کد خبر: ۲۹۸۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

آشفتگی ارتش عراق، باعث بزرگترین پیروزی امسال داعش شد

ساعت تقریبا نزدیک 9 شب بود که پلیس حمید شاندوخ قایقی را دید که اسلحه جنگجویان داعشی را به سمت شهر رمادی می‌برد. فرمانده نیروهایش را که ترکیبی از نیروهای محلی و پلیس بود را جمع کرد تا از موقعیت خود در رودخانه فرات دفاع کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- ظرف مدت‌کوتاهی مشخص شد که این یک یورش عادی نیست. در حالی که نیروهای امنیتی همراه با اسلحه‌های خود در رودخانه به سمت جلو پیش می‌رفتند، نیروهای داعشی از پشت به آنها حمله کردند. شاندوخ معتقد است که این یک شورش تمام‌عیار است. شاندوخ می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که منظقه پشت سرمان امن است، اما داعشی‌ها سلول‌های خوابگاهی شهر را اشغال کرده بودند.» 

به گزارش «آفتاب» به نقل از واشنگتن پست، حملات در همسایگی البوالوان در تاریخ 14 می، آغازی برای سقوط نیروی های شهر رمادی بود، شهری استراتژیک که به مدت 18 ماه مورد شورش و تهاجم داعش قرار داشت. شورشیان در مدت چهار روز حمله‌ای پیچیده و چند شاخه انجام دادند. 30 خودرو بمب‌گذاری شده در شهر منفجر کردند.
 
اما اکنون تعداد جنگجویان داخل شهر نشان‌دهنده این است که سقوط رمادی بیشتر از آن که به خاطر توانمندی داعش  باشد به علت ضعف نیروهای عراقی و مشکلات موجود در راهبرد آمریکا بوده است.
 
سربازان عراقی از سردرگمی و فقدان هماهنگی میان شاخه‌های مختلف نیروهای امنیتی خبر می‌دهند و مقامات امنیتی هم می‌گویند حتی گردان طلایی عراق، واحد ویژه‌ای که نیروهای آن را آمریکاییان تعلیم داده‌اند، ناگهان مواضع خود را ترک کردند. هواپیماهای آمریکایی اطراف رمادی را بمباران کردند اما به گفته مقامات نظامی عراقی این حملات کافی نبود.

از طرف دیگر مبارزان قبیله‌ای هم شکایت می‌کنند با وجود آن که آموزش و تجهیز نیروهای قبیله‌ای سنی بخشی از راهبرد آمریکا به منظور مقابله با گروه‌های تندرو بوده است، اما زمانی که شهر مورد حمله قرار گرفت آنها هنوز به دنبال تهیه پول برای خرید مهمات از بازار سیاه بودند.

هماهنگی نیروهای داعش در حمله به رمادی نیروهای امنیتی عراقی را شوکه کرد. تندروها در برابر مبارزان خسته از جنگ و بدون تجهیزات به موفقیت‌های زیادی دست یافتند و این‌گونه بود که تا غروب جمعه داعش توانست پرچم سیاه خود را بر فراز ساختمان دولتی شهر به اهتزاز درآورد.

براساس اخبار منتشر شده همزمان با حملات وحشیانه داعش در روز جمعه و صبح شنبه، هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا تنها چهار حمله به این منطقه انجام داد. سقوط الانبار بسیار مهم است و می‌تواند زنگ خطر را برای سراسر عراق به صدا در آورد. این استان از یک سو هم مرز با استان کربلا است و از سوی دیگر با بغداد منطقه مشترک مرزی دارد. در عین حال در مجاورت استان نجف نیز واقع شده است. سقوط الانبار می‌تواند داعش را به بغداد و کربلا و نجف نزدیک‌تر کند. اما چرا این اتفاق تلخ افتاده آن هم در حالی که تا دو ماه پیش خبرهای خوبی از عراق به گوش می‌رسید و صحبت از پیشروی نیروهای عراقی در استان‌های مختلف عراق بود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین