کد خبر: ۲۹۸۸۴۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
تندروها از احتمال لغو تحریم‌ها آشفته‌ شده‌اند

در حاشیه حضور ظریف در مجلس؛ دلواپسانی که هیچ‌وقت قانع‌ نخواهند شد

نماینده استان خوزستان با اشاره به سخنرانی ظریف در نشست غیرعلنی مجلس گفت: وزیر امور خارجه با توجه به اهمیت مسائل هسته‌ای، درباره مذاکرات و روند آن توضیحاتی را به مجلس ارائه کرد. ظریف طی این جلسه بار دیگر اعلام کرد که پیش از این نیز با رعایت شفافیت، توضیحات مهم را هم به مردم و هم به مجلس ارائه خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- صبح امروز وزیر امور خارجه و معاون حقوقی و بین‌الملل با حضور در مجلس و در جلسه‌ای غیرعلنی روند مذاکرات هسته‌ای را برای نمایندگان تشریح کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره این نشست به خبرنگار آفتاب گفت: ظریف با ارائه توضیحاتش به مجلس، می‌خواهد اگر سوالات و ابهاماتی وجود دارد، آنها را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد و البته اگر پیشنهاداتی نیز وجود دارد، به آنها توجه شود. ظریف اشاره کرد که رهنمودهای مقام معظم رهبری و موضع‌گیری ایشان توانسته چرخه مذاکرات را تا حد مطلوبی به نفع ایران بچرخاند.

در حالی که نشست غیرعلنی مجلس با محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی پس از دو ساعت به پایان رسید،  نخستین صحنه‌ای که خبرنگاران در بدو ورود به صحن مشاهده کردند، مشاجره تند و فریاد‌های مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران بر سر وزیر امور خارجه بود.

ابراهیمی با اشاره به مخالفان سخنان ظریف در این نشست گفت: نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف با دکتر ظریف و دکتر عراقچی صحبت کردند و آنها نیز توضیحاتی ارائه کردند. اگر چه به نوعی دلواپسان تلاش می‌کردند تا القا کنند که مذاکرات زیر سایه رهبری صورت نمی‌گیرد؛ اما توضیحات ایشان با استناد توضیح دادند که تمامی مراحل مذاکرات با اطلاع و راهنمائی مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

این نماینده افزود: روند مذاکرات عاری از کوچکترین عقب‌نشینی بوده؛ اگر ما گاهی کوتاه آمدیم، نرمش قهرمانانه بوده است. به این معنی که اگر ما جائی کوتاه آمدیم، طرف مقابل نیز در جای دیگر از مواضع خود کوتاه آمده است.

ابراهیمی با اشاره به ادامه سخنان ظریف گفت: دکتر ظریف خاطرنشان کردند که ما هیچ چیز را فراتر از پروتکل الحاقی نخواهیم پذیرفت و پذیرفتن پروتکل الحاقی نیز مسلما نیاز به مصوبه مجلس دارد.

وی تصریح کرد: اما برخی در این میان با توجه به سخنان قانع‌کننده ظریف، همچنان به نواختن ساز مخالف خود ادامه دادند. آنها نمی‌خواهند با حقایق مطرح شده روبرو شوند و تنها صدای خود را می‌شنوند.

در حالی که نوشتن متن جامع توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی، رو به پیشرفت است، دلواپسان از هیچ تلاشی برای سنگ‌اندازی و متوقف‌کردن این روند دریغ نمی‌کنند. در حاشیه تجمع دیروز بسیج دانشجویی نیز، که با حضور حدود500نفر برگزار شد، محمدعلی رامین که از ابتدا در این مراسم حاضر بود، در پاسخ به سوالی درباره دلیل اعتراض به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت یازدهم درواقع درحال مذاکره با اسرائیل است؛ زیرا کشورهای اروپایی به نیابت از آمریکا و خود آمریکایی‌ها به نیابت از اسرائیل در حال مذاکره با ما هستند.

ابراهیمی در این باره گفت: از روز اول مذاکرات، تابلوی مخالفت را بالا گرفتند و تصمیم گرفتند که دلواپس باشند. آنها بنا را بر این گذاشته‌اند که مخالفت کنند و قانع نشوند. اما انصافا اکثریت مجلس از سخنان دکتر ظریف و مشاور ارشدش راضی شدند و رئیس مجلس نیز بار دیگر حمایت خود را از این تیم اعلام  کرد.

سه دسته دلواپسان هسته‌ای

در همین باره دکتر محمدعلی الستی جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه به خبرنگار «آفتاب» گفت: باید عده‌ای  که ادعای دلواپسی می‌کنند را بررسی کرد و به چند دسته تقسیم کرد؛ دسته اول گروهی هستند که از دوران تحریم و ریاضت مردم نفع می‌برند و طبیعتا رفع تحریم‌ها موجب آشفته‌شدنشان می شود.

وی افزود: عده‌ای دیگر، نگران صداقت نداشتن طرف مقابل هستند و دلسوز نظام هستند. اگر به مرور زمان صداقت طرف مقابل به اثبات برسد، خیالشان راحت می‌شود و از جمع دلواپسان خارج می‌شوند.

الستی درباره گروه سوم دلواپسان تصریح کرد: عده‌ای دیگر نیز که از دلسوزان نظام هستند، نگران این هستند که ما بر اساس ارزش‌هایمان مذاکره می‌کنیم و بر سر آنها معامله می‌کنیم و معتقدند که توافق نظام ارزشی ما را مختل می‌کند. این افراد نیز اگر توجیه شوند که با کسب توافق نظام ارزشی کشور ما هیچ گزندی نمی‌بیند و تغییری نمی‌کند؛ بلکه آنچه تغییر می‌کند استراتژی‌های نظام است؛ از گروه دلواپسان خارج می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت یازدهم بتواند شفاف‌سازی و تلاش خود را برای آگاهسازی افکار عمومی گسترش بدهد، به‌طور قطع می‌تواند باعث ریزش دلواپسان شود و در نتیجه با جمعیت اندکی که باقی می‌ماند، می‌توان امیدوار بود که این گروه هیچ تاثیری بر روی مذاکرات نخواهد گذاشت. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ابوالفضل
|
Germany
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
18
12
..دوستان دارن مذاکره می‌کنن تا تحریمها لغو بشه ولی میشه یکی از این تیم مذاکره کننده بیاد بگه واقعا چه چیزی از این تحریمهایی که در ژنو گفته شد لغو شده که براش خوشحالی می‌کنن ؟ شما نمی تونی یه هواپیمای مسافربری یا حتی یه ضبط صوت خودرو بخری چون نقل و انتقال پول از طریق بانکهای کشور به اسم تحریم تروریسم و پولشویی ممنوع هست بعدش میگین توافقی که برد برد بوده ؟
فقط تنها چیزی که هست اینه که فکر میکنین بقیه مردم که مخالف عقاید شما هستن درک و شعورشون در اون حدی نیست که بتونن نظر بدن ولی الان دیگه کل ایران داره می فهمه چیزی که در عمل سرش میاد با شعار و حرفای قشنگ کاملا متضاده و اون آمریکایی که اومد و توی فکت شیت دروغی ( به قول دوستان مذاکره کننده که برای مصرف داخلیشون گفتن ) گفت که از مراکز نظامی بازدید میکنیم اون هم به صورت نامحدود الان داره زمزمه هاش توسط تیم خودمون هم شنیده میشه .
صحبت از لغو تحریم بود و حالا گفته میشه تعلیق و تخفیف
و صدها نکته که دوستان ما با خوش خیالی خودشون رو در این بازی آمریکاییها برنده می‌دونن
جالبه در دسته بندی دلواپسان مطلب خیلی قشنگی نوشتین که دسته دوم کسانی هستن که اگه صداقت آمریکا رو ببینن از این دسته خارج میشن
واقعا جوک قشنگی بود ،‌ صداقت آمریکایی
اقلا شما اینو نگین چون همین آقای ظریف گفتن که ما هم به آمریکا بی اعتماد هستیم و ...
پاسخ ها
رزمنده ولایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
دوستان واقعی باید خیلی زحمت بکشند و بسیار مهارت بخرج بدهند تا بدون لطمه اساسی به منافع ملی فقط بخشی از خرابکاری ها و ویرانسازی هایی که را که عده ای دوست نادان و یا دشمن دوست نما به بار آوردند، ترمیم کنند. آنهایی که از آب ریختن به بعضی جاها، کاغذ پاره ها، قطعنامه دانها و ... حرف می زدندو الان هم آزادانه به همان رویه مسره بازی ادامه می دهند، بدانند که تحریم شدن خیلی آسانتر از رفع تحریم است. حالا ریش ما دست دشمنمان است، مسلما باید برای جلوگیری از خسارت برخی خسارتها را بپذیریم و البته این مهارت می خواهد که طرف مقابل بپذیرد که ما هم قدرتی موثر هستیم و وجودمان برای جهانی که آرامش نیاز دارد، موثر است.اثبات اینها اگر کار تیم آقای ظریف نباشد، مسلما در توان آقایانی مثل جلیلی و کوچک زاده و رسایی و ... نیست، تازه اگر واقعا اینها بخواهند خدمتی کنند، که من در اراده خدمت بعضی از اینها(نه آقای جلیلی)تردید دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
18
11
آقایان خیال راحت دلواپسی نه تنها جرم نیست ...به نظر بنده یک افتخار است چرا که وطن دوستان همیشه دلواپس و نگران حیله دشمنند زیرا دشمن بسیار بد طینت و با ابزار فراوان از جمله رسانه های در اختیار همه چیز را به نفع خود تغییر می دهد همیشه بعد از هر مذاکره ای سخنگوی وزارت خارجه پشت تریبون آمد و همه چیز را بر عکس مذاکره کنندگان ما اعلام کرد واقعا شما حتی به اندازه یک سر سوزن نگران حیله دشمن نیستید اگر نیستید که شما را به این مملکت پس حب وطن که جزو ایمان است کجا رفته غیرت ایرانی و اسلامی کجا رفته بدانید و همه دنیا بدانند که ما نگران و دلواپس توطئه دشمن هستیم و به همین خاطر خود را مجهز می کنیم تا در مقابل او کم نیاوریم حالا واقا شما دلواپس نیستید ما که به این دلواپسی افتخار می کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
1
3
... اگر شکست خوردین یعنی اسراییل شکستتون داد؟ ...
اسفند نزدیکه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
8
24
به اون کعبه ای که بابام رفته چند روزه دیگه نمی خوام کامنت بزارم ولی با دیدن فیلم دکتر ظریف و توهین اون آقا به دکتر واقعا متاثر شدم و به تمام جونا و کسایی که واقعا دلشون برای آینده خودشون و نسل آیندشون میسوزه و ... .باید تو انتخابات آینده کاری کنن که زحمات آدم محترمی مثل دکتر ظریف و امثال این آقا هدر نره و به اون آقایونی که 8 سال در مقابل این همه هرج و مرج و اختلاس و ... تو کشور سکوت کردن نشون بدن که تاوان توهین به رای اکثریت مردم چیه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
6
11
دلواپسان منافع شخصی نباید دلواپس فقر ونکبت عمومی مردم باشند از اول هم به ناحق بر این مسند نشستند هیچ وقت نماینده مردم نبودن که حالا هم از منافع مردم دفاع کنند انها نماینده جبهه پایداری بودن
حامد
|
United States of America
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
2
8
حرکت به سمت توسعه و ثبات سیاسی با هوچیگری فرق داره
روحانی متچکریم
|
Netherlands
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
6
بعضی ها نمی تونن فرق بین دوست و دشمن را تشخیص بدن
دیه نمیشه کارشون هم کرد حالا هی بیا داد بزن ........ از دید اونا دوست دشمنه و دشمن دوست
علی
|
United States of America
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
3
12
سلام به دست اندرکاران آفتاب ،درود برظریف وهیئت مذاکره کننده وطرف داران هیئت مذاکره کنندگان امیدواریم موفق باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
7
3
بنزین شده 1000 منم دلواپسم...
حامیان دولت بلند یکصدا بگن مچکریم روحانی
حسین
|
-
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
3
با این سر و صداها نه تنها چیزی از ارزشهای ظریف و تیمش کم نمی شود بلکه بیشتر به آنها می بالیم.
و از این راه دور می گوییم خداقوت . ظریف نگران نباش اینها نمایندگان ما نیستند اینها کسانی هستند که در دوره قبل که فشار اقتصادی و تورم کمر ما را شکست حتی جرات استیضاح وزیر اقتصاد را نداشتند .
پس حرف آنها حرف مردم نیست همانطور که یکی از دوستان نوشته حرف جبهه پایداری ه که به فکر منافع و قدرت خودشونن.
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
مرغ زیرک کر به دام افتد تحمل بایدش! ..... اگر مرغ وحشت چون بدام افتد چکار باید کرد ؟
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
منم نفهمیدم دلواپسان محترم چی میگن چون هرکدام ازاین بزرگواران چیزی میگوند؟بنظرم اگرتیم هسته ای تظر اساتیددلواپس راکتبا باامضا بگیرندکه هم ازنکات فنی وبدردخورآن استفاده کنندوهم مشخص میشودکه آیا متخصص درامرهستندیانه فقط سیاسی بازی میکنندخدایی نکرده. نظرشون راکتبی به دولت بدهند.واقعادرهردوصورت گره گشا می باشد/
تفکر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
دوستان همیشه ساز مخالف بودن خیلی راحته . چون اگه نتیجه بد بده میگن دیدی ما گفتیم گوش ندادید حالا هم این نتیجشه . اگه نتیجه خوب باشه میگن تلاش و مخالفت ما بود که نتیجش موثر و خوب بود وگرنه اوضاع بد میشد . به نظره من این روش منسوخ شده و بهتره به این افراد بگوییم نظراتتونو رو کاغذ بنویسید ببینیم حرف شما چیه . این که با داد و بیداد بگید ما مخالفیم معنیش اینه که دنبال فرصت طلبی و مزرح کردم نام خودتونه و از اب گل الود ماهی گرفتن . امید وارم طوری بشه که فقط شعار ما مخالفیم نباشه منطق باشه . راهکار باشه . مسیر باشه . مذاکره باشه .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین