوچک‌زاده و حمید رسایی در مقابل چشم رسانه‌ها با وزیر خارجه درگیری لفظی پیدا کردند و این در حالی است که تنها لحظاتی قبل، لاریجانی که زنگ شروع مجلس را به صدا درآورده بود، حضور ظریف و عراقچی در مجلس را مثبت ارزیابی کرد.

رئیس مجلس گفته بود: از ساعت 8 تا الان، دو ساعت جلسه غیرعلنی در مورد مباحث مذاکرات هسته‌ای داشتیم. هم آقای ظریف و هم آقای عراقچی توضیحات کافی در مورد نحوه مذاکرات و مذاکرات اخیر داشتند. نمایندگان هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند. امیدوارم در این تعامل و گفت‌وگوهای دوجانبه مذاکرات به نحو بسیار خوب و متینی ادامه پیدا کند و دستاورد مناسبی برای ملت ایران داشته باشد.

پیرو صحبت‌های لاریجانی، تعداد دیگری از نمایندگان از جمله کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با ایسنا از صحبت‌های ظریف و عراقچی ابراز رضایت کردند. به گفته پیرموذن "به جز چند نماینده که ساز ناهماهنگی با مجلس می‌زنند، اکثر نمایندگان از این جلسه راضی بودند".

بر اساس اظهارات این نماینده مجلس، بیشتر انتقادات نمایندگان به موضوع پروتکل الحاقی بود که آقای ظریف این‌گونه پاسخ داد که اغلب کشورهای عضو ان‌.پی‌.تی پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند و این تنها برای ایران نیست. البته ایشان تأکید کردند که ما در دنیا و منطقه دشمن داریم و باید تلاش کنیم که کار را با قوت جلو ببریم.

دولتی‌ها هم این جلسه غیر علنی را مثبت ارزیابی کردند.

به گفته حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، نشست دو ساعته امروز با نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی بسیار مثبت و پربار بود و آقایان ظریف و عراقچی در این جلسه توضیحات مناسبی را درباره روند مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان مجلس ارائه کردند. فضای جلسه بر پایه دوستی، همدلی و هماهنگی بود و نشست امروز نشان داد که تمام ارکان نظام و مسئولان در حوزه منافع ملی به یک اجماع ملی رسیده‌اند.

اما علی‌رغم این صحبت‌های قشقاوی، فضای مثبت مجلس و حمایت تعداد دیگری از نمایندگان از جمله جلیل جعفری و داوود محمدی نمایندگان خلخال و قزوین ، زمان نطق میان‌ دستور، فرصت مناسبی را برای منتقدان ظریف فراهم کرد و سید محمود نبویان، نماینده اصولگرای مجلس، نطق هفت دقیقه‌ای خود را به انتقاد از جریان مذاکرات ایران با 1+5 اختصاص داد.

نبویان گفت: ساختار تحریم از بین نرفته و دو سوم تحریم‌ها باقی مانده است و روز به روز به توافق بد نزدیک می‌شویم.

او بیانیه لوزان را هم به شدت زیر سوال برد: در بیانیه لوزان چارچوب‌های کلی توافق مشخص شدند و آن‌چه که منافع ملت را تامین کند دیده نمی‌شود و در مباحثی نظیر نطنز و فردو و اراک منافع ملی دیده نشده است. در بحث تحقیق و توسعه بسیار نامحدود شده‌ایم و در ابعاد گوناگون دچار مشکل هستیم و تحقیق و توسعه در سانتریفیوژها با قیودی شدنی است که با این قیود تقریبا تحقیق و توسعه در بحث سانتریفیوژ نابود می‌شود. همچنین در بحث نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و تحریم‌ها هم مباحث نگران‌کننده‌ای وجود دارد.

نبویان همچنین گفت: در مورد تحریم‌های شورای امنیت نیز وضع از این نگران‌کننده‌تر است در حالی‌که ما پیشنهاد می‌دهیم همه این محدودیت‌ها در توافقنامه یعنی توقف غنی‌سازی در فردو و انفجار قلب راکتور اراک و تحقیق و توسعه صرف سازمان ملل و شورای امنیت تنها بخشی از مسائل هسته‌ای را لغو کند و تمام این قطعنامه‌های جاری باقی می‌ماند و بخش کوچکی از آن در مورد هسته‌ای لغو می‌شود.

به گزارش ایسنا جلسه امروز مجلس حدود ساعت 12 ظهر به پایان رسید اما ظاهرا انتقادات مخالفان توافق هسته‌ای همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنین با ادامه روند نگارش پیش‌نویس توافق هسته‌ای همچنان باید منتظر ساز ناکوک مخالفان و تلاش ظریف برای قانع کردن آنها بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حسین
|
-
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
واقعا هم هیچ گاه قانع نمی شوند. چون به نفعشان نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین