کد خبر: ۲۹۸۹۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
استیضاح یا کارت زرد؟

درخواست‌های حامیان احمدی‌نژاد از وزرای دولت روحانی با چاشنی تهدید

ربیعی در مجلس به یکی از نمایندگان گفته بود که نمی‌توانم خارج از تصمیمات مدیران کسی را انتخاب کنم که شما به من توصیه می‌کنید.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که بعضی نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که با استانی کردن انتخابات مجلس توجه را از مسائل خرد به مسائل کلان متوجه کنند٬ به نظر می‌رسد همچنان مسائل خرد محور اصلی طرح بسیاری از انتقادهای نمایندگان علیه اعضای کابینه باشد.

بررسی امضا کنندگان طرح سوال و استیضاح از وزیران روحانی نشان می‌دهد در چالش‌های کارت زردی که برای کابینه روحانی تدارک دیده شده، دو گروه حاضرند؛ دسته اول نمایندگان جبهه مخالف دولت که فصل مشترک همه سوال‌ها و استیضاح‌ها هستند و از روز اول هم با دولت سر سازگاری نداشتند. دسته دوم اما افرادی هستند که وزیر به انتظارات شخصی آنها توجه نکرده و نمایندگان هم قصد دارند وزیر بی توجه به خواسته‌های نمایندگان را درس عبرتی برای دیگر اعضای کابینه کنند.

وزارت علوم وضع چندان خوشی ندارد؛ وقتی فرجی دانا با موج درخواست‌های دانشجویان برای تغییر مدیران دانشگاه‌ها مواجه شد٬ این خواسته را اجابت کرد٬ اما زود‌تر از همقطارانش از کابینه پیاده شد٬ اکنون هم محمد فرهادی کمابیش بیش از آنکه سوی نگاهش به خواسته‌های دانشجویان و بدنه دانشگاه باشد٬ به تهدیدهای جبهه پایداری است حمایت اصولگرایان مطرح از فرهادی بعد از چند بار عدم رای اعتماد نشان از همین موضوع دارد.

نیم نگاهی به وزارت کشور نشان می‌دهد دایره نفوذ نمایندگان بر این وزارتخانه تا حدی است که نمایندگان مجلس در سفرهای استانی خود به صراحت درباره عزل و نصب‌ها در مجموعه فرمانداری‌ها به حامیان خود وعده می‌دهند و در چند مورد نیز فرمانداران همسو با دولت به خاطر همسو نبودن با نماینده شهر از مسئولیت کنار رفته‌اند.

نمونه آخر این برکناری‌ها٬ برکناری فرماندار جهرم بود که یک سال قبل در جلسه معارفه وی معاون استاندار فارس تاکید کرده بود این فرماندار با مشورت نماینده و امام جمعه انتخاب شده٬ اما بعد از یک سال خبر می‌رسد نماینده از عملکرد وی رضایت نداشته است و باید صندلی خود را به فردی دیگر بدهد که بیشتر انتظارات نماینده را فراهم کند.

این رویه موجب شده تا نمایندگان از دیگر وزیران نیز انتظار همراهی و همکاری داشته باشند و بسیاری تغییرات در دولت با کندی صورت بگیرد. چنانچه وقتی از استانداران سوال می‌شود چرا به روند تغییرات سرعت نمی‌دهید٬ می‌گویند لیست انتصاب‌های جدید پشت در اتاق وزیر باقی مانده و وزرا تمایلی به تغییرات ندارند.

در واقع نفوذ بسیاری از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان به همین درخواست‌های غیر مرتبط با مسئولیت آنها باز‌می‌گردد؛

درخواست از وزیر ورزش برای بازگرداندن امتیازهای کسر شده از تیم‌های فوتبال یا تکرار بازی تراکتورسازی٬ که عموما از سوی نمایندگان آذری زبان مطرح شده بود؛ تا آنجا پیش رفت که وزیر ورزش هم احتمال تکرار بازی خبر داد؛ درخواست یک نماینده برای تغییر جهت آب رودخانه در کنار ده‌ها درخواست و نامه برای تغییر دادن برنامه‌های سد‌ها و لوله‌کشی‌ها که عموما در کنار نفع محلی٬ آسیب‌های ملی به همراه دارد، درخواست برای کاهش سرعت اینترنت در یک شهر خاص و ده‌ها مورد مشابه دیگر که درخواست غیرکار‌شناسی نمایندگان بوده که در رسانه‌ها مطرح شده است.

در این میان درخواست‌هایی هم هستند که وزیران مایل به افشای بسیاری از آنها نیستند یا کمتر درباره آن سخن گفته‌اند؛ چنانچه یکبار یکی از مقام‌های ارشد کمیته امداد٬ پرده از درخواست یک نماینده از کمیته امداد برای تحت پوشش قرار دادن پدرش برداشت!

علی ربیعی در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفت: «کسی را که شما به من توصیه می‌کنید، نمی‌توانم انتخاب کنم. تهدید در ذات من نیست. من تابع مدیران هستم و نمی‌توانم خارج از تصمیم‌های آنها٬ کسی را انتخاب کنم که شما به من توصیه می‌کنید.»

ربیعی همچنین این مسئله را نیز ذکر کرده بود که «در این میان افرادی بودند که بخواهند مرا فریب دهند که در یک نوبت نیز با من صحبت کردند تا یک مدیر را اخراج کرده و دو روز بعد استخدام کنند این موضوع برای من کمی سوال برانگیز بود که بعد متوجه شدم نوعی باج‌گیری در این موضوع وجود دارد.»

اکبر ترکان٬ مشاور رییس جمهور مدتی پیش در همایش صفرهای گمشده از درخواست‌های مختلف نمایندگان این‌چنین سخن گفته بود: تاکنون چند مورد از این افراد دست کسانی را گرفته‌اند و به اتاق من آورده‌اند و با بیان اینکه این آقا فرد خیلی نازنینی است از من خواسته‌اند که کار او را راه بیندازم.

اکبر ترکان عمل کردن به درخواست شخصی نمایندگان از طرف وزیران را گناه کبیره می‌داند و می‌گوید وزرای ما و دولت نگران استیضاح نیستند و همواره به دنبال این بوده‌اند که خداوند از آن‌ها راضی باشد؛ اگر هم استیضاح شوند٬ مهم نیست.

علی‌اکبر اولیا٬ نماینده ششم مجلس شورای اسلامی درخواست‌های شخصی نمایندگان را یکی از مشکلات نظام پارلمانی ما خوانده بود: ایجاد و شیوع اینگونه موضوعات درهمه ابعاد و سطوح خود به مشکلات عدیده‌ای برمی‌گردد که در نظام پارلمانی ما وجود دارد. 

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
1
2
چقدر خوب است ضعف هاي خود را قبول كنيم ودر صدد رفع آن برآييم تا فرا فكني وتهمت وارعاب و برخلاف آنچه كه ميگوييد اصلا انتقاد پذير نيستيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
3
1
انشاا... اقای فانی استیضاح بشه
معلم مدرسه
کارمند از لرستان پلدختر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
1
0
با سلام خدمت وزرای عزیز دولت تدبیر و امید متاسفانه در شهر پلدختر ظاهرا حتی بوی دولت تدبیر و امید به مشام نمی رسد ای کاش به اقای جلیلی رای میدادیم ...از دست نماینده
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
دو سال است که دوستان در مجلس کارشان همین است هیچ کس نباید بدون نظر انها عوض شود خودشان کلا دولت تشکیل داده اند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین