کد خبر: ۲۹۹۰۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳

عقیلی و معتمدی در ارکستر ملی، شجریان شاید ...

فرهاد فخرالدینی گفت:‌ ارکستر ملی به هدفی که من می‌خواستم نزدیک شده است و در واقع، در حال حاضر ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران وظایف جداگانه دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران اظهار کرد: در حال حاضر هر دو ارکستر به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و وظیفه جداگانه دارند. در حال حاضر هم ارکستر ملی به آن هدفی که خواسته نزدیک شده است.

او ادامه داد: تعدادی از نوازندگانی که در ارکستر ملی سابق همراه ما بودند در ارکستر ساز می‌زنند و متأسفانه باید اعلام کنم که به دلیل مسائل مالی تعدادی از نوازندگان سابق هنوز نتوانسته‌اند به سازمان ارکسترها وارد شوند که امیدوارم این موضوع زودتر حل شود.

بنیان‌گذار ارکستر موسیقی ملی ایران درباره برنامه آیین گشایش این ارکستر توضیح داد: قرار است در برنامه‌های ارکستر از تک‌نوازان خوب موسیقی ایرانی به عنوان سولیست دعوت کنیم. کیوان ساکت نیز در اجرای اول همراه ما خواهد بود و بخش اول کنسرتو تار را که من ساخته‌ام، می‌نوازد. از طرفی در سه قطعه با ارکستر همراهی خواهد کرد.

این هنرمند همچنین اظهار کرد: ما در ارکستر دو خواننده خواهیم داشت که سالار عقیلی و محمد معتمدی که هر دو از خوانندگان خوب موسیقی ایرانی هستند ما را همراهی خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، او اضافه کرد: آقای ساکت به اشتباه اعلام کرد که افتتاحیه ارکستر ملی هفتم خردادماه است، در حالی که در این تاریخ قرار است مراسم تجلیلی برای من برگزار شود اما آیین گشایش ارکستر 20، 21 و 22 خردادماه است که در تالار وحدت برنامه‌ای اجرا می‌شود.

فخرالدینی درباره نوازندگان مشترک بین دو ارکستر نیز گفت:‌ به همین نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران نوازندگان سازهای ملی نیز اضافه می‌شوند و این بار تعداد نوازندگان مشترک، بیشتر است. در حال حاضر اختیار این امر در دست سازمان ارکسترها است. امیدواریم که مشکلی هم پیش نیاید. من دوست دارم که برای جوانان کشور کار ایجاد شود و به امید خدا این مشکل حل می‌شود.

این هنرمند درباره حکمی که برایش صادر شده است نیز گفت: حکم من رهبری ارکستر و مدیریت هنری ارکستر موسیقی ملی ایران است و البته حتما ارکستر رهبر مهمان نیز خواهد داشت.

وی افزود: من در همین‌جا از همه هنرمندانی که می‌توانند در زمینه آهنگسازی، نوازندگی و ... به من کمک کنند دعوت می‌کنم به این ارکستر بپیوندند زیرا ما می‌خواهیم آثار خوبی را تولید کنیم.

رهبر ارکستر ملی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا قرار است محمدرضا شجریان به عنوان خواننده با ارکستر همراهی داشته باشد؟ گفت: شجریان در افتتاح ارکستر ملی با من همکاری داشت و من از خدا می‌خواهم که او باز هم بتواند در ارکستر ملی برنامه اجرا کند. می‌دانم نظر باطنی او هم همین است. امیدوارم

 در نشستی که دوشنبه، چهارم خردادماه در تالار وحدت برگزار شد، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: باعث افتخار من است که امروز در کنار فرهاد فخرالدینی نشسته‌ام. از زمانی که به ایران آمده‌ام، هدفم همین چیزی بوده است که امروز می‌بینید. من امروز احساس خوبی دارم.

علی رهبری ادامه داد: وقتی آقای فخرالدینی به ارکستر تشریف آوردند، من خیلی خوشحال شدم و به ایشان گفتم این آرزوی من بود که بچه‌های ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به هم نزدیک شوند.

او درباره تغییری که در ساختار ارکستر به‌وجود آورده است نیز اظهار کرد: در بخش سازهای بادی، تمام لیدرها عوض شده‌اند. این کار را من کرده‌ام. درباره‌ی رفتن آقای فریوسفی از ارکستر هم باید بگویم، او بهترین نوازنده ما و هنوز قدمش روی چشم ما است؛ اما در عین حال ما نمی‌توانیم لیدری داشته باشیم که دیر سر تمرین حاضر شود یا این‌که اصلا سر تمرین نیاید. اگر ایشان بخواهد مرتب سر تمرین‌ها حاضر شود ما استقبال هم می‌کنیم.

رهبری سپس به چند نوازنده‌ای اشاره کرد که آن‌ها را با خودش از اتریش به ایران آورده است و گفت: یک کنسرت‌مایستر دیگر هم در ارکستر خواهیم داشت،‌ البته من اسمش را اعلام نمی‌کنم چون باید از کارش خاطرجمع شوم.

این هنرمند درباره برنامه‌هایی که برای تشکیل ارکستر معاصر و اجرای اپرا دارد نیز بیان کرد: هادی قضات در حال آماده کردن اپراهاست و کار قابل تحسین او این است که آن‌ها را به فارسی ترجمه کرده است. آقای رازمیک اوهانیان نیز در حال تمرین با گروه کر است.

او افزود: در حال حاضر من یک بدهکاری به ارکستر دارم، آن هم تشکیل ارکستر سازهای واقعی ملی ایران است. این بزرگ‌ترین آرزوی من است.

بخش زیادی از این نشست، به اصرار خبرنگاران مبنی بر اعلام مبلغ قرارداد علی رهبری اختصاص پیدا کرد، زیرا شایعه‌هایی مبنی بر این مطرح شده که این هنرمند برای اجرای دو کنسرت مبلغ 80 میلیون تومان دریافت کرده است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، رهبری در پاسخ به خبرنگاران گفت: من به صورت ماهانه مبلغ 1500 یورو برای تمام کارهای مدیریت هنری ارکستر دریافت می‌کنم و برای یک‌ماه کار، یعنی چهار اجرا، تمرین و سایر فعالیت‌های مربوط به ارکستر، هشت هزار یورو به من پرداخت شده است. البته این نصف دستمزد من در سایر نقاط دنیا هم نیست.

مدیر بنیاد رودکی نیز که در این نشست حضور داشت، در سخنانی گفت: ایده سامان‌دهی ارکسترها از نیمه دوم سال 93 مطرح شد و بر این اساس در اسفندماه سال گذشته شاهد رونمایی از ارکستر سمفونیک بودیم.

بهرام جمالی توضیح داد: بر مبنای توافقی که صورت گرفت، قرار شد فرهاد فخرالدینی به‌عنوان مدیر هنری در ارکستر ملی کارش را آغاز کند و تمرینات این ارکستر از شنبه شروع شد و به این ترتیب دومین بخش ارکستری ما هم فعال شد.

او در ادامه، مباحثی را درباره سامان‌دهی سازمان ارکسترها مطرح کرد و گفت:‌ من هیچ‌گاه نگفتم که اعتقادی به داشتن سازمان ارکسترها ندارم؛ اما آن زمان مصاحبه‌ای با من شد و من گفتم هیچ تصمیم رسمی‌ای بر این مبنا نگرفتم و باید روی این موضوع کار شود. با این حال، ارکسترها زیر نظر یک سازمان فعالیت می‌کنند و به‌زودی مدیری هم برای آن معرفی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
0
1
ان شاالله استاد شجریان هم اجرا داشته باشن
امیر حسین
|
-
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
خیلی خوشحال شدیم بازگشت علی رهبری اتفاق بسیار خوبی بود ایشان جزو بهترین ها هستند که در دولت قبل خیلی بهشان بی احترامی شد و با قهر ایران را ترک کردند.
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین