کد خبر: ۲۹۹۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
افزایش سهم زنان در لیست‌های انتخاباتی گامی روبه‌جلو

دورخیز زنان اصلاح‌طلب برای ورود به مجلس دهم

سهمیه ویژه برای زنان در لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس در استانهای مختلف باز هم بحث حضور و مشارکت زنان در عرصه سیاسی را پیش کشیده است. حضوری که در هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بهاره نوروزی-از دیدگاه برخی از فعالان سیاسی حضور زنان در این دوره از مجلس نهم راهی برای مشارکت بیشتر زنان باز نکرده است زیرا این قشر از نمایندگان عموما با نگاه‌های زن‌ستیزانه حضور زنان را بیشتر درجایگاه های سنتی تعریف کرده‌اند. بنا به باور منتقدان آخرین تلاش‌های این مجلس که در قالب لایحه کاهش ساعت کار زنان و افزایش مرخصی زایمان بود موید همین مطلب است.

 اما آیا با وجود شرایط سیاسی و هجمه‌های گروه‌های تندور، زنان اصلاح‌طلب شانسی برای حضور در بهارستان خواهند داشت. الهه کولایی نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ این پرسش به خبرنگار آفتاب می‌گوید: «با توجه به تجربه دوران اصلاحات و در راستای ایجاد فرصت‌های مناسب برای حضور و ارتقا موقعیت اجتماعی زنان می‌توان از اصلاح طلبان انتظار داشت تا از این ظرفیت اجتماعی موثر بهره گرفته و زمینه حضور زنان در مجلس را فراهم کنند.»

کولایی معتقد است: قشر زنان سهم بیشتری از وسعت شعارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در برمی‌گیرند و به همین دلیل گروه‌های اصلاح‌طلب می‌توانند با بهره‌گیری از تجربه گذشته وضرورت امروز حضور زنان در جامعه سیاسی کشور هم به عنوان رای‌دهنده و هم در جایگاه مسئولیتی را فراهم کنند.
 
اصلاح‌طلبان گامی به جلو برداشته‌اند

در میان هیاهو برای حضور زنان در انتخابات مجلس برخی از ناظران سیاسی معتقدند افزایش سهم زنان در لیست‌های انتخاباتی راه ورود زنان به عرصه سیاسی را هموار نمی‌کند. آنان براین‌باورند که باید قانون انتخاباتی همانند برخی از کشورها اصلاح شده و زنان سهمیه مشخصی برای ورود به مجلس داشته باشند. الهه کولایی نماینده مجلس ششم با تایید این مطلب تاکید می‌کند احزاب و گروه‌های سیاسی باید در همه عرصه‌ها و به شکل مداوم سهم بیشتری برای فعالان سیاسی زن در نظر بگیرند.

کولایی به خبرنگار آفتاب می‌گوید: «هر زمانی که احزاب و گروه‌های سیاسی زنان فعال را جدی بگیرند شانس حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی افزایش پیدا می‌کند. به همین جهت است که می‌توان گفت افزایش سهم  زنان در لیست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان گامی به جلو است.»
 
فایده حضور زنان اصلاح طلب در مجلس آینده چیست؟
 
طراحی لایحه جنجالی حمایت از خانواده که به مردان ثروتمند اجازه ازدواج مجدد می‌داد، محدود کردن حضور زنان در جامعه با طرح‌هایی چون کاهش ساعت کاری و سهمیه‌بندی جنسیتی برای ورود به دانشگاه‌ها، دستاورد سال‌های اخیر است که با حضور نمایندگان زن پیگیری و حتی از آن‌ها دفاع می‌شد. با این شرایط آیا حضور و افزایش زنان لزوما به معنای کیفیت قوانین بهتر به نفع زنان است‌؟ الهه کولایی نماینده مجلس ششم در پاسخ به این پرسش می‌گوید‌: «متاسفانه نماینده‌های زن در این دوره از مجلس دغدغه حضور اجتماعی زنان را نداشته و بیشتر در قالب های سنتی نقش زنان را می‌جویند. طرح‌هایی مانند کاهش کار ساعت زنان سبب می‌شود کارفرمایان در به کارگیری زنان مقاومت کنند. تلاش‌های زن‌ستیزانه‌ای که در آزمون استخدامی اخیر نیز رگه‌هایی از آن مشاهده می‌شد. غافل از اینکه با توجه به تحولات اجتماعی سریع جامعه امروز و افزایش حضور زنان تحصلکیرده در دانشگاه‌ها باید فرصت‌های برابر در عرصه‌های گوناگون برای اشتغال زنان به وجود آید‌. به همین جهت است که حضور زنان توانمند با دیدگاه‌های روشن می‌تواند از ادامه این نگاه به زنان جلوگیری و از  عواقب آن برای نیمی از قشر فعال جامعه بکاهد.»

باید منتظر ماند و دید راه پر فزار ونشیب حضور زنان در مجلس آینده در اردوگاه اصلاح طلبان هموار خواهد شد و یا روند حضور نمایشی زنان از سوی برخی گروه‌های سیاسی  همچنان ادامه پیدا می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین